Μεγαλώνουμε εμείς και μεγαλώνουν και οι γονείς μας. Έτσι πάει (δυστυχώς) αυτό με ό,τι φέρνει μαζί της η πιο μεγάλη ηλικία. Ταυτόχρονα ακούμε καθημερινά για νέα περιστατικά ασθενειών ακόμα και σε πολύ μικρές ηλικίες. Πώς μπορούν αυτοί οι άνθρωποι άραγε να ανακουφιστούν και να υποστηριχθούν; Πριν από λίγες ημέρες συνάντησα την Ελένη Πιπεράκη, εξειδικευμένη νοσηλεύτρια ανακουφιστικής φροντίδας, εργαζόμενη στη Μονάδα Ανακουφιστικής Φροντίδας "Γαλιλαία" και με ξενάγησε σε έναν κόσμο που δεν γνώριζα πως υπάρχει, αλλά ένιωσα μεγάλη ανακούφιση με όσα έμαθα.
Ελένη, η λέξη «ανακουφιστική» δίπλα στη λέξη «φροντίδα» πόσο πολύ αλλάζει τα πράγματα;
H ανακουφιστική, όταν προστίθεται στη φροντίδα, διαμορφώνει μια ολιστική προσέγγιση που στόχο έχει τη ποιότητα ζωής τόσο του ασθενούς, όσο και της οικογένειας. Οι δύο λέξεις μαζί, παραπέμπουν περισσότερο στο βίωμα της ανακούφισης που σχετίζεται με τον ασθενή ως άνθρωπο και όχι τόσο τον ασθενή ως σώμα νοσηρό. Ξεφεύγει από τα όρια του νοσοκομείου και αγγίζει πτυχές πέρα από αυτό.
Ποιοι άνθρωποι μπορούν να έρθουν σε εσάς;
Σε μας μπορούν να έρθουν ασθενείς με καρκίνο και ασθενείς με νόσο του κινητικού νευρώνα (ALS), από την αρχή ακόμη της διάγνωσης.
Πάμε στις Υπηρεσίες. Βλέπω φροντίδα στο σπίτι, φροντίδα στο κέντρο, φροντίδα στον ξενώνα...
Ακριβώς. Αρχικά λοιπόν, γίνεται η αίτηση εισαγωγής στη «ΓΑΛΙΛΑΙΑ», καλώντας στα γραφεία μας, και εκεί δηλώνει ο ασθενής την υπηρεσία που ενδιαφέρεται να ενταχθεί, εφόσον πληροί τις προϋποθέσεις για την κάθε μια. Όλες οι υπηρεσίες μας παρέχονται δωρεάν.
Η Κατ’ Οίκον φροντίδα, παρέχει υπηρεσίες σε ασθενείς που διαμένουν στις περιοχές των Μεσογείων και της Λαυρεωτικής. Για όσους κατοικούν στην υπόλοιπη Αττική, μπορούν να έρχονται στα γραφεία μας με προγραμματισμένο ραντεβού. Κάθε ασθενής έχει τη δική του Ομάδα Φροντίδας που αποτελείται οπωσδήποτε από Γιατρό Ανακουφιστικής, Νοσηλευτή και Κοινωνικό Λειτουργό. Επιπλέον, στη μονάδα υπάρχουν και άλλα μέλη όπως: Φυσικοθεραπευτές, Ιερείς, Ψυχολόγος, Εργοθεραπεύτρια στους οποίους γίνεται παραπομπή από την Ομάδα Φροντίδας εάν χρειαστεί. Μετά τη πρώτη επίσκεψη στο σπίτι και τη λήψη ιστορικού, αξιολογούνται οι ανάγκες του ασθενή και της οικογένειας, οι οποίες μπορεί να είναι σωματικές, ψυχολογικές, πρακτικές, κοινωνικές ή/και πνευματικές. Στη συνέχεια αποφασίζεται ένα εξειδικευμένο πλάνο φροντίδας που σε κάθε περίπτωση έχει στόχο την ποιότητα ζωής του ασθενή, το οποίο μάλιστα τροποποιείται ανάλογα με τις ανάγκες που αλλάζουν κάθε τόσο. Η συχνότητα επισκέψεων έχει να κάνει με τις ανάγκες που υπάρχουν. Επιπλέον στόχος μας είναι η εκπαίδευση των φροντιστών, για να καλύπτονται επαρκώς οι ανάγκες όταν δε βρισκόμαστε εκεί. Ωστόσο, στη διάθεση του ασθενούς και της οικογένειάς του υπάρχει τηλεφωνική γραμμή επειγόντων όλο το εικοσιτετράωρο όλη την εβδομάδα (24/7).
