"Βουτιά" στην υγιεινή διατροφή με τον Στέφανο Δημητριάδη

Μυρτώ Κάζη
Sat, 18/01/2020 - 14:44
0 Comments

Στα 5 του βουτούσε στις πισίνες μεγάλων ξενοδοχείων, όπου ο πατέρας του εργαζόταν ως γενικός διευθυντής, προκαλώντας το χειροκρότημα των λουόμενων που δεν πίστευαν ότι ένα 5χρονο μπορούσε να κάνει τέτοια μακροβούτια. Στα 8 του ξεκίνησε τα πρώτα μαθήματα στον Αθλητικό Όμιλο Παλαιού Φαλήρου και πολύ γρήγορα έκανε τους προπονητές του να μιλούν για ένα «κολυμβητικό φαινόμενο». Επίμονος, τελειομανής, low profile και πραγματικά ταλαντούχος, ο Στέφανος Δημητριάδης μέχρι σήμερα έχει κερδίσει πάνω από 40 μετάλλια, έχει κολυμπήσει μαζί με τον Μάικλ Φελπς και κρατάει στα χέρια του το πτυχίο διατροφολογίας από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, όντας ένας από τους πιο επιτυχημένους διατροφολόγους. Παρά το φορτωμένο πρόγραμμά του, ξέκλεψε λίγη ώρα και μαζί «βουτήξαμε» στα μυστικά της παιδικής διατροφής!

Βουτιά στην υγιεινή διατροφή με τον Στέφανο Δημητριάδη

Στέφανε, με ποιον τρόπο μπορούν οι γονείς να εμφυσήσουν στα παιδιά τη συνήθεια της υγιεινής διατροφής, δεδομένων των «πειρασμών» που καραδοκούν;

Καταρχάς, οφείλουν να αποτελούν οι ίδιοι πρότυπο. Μόνο αν η διατροφική συνήθεια των γονιών λειτουργήσει έμμεσα ως ερέθισμα, τα παιδιά θα ακολουθήσουν αντίστοιχη τακτική, ακόμα κι όταν βρίσκονται εκτός σπιτιού. Καλύτερα, λοιπόν, να αποφεύγονται στο σπίτι «πειρασμοί» όπως τσιπς, σοκολάτες και γλυκά, που δεν ανήκουν στις θρεπτικές τροφές, και να προτιμώνται υγιεινά σνακ. Το κλειδί, βέβαια, βρίσκεται στην παρουσίαση. Περισσότερη σημασία δεν έχει τι θα προσφέρουν σε ένα παιδί, αλλά ο τρόπος. Υπάρχουν χιλιάδες kids-friendly συνταγές οι οποίες έχουν ως βάση τα φρούτα, τα λαχανικά, τα προϊόντα ολικής άλεσης, τα γαλακτοκομικά, και μπορούν να ετοιμαστούν με έναν πολύ ευφάνταστο τρόπο. Δοκιμάζοντας, λοιπόν, μια νέα γευστική και ενδιαφέρουσα οπτικά συνταγή, ενισχύεται η αποδοχή των παιδιών. Τα βοηθάμε να καταναλώσουν θρεπτικά συστατικά, ενώ παράλληλα αυξάνεται η ποικιλία τροφών που λαμβάνουν καθημερινά.

Μερικά παραδείγματα:

  • Το γάλα και το γιαούρτι σε συνδυασμό με πολύχρωμα φρούτα μετατρέπονται σε πολύ γευστικά smoothies.
  • Τα φρούτα στην κατάψυξη μπορούν να γίνουν απολαυστικές γρανίτες.
  • Τα pancakes μπορούν να γίνουν θρεπτικά αν χρησιμοποιηθεί αλεύρι βρόμης, γιαούρτι, αυγό και αν συνοδευτούν από berries, μέλι και ξηρούς καρπούς.
  • Τα λαχανικά αποκτούν ευφάνταστα σχέδια ή τη μορφή στικς συνοδεία γαρνιτούρας γιαουρτιού, μουστάρδας ή χούμους.

