Τα σχολεία άνοιξαν, μικροί και μεγάλοι βρίσκουμε σιγά σιγά τον ρυθμό μας, η αλήθεια είναι όμως ότι όλοι οι γονείς μοιράζονται την ίδια κρυφή αγωνία: Πώς θα καταφέρουμε να έχουμε μια ήρεμη και δημιουργική σχολική χρονιά; Η Μαρία Παπαθανασίου και η Εύα Γρηγοριάδου, Διευθύντρια και Υποδιευθύντρια αντίστοιχα των Α′, Β′, Γ′ τάξεων του Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων Γείτονα, καθώς και η Δήμητρα Δάμτσα, Ψυχολόγος και Συντονίστρια του Τμήματος Συμβουλευτικής του σχολείου, έρχονται, χρόνια τώρα, σε καθημερινή επαφή όχι μόνο με τους μαθητές αλλά και με τους γονείς. Είναι πάντα εκεί για να συζητήσουν κάθε προβληματισμό τους, να βρουν από κοινού λύσεις, και γνωρίζουν πολύ καλά πως όσο κι αν αλλάξουν οι εποχές, ένα πράγμα μένει σταθερό: η αγωνία τους να σταθούν δίπλα στα παιδιά τους. Αξιοποιώντας την πολύτιμη, συσσωρευμένη εμπειρία τους λοιπόν, ετοίμασαν το χρυσό αλφάβητο των κανόνων για γονείς, για μία ευχάριστη, χωρίς «αναταράξεις» σχολική χρονιά!
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Σχολική τσάντα: 10 & 2 πράγματα που πρέπει να προσέξετε πριν επιλέξετε
- Αντί να πείτε «αν δεν τελειώσεις το διάβασμα, δεν έχει βόλτα!», πείτε καλύτερα «αν τελειώσεις εγκαίρως το διάβασμα, θα έχεις χρόνο για βόλτα!», επειδή οι απειλές αναιρούν κάθε έννοια εμπιστοσύνης.
- Βοηθήστε το παιδί να σας ανοιχτεί μετά το σχολείο. Ρωτήστε, για παράδειγμα, «τι παίξατε στο διάλειμμα με τους φίλους σου;» και όχι απλώς «πώς πέρασες;». Έτσι αποφεύγετε τις μονολεκτικές απαντήσεις και δείχνετε πραγματικό ενδιαφέρον.
- Γίνετε κι εσείς παιδιά! Κατασκευάστε, ζωγραφίστε, παίξτε, τραγουδήστε και γελάστε μαζί με τα παιδιά σας. Το έχουν ανάγκη τόσο εκείνα όσο κι εσείς.
- Δεν διορθώνουμε εμείς τα λάθη στις εργασίες του παιδιού! Είναι προτιμότερο να τα δει διορθωμένα από τη δασκάλα του, που είναι ο πλέον κατάλληλος άνθρωπος για να αξιολογήσει τη δουλειά και την πρόοδό του.
- Εφαρμόστε για τις οδηγίες τον κανόνα «όσο λιγότερες, τόσο καλύτερα!» και διατυπώστε τες με θετικό τρόπο και σεβασμό προς το παιδί.
- Ζητάμε από το παιδί να διορθώσει τα λάθη του στην Α′ Δημοτικού, να σβήσει, για παράδειγμα, το γράμμα που δεν είναι σωστά γραμμένο, και επιμένουμε στη σωστή φορά των γραμμάτων. Ενθαρρύνουμε έτσι την προσπάθεια, αλλά δεν φοβόμαστε να επισημάνουμε το λάθος.
- Η προετοιμασία της σχολικής τσάντας και της κασετίνας πρέπει να γίνεται μόλις τελειώσει η μελέτη. Δεν ξανανοίγει η τσάντα το πρωί ούτε κάνουμε επανάληψη. Η μέρα πρέπει να ξεκινάει με χαρά και προσμονή!
- Θαύματα μπορούν να κάνουν τα παιδιά, όταν ενισχύουμε την αυτονόμησή τους, τους δείχνουμε εμπιστοσύνη, τα επιβραβεύουμε και τα επαινούμε για κάθε τους μικρό κατόρθωμα.
- Ιδανική ισορροπία σημαίνει: δώστε προτεραιότητα στην οργάνωση της μελέτης, βαρύτητα στα συναισθήματα και περισσότερο χρόνο για ελεύθερο παιχνίδι!