Ο Ξενώνας, παρέχει υπηρεσίες σε ασθενείς που διαμένουν στα Μεσόγεια και στη Λαυρεωτική, καθώς και στο λεκανοπέδιο Αττικής. Δεν είναι νοσοκομείο, θυμίζει την ατμόσφαιρα ενός σπιτιού με παροχές ενός εξειδικευμένου περιβάλλοντος. Παρέχει βραχυπρόθεσμη νοσηλεία έως 15 ημέρες σε ασθενείς που: αντιμετωπίζουν κάποια οξεία συμπτώματα και χρήζουν 24ωρης παρακολούθησης, σε ασθενείς που οι φροντιστές τους χρειάζονται ανάπαυλα καθώς και σε ασθενείς που βρίσκονται σε τελικό στάδιο. Διαθέτει 9 κλίνες και εφόσον το επιθυμεί, μπορεί να μένει και ο φροντιστής μαζί με τον ασθενή.
Το Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας και Απασχόλησης, παρέχει υπηρεσίες στο χώρο μας σε όσους είναι ήδη ενταγμένοι στο πρόγραμμα της «ΓΑΛΙΛΑΙΑΣ». Λειτουργεί δυο φορές την εβδομάδα από εξειδικευμένους εθελοντές και έχει ως στόχο την κοινωνικοποίηση, την πνευματική στήριξη και την ψυχαγωγία των ασθενών.
Πόσο σημαντικό είναι να στηρίξουμε τους φροντιστές;
Η Ανακουφιστική Φροντίδα παρέχει ολιστική υποστήριξη. Η οικογένεια είναι ένα σύστημα και όλα τα μέλη αλληλεπιδρούν και αλληλοσχετίζονται μεταξύ τους. Όταν λοιπόν, «χάνεται» η ομοιόσταση της, επηρεάζονται όλα τα μέλη. Ως εκ τούτου, ένας λειτουργικός και «υγιής» φροντιστής, παρέχει πιο αποτελεσματική φροντίδα στον ασθενή. Τις περισσότερες φορές, η επιβάρυνση των φροντιστών είναι μεγάλη, οι ρόλοι αλλάζουν και απαιτείται υποστήριξη και των ιδίων.
Κεφάλαιο «Στήριξη στο Πένθος». Πώς γίνεται άραγε αυτό;
Όταν η οικογένεια έρχεται αντιμέτωπη με τον θάνατο οι ισορροπίες αλλάζουν. Όσο και αν προετοιμάζεται κανείς, δεν είναι εξοικειωμένος με την έννοια του θανάτου. Στο πλαίσιο της ανακουφιστικής φροντίδας υπάρχει υπηρεσία «Στήριξης Πενθούντων», η οποία στελεχώνεται από εθελοντές που έχουν εκπαιδευτεί για αυτό. Οι συναντήσεις γίνονται σε ατομικό επίπεδο και οι εθελοντές της υπηρεσίας αυτής εποπτεύονται από εξειδικευμένο στο πένθος ψυχολόγο.
Ποια είναι η ιστορία της «ΓΑΛΙΛΑΙΑΣ» και ποιο το όραμα της για το άμεσο μέλλον;
Το όραμα η Ανακουφιστική Φροντίδα να αποτελέσει αναφαίρετο δικαίωμα όλων των ασθενών με νοσήματα απειλητικά για τη ζωή ανήκει στον Σεβ. Μητροπολίτη Μεσογαίας & Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο. Η πρώτη ομάδα κατ’ οίκον Ανακουφιστικής Φροντίδας υποδέχτηκε τον πρώτο της ασθενή την 1η Μαρτίου 2010. Οι υπηρεσίες μας επεκτάθηκαν το 2011 όπου άνοιξε τις πόρτες του το Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας και Απασχόλησης. Η πρώτη πιστοποίηση μας κατά ISO 9001 έγινε το 2014, και η καινοτομία της διατήρησης ηλεκτρονικών φακέλων ασθενών ξεκίνησε το 2015. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε και η υπηρεσία Στήριξης Πενθούντων. Το 2016 ξεκινήσαμε να φροντίζουμε ασθενείς με Νόσο του Κινητικού Νευρώνα. Το 2018 άρχισε να λειτουργεί ο Ξενώνας Ανακουφιστικής Φροντίδας και τo 2019 η «ΓΑΛΙΛΑΙΑ» μαζί με άλλους φορείς βάλαμε τις βάσεις για το μέλλον συμμετέχοντας στην «Εθνική Επιτροπή για την ανάπτυξη και την υλοποίηση της στρατηγικής για την Ανακουφιστική Φροντίδα στην Ελλάδα». Όλα αυτά είναι μερικά μόνο από τα ορόσημα στην ιστορία μας, με αποκορύφωμα ίσως την Ψήφιση του Νόμου της Ανακουφιστικής Φροντίδας στη χώρα μας το Δεκέμβριο του 2022 (Ν5007/2022).
