Και τι δεν θα έδιναν οι “μεγάλοι” για να μπουν στο μυαλό ενός παιδιού την ώρα που παίζει αμέριμνο με τις κούκλες και τα παιχνίδια του... Την ώρα που αλλάζει ρόλους και φωνούλες, δημιουργεί ήρωες, πλάθει ιστορίες, φτιάχνει τον δικό του, παραμυθένιο μικρόκοσμο! Η Barbie® και νευροεπιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ σε έναν βαθμό το κατάφεραν, μέσα από τη συνεργασία τους σε μια νέα επιστημονική μελέτη με ενδιαφέροντα ευρήματα, που δείχνουν ότι το παιχνίδι με κούκλες ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες σχετίζονται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών και την ενσυναίσθηση. Αυτό σημαίνει ότι το παιχνίδι με κούκλες, ακόμα κι όταν τα παιδιά παίζουν μόνα τους, τα οδηγεί να εξασκούν, να χρησιμοποιούν και να εκτελούν αυτές τις δεξιότητες και μάλιστα, σε μεγαλύτερο βαθμό από το ατομικό παιχνίδι με tablet.

Επί 18 μήνες, η επίκουρη καθηγήτρια Δρ. Sarah Gerson και οι συνάδελφοί της από το κορυφαίο -κι ένα από τα καλύτερα του κόσμου- Κέντρο Επιστήμης της Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία της νευροαπεικόνισης, παρακολούθησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα 33 παιδιών ηλικίας μεταξύ 4 και 8, καθώς έπαιζαν με κούκλες Barbie από διαφορετικές σειρές (οικογένεια, καριέρα, σπίτι και ζωάκια). Η ομάδα, λοιπόν, με έκπληξη διαπίστωσε πως η οπίσθια άνω κροταφική αύλακα (pSTS), μια περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών όπως η ενσυναίσθηση, ενεργοποιήθηκε τόσο σε αγόρια όσο και σε κορίτσια, ακόμα και όταν το παιδί έπαιζε μόνο του.
Η επικεφαλής της έρευνας, Δρ. Gerson εξηγεί: «Το παιχνίδι με κούκλες ενθαρρύνει τα παιδιά να δημιουργήσουν τους δικούς τους φανταστικούς μικρόκοσμους, σε αντίθεση, λόγου χάρη, με τα παιχνίδια που απαιτούν την επίλυση προβλημάτων ή τις κατασκευές παιχνιδιών. Ενθαρρύνει τα παιδιά να σκέφτονται για άλλους ανθρώπους και πώς μπορούν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.». Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι, πως τα ευρήματα της επιστημονικής μελέτης δείχνουν ότι όταν τα παιδιά έπαιζαν μόνα τους με κούκλες, είχαν τα ίδια επίπεδα ενεργοποίησης της pSTS όπως και όταν έπαιζαν με άλλους.
Η σημασία της ενσυναίσθησης και μια έρευνα πιο επίκαιρη από ποτέ
Σχεδόν παράλληλα, η Barbie® ανέθεσε σε ανεξάρτητο οργανισμό τη διεξαγωγή μιας παγκόσμιας δημοσκόπησης/έρευνας στην οποία συμμετείχαν 15.000 γονείς από 22 χώρες, μεταξύ των οποίων οι ΗΠΑ, η Γαλλία και η Ελλάδα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, το 91% των γονέων κατατάσσει την ενσυναίσθηση ως βασική κοινωνική δεξιότητα που θα ήθελαν να αναπτύξει το παιδί τους. Και η αλήθεια είναι, πως μόνο όταν μπαίνει κανείς στη θέση του άλλου και συμμερίζεται τις σκέψεις και τις ανάγκες του, μπορεί να είναι εφικτή η ουσιαστική επικοινωνία αλλά και η συνεργασία. Αξίζει να σημειωθεί, πως η διεξαγωγή της έρευνας πραγματοποιήθηκε αυτή την εποχή, που εξαιτίας της πανδημίας και του social distancing, οι γονείς ανησυχούν όλο και περισσότερο για το αν το παιδί τους αναπτύσσει δεξιότητες κοινωνικής ανάπτυξης, με περισσότερα από τα δύο τρίτα μάλιστα, να δηλώνουν ότι ανησυχούν για το πώς αυτή η απομόνωση μπορεί να επηρεάσει το παιδί τους και το πώς αυτό αλληλεπιδρά με άλλους.
Οι κοινωνίες ανέκαθεν αναγνώριζαν τον θετικό αντίκτυπο του παιχνιδιού με κούκλες στην ανάπτυξη των παιδιών, όπως σημειώνει όμως η Lisa McKnight, SVP and Global Head of Barbie and Dolls της Mattel, «μέχρι τώρα, δεν είχαμε νευροεπιστημονικά δεδομένα που να αποδεικνύουν αυτά τα οφέλη (...)Τα ευρήματα αυτής της επιστημονικής έρευνας τονίζουν ότι το παιχνίδι με κούκλες, όπως η Barbie, έχει θετικά οφέλη στην προετοιμασία των παιδιών για το μέλλον μέσω της καλλιέργειας των κοινωνικών δεξιοτήτων όπως η ενσυναίσθηση.».
Τα αποτελέσματα της μελέτης έχουν δημοσιευτεί στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Human Neuroscience και θα αναρτηθούν στον διαδικτυακό κόμβο Barbie.com/el-gr/benefitsofdollplay
Διαβάστε αυτό και πολλά ακόμα άρθρα στο νέο εορταστικό τεύχος του BOOM που μπορείτε να διαβάσετε online πατώντας επάνω στο εξώφυλλο!