Το στρες του τοκετού: 8 τεχνικές για να το ελέγξεις

Γεωργία Καρκάνη
Thu, 12/05/2022 - 11:28

Ακόμα και αν γενικά διακρίνεσαι για την ψυχραιμία σου, ίσως αρκεί μια τρομακτική μαρτυρία φίλης ή μια ταινία που παρουσιάζει τη διαδικασία της γέννας σε όλη την ωμή αλήθεια της για να κοπούν τα πόδια σου, στη σκέψη και μόνο ότι σύντομα κι εσύ θα βρεθείς στην αίθουσα τοκετού. Υπάρχουν, ωστόσο τεχνικές που θα σε βοηθήσουν να προετοιμαστείς ώστε, στην πιο επώδυνη αλλά και όμορφη εμπειρία της ζωής σου, να ελέγξεις το στρες και τον πόνο. Κάποιες από αυτές, μάλιστα, είναι εκπληκτικά απλές. Και μπορούν να εφαρμοστούν ακόμα και στην καισαρική τομή.

Φωτογραφία από Aditya Romansa/ Unsplash

Παρακολούθησε μαθήματα ανώδυνου τοκετού. Θα σε βοηθήσουν να τον κατανοήσεις καλύτερα -και, ως γνωστόν, η γνώση είναι δύναμη- και να εξασκηθείς σε τεχνικές για να χαλαρώσεις και να γεννήσεις όσο γίνεται πιο γρήγορα και με τον ελάχιστο πόνο.

Πάρε βαθιές αναπνοές. Στα μαθήματα ανώδυνου τοκετού θα μάθεις να μετατρέπεις την αναπνοή σε εργαλείο ελέγχου του στρες. Αλλά ακόμα και αν δεν παρακολουθήσεις μαθήματα, μπορείς να δοκιμάσεις μόνη σου, στη διάρκεια της εγκυμοσύνης, μια χαλαρωτική τεχνική, μετρώντας μέχρι το 5 σε κάθε εισπνοή και ακόμα 5 για την εκπνοή. Η βαθιά αναπνοή θα σε ηρεμήσει και, επιπλέον, την ώρα των συσπάσεων της γέννας, θα λειτουργήσει σαν αντιπερισπασμός. Αυτό ισχύει και για τις μέλλουσες μαμάδες της καισαρικής.

Επανέλαβε από μέσα σου μια λέξη/φράση που σε ηρεμεί. Ονομάζεται και μάντρα και έχει τη δύναμη να σε πλημμυρίσει με ηρεμία και αυτοπεποίθηση. Αναζήτησε από τώρα τη φράση που λειτουργεί καλύτερα για σένα, ώστε να την έχεις έτοιμη στον τοκετό. Μερικά παραδείγματα; «Εμπιστεύομαι το σώμα μου», «Το μωρό μου έρχεται», «Είμαι ασφαλής, το μωρό μου είναι ασφαλές», «Θα τα καταφέρω».

Φωτογραφία @valeria_aksakova / Freepik

Ανακάλυψε την αρωματοθεραπεία. Είναι ένας ακόμα ευχάριστος αντιπερισπασμός, ο οποίος ταυτόχρονα απευθύνεται στην πιο αρχέγονη αίσθηση, αυτήν της όσφρησης. Μπορείς να έχεις στην τσάντα σου ένα βαμβάκι διαποτισμένο με χαλαρωτικό αιθέριο έλαιο, π.χ. λεβάντας, για να το μυρίζεις και να ανακουφίζεσαι από την ένταση ενώ περιμένεις να γεννήσεις.

Επέλεξε τη μαία που σου ταιριάζει: Πρόκειται για μια ειδικά εκπαιδευμένη επαγγελματία που θα σε υποστηρίξει, ψυχολογικά και πρακτικά, και στον τοκετό αλλά και στη φροντίδα του νεογέννητου. Μελέτες επιβεβαιώνουν ότι η συνεργασία με μαία συνδέεται με πιο ευχάριστες εμπειρίες γέννας. Συζήτησέ το με τον γυναικολόγο σου, μήνες πριν από την πιθανή ημερομηνία τοκετού, για να βρεις το κατάλληλο πρόσωπο, που θα σου ταιριάξει απόλυτα.

Εξασφάλισε την υποστήριξη ενός αγαπημένου συνοδού. Είτε είναι ο σύντροφος είτε, π.χ., η μητέρα σου, συζήτησε μαζί του αλλά και με τον γυναικολόγο σου αν μπορεί να σε ακολουθήσει στην αίθουσα τοκετού ή στο χειρουργείο. Παρακολουθήστε μαζί τα μαθήματα ανώδυνου τοκετού, ώστε να γνωρίζει πώς θα σε κατευθύνει με τις κατάλληλες κινήσεις. Αν και η παρουσία του και μόνο θα είναι αρκετή για να σε καθησυχάσει.

Φωτογραφία @drobotdean / Freepik

 

Προσπάθησε να κινείσαι: Όταν βρίσκεσαι σε κίνηση ενόψει του τοκετού, πετυχαίνεις δύο πράγματα ταυτόχρονα. Πρώτον, αλλάζεις την κατανομή του χώρου στο εσωτερικό του σώματός σου, βοηθώντας το μωρό να βρει το δρόμο προς την έξοδο και επιταχύνοντας τον τοκετό. Δεύτερον, η κίνηση καθαυτή μετριάζει τον πόνο. Φαντάσου την ως εξής: Αν οι συσπάσεις είναι ένα μεγάλο κύμα κι εσύ στέκεσαι ακίνητη μέσα στη θάλασσα, αυτό το κύμα είναι πιθανότερο να σε ρίξει κάτω. Αν όμως κινείσαι ελαφρά, μαζί του, θα σε πλήξει λιγότερο έντονα.

Δοκίμασε τον διαλογισμό: Με τη βοήθεια ενός ειδικού ή κάποιας εφαρμογής, κάνε τα πρώτα βήματά σου στο διαλογισμό, που την κρίσιμη ώρα θα σε βοηθήσει να ελέγξεις την ένταση σε κάθε περιοχή του σώματός σου. Επιπλέον, μέσα από τον οραματισμό όμορφων εικόνων, θα αποσπάσει το μυαλό σου από τον πόνο και το φόβο της γέννας. Αν έχεις συνοδό στον τοκετό, μπορείς να του ζητήσεις να σε καθοδηγήσει σε μια τεχνική διαλογισμού.

Inspiration: Motherly