Όραμά μας για το μέλλον είναι η συνέχιση και η διεύρυνση των υπηρεσιών και σε άλλες ομάδες ασθενών, η προαγωγή της έρευνας και της εκπαίδευσης στην Ανακουφιστική Φροντίδα, η παροχή τεχνογνωσίας σε άλλους Φορείς και η ολοένα βελτιούμενη ποιότητα της φροντίδας και της υποστήριξης που παρέχουμε στους συνανθρώπους μας με γνώμονα τα διεθνή πρότυπα.
Πώς μπορώ να προσφέρω στη «ΓΑΛΙΛΑΙΑ»:
Μπορείτε να μας στηρίξετε είτε ως εθελοντής με την προσφορά προσωπικού χρόνου, είτε ως δωρητής (ζητώντας το Φιλανθρωπικό κουμπαρά για ένα μυστήριο ή εκδήλωση, χρηματική δωρεά ή δωρεά σε είδος). Επίσης, μπορείτε να μας στηρίξετε ως Εταιρικός χορηγός. (για περισσότερα μπείτε εδώ).
Πώς είναι η ζωή στη «ΓΑΛΙΛΑΙΑ»;
Σίγουρα η ζωή στη «ΓΑΛΙΛΑΙΑ» δεν αποτελεί ένα τυπικό εργασιακό περιβάλλον. Η σύνδεση με τους ασθενείς και την οικογένεια τους, μας ξεκλειδώνει άλλες πτυχές του εαυτού μας, μας εμπνέει, μας ευαισθητοποιεί και μας μαθαίνει να εκτιμούμε την κάθε ημέρα. Σίγουρα το ψυχολογικό φορτίο είναι μεγάλο και σε αυτό βοηθάει πολύ τόσο η εποπτεία της ομάδας από ψυχολόγο όσο και η προσωπική εποπτεία του καθενός.
Περίγραψε μας μια τυπική σου μέρα στη δουλειά.
Κάθε πρωί συνεδριάζει όλη η Διεπιστημονική ομάδα, συζητάμε για τα περιστατικά του ξενώνα και τα περιστατικά κατ’ οίκον και τροποποιούμε όποιο πλάνο φροντίδας χρειάζεται. Έπειτα, μιλάω με τους ασθενείς μου και αναλόγως τις ανάγκες τους, προγραμματίζω τις επισκέψεις της ημέρας. Το μεσημέρι, επιστρέφω στα γραφεία, ενημερώνω την ομάδα φροντίδας για τους ασθενείς που είδα και έπειτα ενημερώνω τον ηλεκτρονικό τους φάκελο, ώστε να υπάρχουν συγκεντρωμένες οι πληροφορίες και να ελέγχεται η πορεία των ασθενών.
Ποιο είναι το πιο συγκινητικό πράγμα που σου έχει συμβεί αυτά τα χρόνια;
Είναι πολλές οι συγκινητικές στιγμές που έχω ζήσει τόσα χρόνια, νομίζω αναρίθμητες. Αυτές που έχουν χαραχθεί στη ψυχή μου είναι αυτές που υπήρχε ταύτιση. Νέες γυναίκες, δηλαδή ασθενείς με μικρά παιδάκια μέσα στο σπίτι. Συγκεκριμένα, δε θα ξεχάσω τη στιγμή που μια νέα μαμά με καρκίνο έσφιγγε τα δόντια της, παρά τον πόνο της, ώστε να καταφέρει να χαμογελάσει στο κοριτσάκι της που μόλις είχε επιστρέψει από το σχολείο και δεν ήθελε να καταλάβει ότι η μαμά της υπέφερε. Ήμουν εκεί και δε θα έφευγα αν δε της «έδιωχνα» τον πόνο. Σίγουρα αυτή η δουλειά δε συνηθίζεται. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να μαθαίνω πώς να το διαχειρίζομαι ώστε να συνεχίζω να δίνω. Όταν προσφέρω ανακούφιση, ανακουφίζομαι και εγώ.
Διαβάστε για το σπουδαίο έργο της "Γαλιλαίας" εδώ.
BOOM INFO:
Aγ. Δημητρίου 23, Σπάτα 19004 (εντός προαυλίου Ι.Π. Αναστάσεως Χριστού)
2106635955
2106632579
galilee@galilee.gr