Βουτιά στην υγιεινή διατροφή με τον Στέφανο Δημητριάδη

Ποιοι είναι οι τρεις χρυσοί κανόνες που πρέπει να τηρούνται σε κάθε παιδικό γεύμα;

1. Είναι δεδομένο πλέον, ύστερα από εκατοντάδες μελέτες, πως ο ιδανικότερος τρόπος διατροφής στηρίζεται στη μεσογειακή δίαιτα. Στη βάση της, λοιπόν, βρίσκονται τα τρόφιμα ολικής άλεσης (αμυλούχα σιτηρά που έχουν υποστεί όσο το δυνατόν μικρότερη επεξεργασία), τα φρούτα, τα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά, τα οποία θα πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά σε 2-3 μερίδες. Ως πηγές πρωτεΐνης, προτιμώνται τροφές που είναι χαμηλές σε λιπαρά, όπως τα πουλερικά και το ψάρι. Και, βέβαια, δεν πρέπει να παραλείπουμε τη χρήση του εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου στη σαλάτα μας, καθώς επίσης και να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να καταναλώνουν ανάλατους ξηρούς καρπούς.

2. Το ιδανικό πιάτο μπορεί να χωριστεί σε 3-4 διαφορετικά μέρη:

Για ένα παιδί με πολύ μέτρια φυσική δραστηριότητα, μπορούμε να σπάσουμε νοητά το πιάτο σε δύο μέρη. Το μισό πιάτο να περιέχει φρούτα και λαχανικά, και το μισό του μισού (δηλαδή το ¼ του συνολικού πιάτου) να περιέχει προϊόντα ολικής άλεσης και σιτηρά, όπως άγριο μαύρο ρύζι, ζυμαρικά ολικής άλεσης, δημητριακά και σπόρους. Το τελευταίο ¼ του πιάτου είναι προτιμότερο να καλύπτεται από μια βασική πηγή πρωτεΐνης, όπως είναι το κρέας, η γαλοπούλα, το ψάρι και το κοτόπουλο. Είναι πολύ σημαντικό, επίσης, το πιάτο να συνοδεύεται από μια μερίδα γαλακτοκομικών προϊόντων με χαμηλά λιπαρά. Στην περίπτωση τώρα που το παιδί είναι πιο ενεργό σε ό,τι αφορά τη σωματική του δραστηριότητα, μπορούμε να αυξήσουμε στο μισό πιάτο τα σιτηρά ολικής άλεσης και το υπόλοιπο να απαρτίζεται από πρωτεΐνη και λαχανικά.

Βουτιά στην υγιεινή διατροφή με τον Στέφανο Δημητριάδη

3. Βασικός κανόνας είναι η πρόσληψη 5 διαφορετικών χρωμάτων σε φρούτα και λαχανικά καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας, ώστε το παιδί να επωφελείται από την ξεχωριστή θρεπτική τους αξία.

SMART TIPS

Mix & match: Επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει πως, για να συνηθίσει ένα παιδί μια καινούρια γεύση, θα πρέπει να τη γευτεί 15-20 φορές. Επομένως, χωρίς πίεση, ανά τακτά διαστήματα, μπορείτε να προσθέτετε ένα από τα όχι και τόσο αγαπημένα τρόφιμα στη διατροφή του, και φυσικά αφού το έχετε αναμείξει με ένα από εκείνα που του αρέσουν!

Family cooking: Μαγειρέψτε μαζί. Τα παιδιά έχουν την περιέργεια να δοκιμάζουν αυτά που έφτιαξαν και θέλουν να εισπράττουν την επιβράβευση! Τι λέτε, θα μαγειρέψουμε σήμερα όλοι μαζί φασολάκια;

Επιθετικό marketing: Βάλτε τα φρούτα και τα λαχανικά σε εμφανές και εύκολα προσβάσιμο σημείο στην κουζίνα!

@Super market: Μην ξεχνάτε να προσέχετε την ειδική διατροφική ετικέτα που επισημαίνει την αναλογία των συστατικών ανά 100 γραμμάρια στις συσκευασίες των σνακ. Προτιμήστε εκείνα με τα λιγότερα σάκχαρα και λιπαρά –ιδιαίτερα τα κορεσμένα–, όσα περιέχουν λιγότερο αλάτι, τα πλούσια σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες, καθώς και τα ολικής άλεσης

Photos: Δανάη Ίσαρη 

Διαβάστε ολόκληρο το 2ο τεύχος του BOOM εδώ!