- Καλλιεργήστε την αίσθηση του χρόνου με ακρίβεια, π.χ. «έχεις ακόμα δέκα λεπτά» και όχι «έχεις λίγο χρόνο ακόμα».
- Λάθη κάνουμε όλοι! Να κάνετε λάθη λοιπόν, και να μην ντρέπεστε για αυτά. Μόνο έτσι τα παιδιά θα μπορέσουν να αποδεχτούν και τα δικά τους. Είναι σημαντικό, άλλωστε, μικροί και μεγάλοι να αναγνωρίζουμε τα λάθη ως μια ευκαιρία για να μάθουμε κάτι νέο.
- Μετατοπιστείτε από το «κάνε ό,τι σου λέω» στο «κάνε ό,τι κάνω».
- Να επαινείτε το παιδί σε κάθε ευκαιρία εστιάζοντας κυρίως στην προσπάθεια!
- Ξεδιπλώστε τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους αφήνοντάς τα να βαρεθούν! Μην ξεχνάτε πως οι ώρες που βαριούνται μπορούν να είναι πιο παραγωγικές.
- Όσο περισσότερο αγχώνονται οι μεγάλοι, τόσο περισσότερο εγκλωβίζονται τα παιδιά.
- Ποτέ την Κυριακή το απόγευμα η μελέτη! Οργανώστε την Παρασκευή απόγευμα ή Σάββατο πρωί, και ποτέ μετά από παιχνίδι ή βόλτα.
- Ρουτίνες σταθερές στο σπίτι! Βοηθούν τα παιδιά να νιώθουν ασφάλεια και σιγουριά, ενώ παράλληλα αποκτούν τα απαραίτητα εφόδια, ώστε να οργανώσουν κατάλληλα τη ζωή τους στο μέλλον.
- Σκοπός είναι να μάθει ένα παιδί να αντιμετωπίζει τόσο τις επιτυχίες όσο και τις ματαιώσεις που καθημερινά βιώνουμε όλοι μας, γιατί μέσα από αυτές τις εμπειρίες οδηγείται βήμα βήμα στην αυτονόμηση και την ωριμότητα.
- Το παιδί χρειάζεται να μάθει σταδιακά πως ό,τι σχετίζεται με το σχολείο και τις υποχρεώσεις του αφορά το ίδιο και όχι τους γονείς του.
- Υπάρχει για κάθε παιδί ένας ξεχωριστός ρυθμός ανάπτυξης, επεξεργασίας και ανταπόκρισης στα νέα δεδομένα και οφείλουμε να τον σεβόμαστε.
- Φροντίστε να ανυπομονούν τα παιδιά για κάτι έπειτα από μια κοπιαστική μέρα, μαθαίνοντάς τα έτσι να απολαμβάνουν την κάθε στιγμή!
- Χώρο μελέτης σταθερό και οργανωμένο! Και κυρίως, χωρίς πολλά, διαφορετικά ερεθίσματα, καθώς η τάξη οργανώνει τη σκέψη μας!
- Ψηφίστε δημοκρατικά! Κουβεντιάστε μαζί τους και δείξτε εμπιστοσύνη στις αποφάσεις τους. Να είστε ανοιχτοί και να δίνετε επιλογές. Αφήστε τα παιδιά σας να ολοκληρώσουν τον συλλογισμό τους και ενδιαφερθείτε πραγματικά για τα θέματα που τα απασχολούν.
- Ώρα για διάβασμα! Το παιδί πρέπει να ξεκινάει τη μελέτη του όσο το δυνατόν νωρίτερα. Ιδανικά, μισή ώρα αφότου επιστρέψει στο σπίτι. Όσο πιο αργά ξεκινήσει, τόσο πιο δύσκολα θα συγκεντρωθεί!
Εκπαιδευτήρια Γείτονα
Website: www.geitonas.edu.gr
Facebook: Εκπαιδευτήρια Γείτονα
Διεύθυνση: Βάρη Αττικής
Tηλέφωνο: 210 9656200
Εmail: mail@geitonas-school.gr
Διαβάστε αυτό και πολλά ακόμα άρθρα στο νέο τεύχος του BOOM που μπορείτε να διαβάσετε online πατώντας ΕΔΩ!