Στα καλά νέα της ημέρας, το project της WWF για μείωση σπατάλης τροφίμων στα ξενοδοχεία φαίνεται πως προχωράει με μεγάλη επιτυχία!
Η μείωση σπατάλης τροφίμων στα τρία ξενοδοχεία που συμμετείχαν στο project κυμάνθηκε από 10% ως 25%, με την ένθερμη υποστήριξη των επισκεπτών και την ευαισθητοποίηση των εργαζόμενων!
Mε στόχο τη μείωση της σπατάλης τροφίμων και τη συνετή αξιοποίηση κάθε πόρου που μας χαρίζει ο πλανήτης, το πρόγραμμα «Hotel Kitchen: Εδώ το φαγητό έχει αξία» εστιάζει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των ελληνικών ξενοδοχείων, μέσα από την καλύτερη διαχείριση των πρώτων υλών και τη δημιουργία μιας νέας φιλοσοφίας που αναδεικνύει την πραγματική αξία της τροφής. Στο επίκεντρο της πρωτοβουλίας του WWF, που υλοποιείται στην Ελλάδα με την υποστήριξη της Unilever Food Solutions, βρίσκονται οι επισκέπτες των ξενοδοχείων, αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις φιλοξενίας που καλούνται να γίνουν πρεσβευτές της αλλαγής.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2019, προσκαλώντας τρία γνωστά ξενοδοχεία, το Grecotel Cape Sounio (Σούνιο), το Aquila Rithymna Beach (Ρέθυμνο) και το Marriott Athens του Ομίλου Χανδρή (Αθήνα), να αναλάβουν ενεργό δράση για 4 μήνες (Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2019) στο πιλοτικό πρόγραμμα εφαρμογής ορθών πρακτικών για τη μείωση της σπατάλης τροφίμων. Μέσα από τη δέσμευση της διοίκησης και την άμεση κινητοποίηση του προσωπικού, τα τρία ξενοδοχεία έδωσαν το δικό τους μήνυμα καινοτομίας και θετικών αλλαγών για τον ξενοδοχειακό κλάδο, αλλά και ολόκληρη την κοινωνία.
Μέσα σε μόλις τέσσερις μήνες πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος, η συνολική μείωση της σπατάλης κυμάνθηκε μεταξύ 10-25% στα τρία ξενοδοχεία, ποσοστό ιδιαίτερα σημαντικό που αποδεικνύει πως τα μέτρα αντιμετώπισης που εφαρμόστηκαν απέδωσαν άμεσα. Στις επιμέρους κατηγορίες μετρήσεων (π.χ. προετοιμασία λαχανικών και φρούτων, περίσσευμα από τον μπουφέ, πιάτα επισκεπτών), αξίζει να αναφερθεί ότι παρατηρήθηκε σημαντική τάση μείωσης κατά 45% της σπατάλης στη διαδικασία παρασκευής των γευμάτων, ενώ στο τμήμα καθαρισμού φρούτων και λαχανικών, η μείωση άγγιξε το 25%. Επιπλέον, στον μπουφέ η μείωση της σπατάλης ήταν αισθητή, καθώς κυμάνθηκε από 13% έως και 15%. Αναλύοντας τα αποτελέσματα του προγράμματος, διαπιστώθηκε, επίσης, πως κάποια τρόφιμα, όπως γαλακτοκομικά είδη, τρόφιμα που περιέχουν αυγά, σαλάτες, σούπες και γλυκά είναι εκείνα που τους μήνες υλοποίησης του προγράμματος, παρουσίασαν τη μεγαλύτερη τάση σπατάλης, άρα και τη μεγαλύτερη ευκαιρία για ορθότερη αξιοποίησή τους από το προσωπικό των ξενοδοχείων.
Πέραν όμως της αξιόλογης μείωσης της σπατάλης που επιτεύχθηκε, σημαντική ήταν και η μείωση των δαπανών, καθώς η αποφυγή της σπατάλης, πέρα από το μεγάλο περιβαλλοντικό και κοινωνικό όφελος, συνεπάγεται και εξοικονόμηση χρημάτων για μια ξενοδοχειακή μονάδα, η οποία προκύπτει από τη μείωση του κόστους στις προμήθειες πρώτων υλών, το κόστος εργασίας και τα τελικά παραγόμενα απορρίμματα. Συγκεκριμένα, η εξοικονόμηση χρηματικών πόρων σε ένα από τα συμμετέχοντα ξενοδοχεία υπολογίστηκε ότι έφτασε το 9%.
Στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε εκπαίδευση του προσωπικού των ξενοδοχείων για το ζήτημα της σπατάλης τροφίμων και τους τρόπους μείωσής της, καθώς και ενημέρωση των επισκεπτών μέσα από ειδική σήμανση σε διάφορα σημεία εντός των ξενοδοχείων. Τόσο στο προσωπικό, όσο και στους επισκέπτες δόθηκαν ειδικά ερωτηματολόγια σχετικά με το πρόγραμμα του WWF. Συγκεκριμένα, σε σύνολο 260 ατόμων που συμμετείχαν στην έρευνα, το 82% των εργαζομένων στα τρία ξενοδοχεία δήλωσε ότι επιθυμεί να συμμετέχει σε παρόμοιες μελλοντικές δράσεις για τη μείωση της σπατάλης, ενώ το 92% δήλωσε ότι αντιλαμβάνεται τον αντίκτυπο της σπατάλης τροφίμων στο περιβάλλον.Αντίστοιχα, το 93% των επισκεπτών που ερωτήθηκαν δήλωσε πως θα υποστήριζε ένθερμα την ιδέα κι άλλα ξενοδοχεία στην Ελλάδα να υλοποιήσουν την πρωτοβουλία.
«Με την επιτυχή ολοκλήρωση της πιλοτικής φάσης του προγράμματος “Hotel Kitchen: Εδώ το φαγητό έχει αξία” αποδείχθηκε πως με απλές πρακτικές και μεθοδικότητα, η μείωση της σπατάλης τροφίμων δεν είναι μόνο εφικτή, αλλά δημιουργεί και έναν άνευ προηγουμένου θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, την οικονομία και εν γένει το κοινωνικό σύνολο», σχολιάζει η Βίκυ Μπαρμπόκα Υπεύθυνη του προγράμματος στο WWF Ελλάς. «Μέσα από την ουσιαστική συνεργασία με τον εγχώριο ξενοδοχειακό κλάδο προσβλέπουμε στη δημιουργία ενός νέου περιβαλλοντικού αφηγήματος, όπου κάθε ξενοδοχείο θα εντάξει στη φιλοσοφία του την πρόληψη της σπατάλης και θα συμβάλει στη βελτίωση της παρούσας κατάστασης».
Think Green για τον πλανήτη που θα παραδώσουμε στα παιδιά μας!