Πώς μιλάμε στα παιδιά για τον κοροναϊό; Το Εργαστήρι Σχολικής Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής εξέδωσε ένα έντυπο με αναλυτικές οδηγίες για όλους τους εκπαιδευτικούς

Boom Team
Sat, 07/03/2020 - 10:53

Σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του επικεφαλής της επιτροπής λοιμωξιολόγων Σωτήρη Τσιόδρα, ο ιός μεταδίδεται «κάτω από τη μύτη μας», ενώ είναι πιθανό να νοσήσει φέτος το 5% με 10% του πληθυσμού της Ελλάδας. Την ίδια στιγμή πολλά σχολεία έχουν κλείσει και στα περισσότερα γίνονται απολυμάνσεις... Δεδομένης της κατάστασης και γνωρίζοντας πόσο κρίσιμη είναι η σωστή πληροφόρηση ειδικά σε αυτό το στάδιο, το Εργαστήρι Σχολικής Ψυχολογίας του Τμήματος Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών εξέδωσε ένα ηλεκτρονικό έντυπο με χρήσιμες πληροφορίες και οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων.

σχολείο κοροναιός

Πιο συγκεκριμένα, μέσα από το έντυπο συνίσταται στους εκπαιδευτικούς:

  • Να ενημερώνονται από έγκυρες πηγές, όπως είναι ο ΕΟΔΥ και η Πολιτική Προστασία 
  • Να παραμένουν ψύχραιμοι, να τηρούν και να σέβονται τους κανόνες υγιεινής και τις οδηγίες των ειδικών
  • Να προσπαθούν να διατηρούν το πρόγραμμά τους (όσο είναι εφικτό)
  • Να εξηγούν στους μαθητές πως υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα πρόληψης στην καθημερινή υγιεινή και ότι ο κοροναϊός αποτελεί ίσως μια αφορμή για να τα καθιερώσουμε (π.χ. τακτικό και επιμελές πλύσιμο χεριών)
  • Να τους καθοδηγούν για το τι θα κάνουν σε περίπτωση που αισθανθούν αδιαθεσία

Αντίστοιχες οδηγίες δίνονται και για τις σχολικές μονάδες, ενώ τονίζεται η σημασία της ψυχοκοινωνικής στήριξης των παιδιών, την οποία οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παρέχουν με τους εξής τρόπους:

  • Να είναι διαθέσιμοι να συζητήσουν και κυρίως να «ακούσουν» τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των μαθητών/ τριών.
  • Να απαντούν στις ερωτήσεις των μαθητών/τριών όσες φορές και αν χρειαστεί.
  • Να είναι ειλικρινείς και σαφείς και να μην δίνουν πληροφορίες για τις οποίες δεν είναι σίγουροι.
  • Αν στο σχολείο υπάρχουν μαθητές/τριες από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, να σιγουρευτούν πως έχουν κατανοήσει πλήρως τις οδηγίες.
  • Να διερευνούν τι γνωρίζουν ήδη τα παιδιά σε σχέση με το θέμα και να παρέχουν πληροφορίες με τρόπο και περιεχόμενο σύμφωνο με την ηλικία και το στάδιο γνωστικής ανάπτυξης των μαθητών, και μάλιστα δίνονται συγκεκριμένες οδηγίες ανά ηλικία:

-Στα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας: Παρέχουμε απλές, περιεκτικές και κατανοητές πληροφορίες σχετικά με τον κοροναϊό. Απαντούμε μόνο στις ερωτήσεις που τίθενται από τους/τις μαθητές/τριες. Ελέγχουμε αν έχουν γίνει κατανοητές οι λέξεις ή οι έννοιες που έχουν αναφερθεί.

- Στα παιδιά σχολικής ηλικίας: Παρέχουμε εξηγήσεις με απλά λόγια χωρίς περιττές λεπτομέρειες. Απαντούμε με ειλικρίνεια και σαφήνεια στις ερωτήσεις των παιδιών όσες φορές και αν χρειαστεί χωρίς να παρέχουμε ψευδείς καθησυχασμούς. Διαψεύδουμε φήμες και μύθους και βοηθούμε να ξεχωρίσουν αυτό που συμβαίνει από αυτό που φαντάζονται ή φοβούνται ότι μπορεί να συμβεί. Χρησιμοποιούμε κατάλληλους όρους στο πλαίσιο των οδηγιών από τους επίσημους φορείς υγείας.

- Σε εφήβους: Μεταδίδουμε υπεύθυνη και αξιόπιστη ενημέρωση απευθείας στους εφήβους, είτε τους βοηθούμε να αναζητήσουν οι ίδιοι αξιόπιστες και επιστημονικά έγκυρες πηγές πληροφόρησης. Οι υπερβολές και οι ανακρίβειες χρειάζεται να εντοπίζονται και να αποσαφηνίζονται. Οι έφηβοι μαθητές/τριες θέλουν ειλικρινή, σαφή, έγκυρη και πρόσφατη πληροφόρηση. Συζητούμε με τους εφήβους σχετικά με τον ρόλο των Μ.Μ.Ε. και τους βοηθούμε να καταλήξουν οι ίδιοι αν η υπερπληροφόρηση είναι αποτελεσματική ή όχι.

σχολείο κοροναιός

Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη συναισθηματική στήριξη των παιδιών με τους εξής τρόπους:

  • Εξηγούμε στα παιδιά ότι στην παρούσα κατάσταση δύσκολα συναισθήματα (όπως θυμός, φόβος, θλίψη) είναι αναμενόμενα και φυσιολογικά. Είναι σημαντικό οι μαθητές/τριες να νιώσουν ότι μπορούν να μιλήσουν και να εκφράσουν δυσάρεστα συναισθήματα (ανησυχία, φόβο, θυμό, ενοχή). Διευκολύνουμε το μοίρασμα των συναισθημάτων και της ανησυχίας των παιδιών, καθώς βοηθά στο να μη μεγεθύνονται παράλογοι και υπέρμετροι φόβοι.
  • Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Είναι σκόπιμο τυχόν παράλογες ανησυχίες να τεθούν σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο.
  • Αποφεύγουμε τη γενικότερη απόδοση κατηγοριών και ευθυνών σε φορείς και πρόσωπα, για να μην μειωθεί το αίσθημα ασφάλειας και προστασίας.
  • Αν ένα παιδί έχει νοσήσει, χρειάζεται προσοχή να μην ενοχοποιηθεί το ίδιο για τυχόν μετάδοση του ιού.
  • Σε περίπτωση απόδοσης ευθυνών σε κάποιο παιδί ή ενήλικα που νόσησε, εξηγούμε γιατί δεν ευθύνεται ο ίδιος για την ασθένεια.
  • Μεριμνούμε για την αποφυγή στιγματισμού μαθητών που έχουν νοσήσει, έχουν ταξιδέψει ή κατάγονται από άλλες χώρες ανάλογα με τα κρούσματα του ιού.
  • Τα παιδιά έχουν ανάγκη να μας εμπιστευτούν προκειμένου να νιώσουν ασφάλεια. Ειδικότερα τα παιδιά μικρότερης ηλικίας έχουν την ανάγκη να πιστεύουν ότι οι «σημαντικοί άλλοι» μπορούν να τα προστατεύουν από οτιδήποτε αισθάνονται ως απειλή.

Το ηλεκτρονικό έντυπο έχει τίτλο «Συζητώντας και στηρίζοντας τους μαθητές για τον Covid -19: Χρήσιμες επισημάνσεις για εκπαιδευτικούς και σχολεία» και μπορείτε να το βρείτε εδώ

Πηγή: ΑΠΕ