Τα σχολεία θα μείνουν κλειστά για 14 μέρες, μαζί και οι παιδότοποι, ενώ οι οδηγίες είναι σαφείς και λένε να κρατήσουμε τα παιδιά στο σπίτι και να αποφεύγουμε τους πολυσύχναστους χώρους. Πώς θα χειριστούμε όμως την κατάσταση; Πώς θα βοηθήσουμε τα παιδιά να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και πώς θα βάλουμε όρια; Η ψυχολόγος Αλεξία Βερνίκου μας δίνει πολύτιμες και χρήσιμες συμβουλές.
Καταρχάς εξηγούμε!
Έτσι κι αλλιώς, τα παιδιά θα ακούσουν είτε εμάς είτε κάποιον στην τηλεόραση να μιλάει για τον κορωνοϊό, επομένως καλύτερα να τους εξηγήσουμε τι συμβαίνει, ανάλογα πάντα με την ηλικία τους και όσο πιο απλά γίνεται. Μπορούμε να τους πούμε πως κυκλοφορεί μια καινούργια αρρώστια, σαν γρίπη και να τα καθησυχάσουμε λέγοντας πως τα παιδιά δεν παθαίνουν τίποτα, ούτε η μαμά και ο μπαμπάς που είναι δυνατοί. Αυτοί που είναι λίγο πιο ευαίσθητοι είναι οι παππούδες και οι γιαγιάδες γι αυτό δεν θα τους δούμε πολύ αυτές τις μέρες. Είναι σημαντικό να τους εξηγήσουμε επίσης τους βασικούς κανόνες ασφαλείας, που είναι να πλένουμε τα χέρια μας πριν και μετά από κάθε δραστηριότητα και να μην ακουμπάμε το πρόσωπό μας.
Θέτουμε τους κανόνες από την 1η μέρα!
Μπορεί να έχουν κλείσει τα σχολεία αλλά δεν είμαστε διακοπές. Αυτό σημαίνει πως θέτουμε όρια και κανόνες κι επειδή τα παιδιά μαθαίνουν πολύ γρήγορα, τα τηρούμε από την πρώτη κιόλας μέρα. Για παράδειγμα, μπορούμε να κάνουμε μια “αταξία”, να τρώμε ένα γλυκό τη μέρα, αλλά να συμφωνήσουμε πως θα είναι ένα, και θα το τρώμε μετά το φαγητό. Θα βλέπουμε τηλεόραση αλλά όχι όλη μέρα, συγκεκριμένη ώρα το πρωί και συγκεκριμένη το απόγευμα. Το ίδιο ισχύει και για κινητά, ipad και παιχνίδια στον υπολογιστή. Είναι σημαντικό να ορίσουμε ένα πρόγραμμα προκειμένου να αποφύγουμε τη γκρίνια και τη διαπραγμάτευση.
Τι θα κάνουμε;
Εφόσον οι παιδότοποι, τα εμπορικά καταστήματα και τα playdates δεν είναι επιλογή, μπορούμε να βρούμε εναλλακτικές λύσεις. Για παράδειγμα να πάμε βόλτες με τα ποδήλατα, να πάμε για περπάτημα, να μαζέψουμε λουλούδια, να πάμε στην παραλία και να παίξουμε. Το σημαντικό είναι να βγάλουμε το πρόγραμμα μαζί, να μας προτείνουν τα ίδια τα παιδιά τι θέλουν να κάνουν.
Πρόγραμμα
Καλό είναι να μην βγούμε εκτός προγράμματος και να μην χάσουμε την πειθαρχία μας. Να κοιμόμαστε δηλαδή νωρίς, όπως πριν, και τα μεγάλα παιδιά να μελετούν λίγη ώρα μέσα στη μέρα, να λύνουν ασκήσεις ή να διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία. Τα σχολεία κάποια στιγμή θα ανοίξουν πάλι, επομένως πρέπει να είμαστε σε φόρμα.
BOOM tips
- Το ότι είμαστε όλοι στο σπίτι δεν σημαίνει πως πρέπει να ασχολούμαστε όλη μέρα με τα παιδιά. Μπορείτε να τους εξηγήσετε πως θα παίξετε και μαζί αλλά πρέπει να παίζουν και μόνα τους.
- Τα μεγαλύτερα παιδιά, καλό είναι να βοηθούν και με τις δουλειές του σπιτιού. Να φτιάξουν το κρεβάτι τους, να σας βοηθήσουν στο μαγείρεμα, να στρώσουν τραπέζι.
- Η συνθήκη είναι δύσκολη και απαιτητική, αποτελεί όμως μια ευκαιρία να κάνετε πράγματα με τα παιδιά σας που θέλατε εδώ και καιρό, αλλά ποτέ δεν βρίσκατε χρόνο.
- Η αλήθεια είναι πως το πρόγραμμα των παιδιών πλέον είναι τόσο βεβαρημένο που δεν ξέρουν τι σημαίνει ελεύθερο δημιουργικό παιχνίδι. Πράγματι θα βαρεθούν την πρώτη μέρα, ίσως και τη δεύτερη. Στη συνέχεια όμως θα αρχίσουν να σκέφτονται δημιουργικά τι μπορούν να κάνουν. Θα αφήσουν τη φαντασία τους ελεύθερη και θα αυτοσχεδιάσουν!
Η Αλεξία Βερνίκου είναι ψυχολόγος και οικογενειακή ψυχοθεραπεύτρια. www.avparenting.com