Covid-19: Διπλάσιος ο χρόνος μπροστά στις οθόνες για τους εφήβους | «Καμπανάκι» των ειδικών

Μαρία Ιωαννάτου
Mon, 08/11/2021 - 16:09

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό JAMA Pediatrics κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι έφηβοι που αφιέρωναν περισσότερο χρόνο μπροστά στις οθόνες, πέραν των σχολικών τους υποχρεώσεων, είχαν χειρότερη ψυχική υγεία και υψηλότερο αίσθημα άγχους.

Οι ερευνητές εξέτασαν 5.412 εφήβους, αγόρια και κορίτσια, ηλικίας 12-13 ετών, κατά την έναρξη της πανδημίας του κορωνοϊού στις ΗΠΑ τον Μάιο του 2020, και βρήκαν ότι οι έφηβοι που είχαν υποστήριξη από την οικογένεια και τους φίλους τους, καθώς και αυτοί που είχαν τη δυνατότητα να αντισταθμίσουν την απομόνωση από την πανδημία με άλλες δραστηριότητες, όπως η σωματική άσκηση και οι δημιουργικές δραστηριότητες, αφιέρωναν λιγότερο χρόνο μπροστά στις οθόνες.

Φωτογραφία από Julia M Cameron (Pexels)

Η καθηγήτρια Υγιεινής και Επιδημιολογίας στο Εργαστήριο Υγιεινής, Επιδημιολογίας και Ιατρικής Στατιστικής, της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, παιδίατρος Βίκυ Μπενέτου, συνοψίζει τα δεδομένα της μελέτης.

Διπλάσιος ο χρόνος μπροστά από τις οθόνες στην πανδημία

Συνολικά, ο μέσος ημερήσιος χρόνος που δήλωσαν οι έφηβοι ότι αφιέρωναν μπροστά στις οθόνες ήταν διπλάσιος από τον χρόνο που αφιέρωναν πριν από την περίοδο της πανδημίας (7,7 ώρες/ημέρα στην πανδημία σε σχέση με 3,8 ώρες/ημέρα πριν την πανδημία). Δεδομένου ότι στον χρόνο αυτό δεν περιλαμβάνονται οι ώρες για τις σχολικές υποχρεώσεις και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ο συνολικός ημερήσιος χρόνος μπροστά στις οθόνες υπολογίζεται ότι είναι ακόμα μεγαλύτερος. «Είναι σημαντικό να επισημανθεί, τονίζει η κ. Μπενέτου, ότι οι έφηβοι των ασθενέστερων οικονομικά οικογενειών ξόδευαν περισσότερο χρόνο μπροστά στις οθόνες επιβεβαιώνοντας τη δυσανάλογη αρνητική επίδραση της πανδημίας στους ευάλωτους οικονομικά πληθυσμούς».

Φωτογραφία από @diana.grytsku (Freepik)

Οι επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών

«Μελέτες έχουν δείξει ότι ο υπερβολικός χρόνος ενασχόλησης με τις οθόνες (με τη χρήση smartphones, tablets, video games, τηλεοράσεων και ηλεκτρονικών υπολογιστών) σχετίζεται με σημαντικές αρνητικές επιδράσεις στη σωματική και ψυχική υγεία, στην ποιότητα ζωής και την ευημερία των παιδιών, όπως διαταραχές του ύπνου, ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες, υπερβάλλον σωματικό βάρος, μειωμένη σωματική δραστηριότητα, χαμηλότερες σχολικές επιδόσεις, χαμηλή αυτοεκτίμηση και συμπτώματα κατάθλιψης», αναφέρει η κ. Μπενέτου.

Ωστόσο, σημειώνει, η ενασχόληση των παιδιών και των εφήβων με τις οθόνες μπορεί να είναι θετική και να συνδυαστεί με καλή σωματική και ψυχική υγεία εφόσον υπάρχει σωστή και συνεπής καθοδήγηση από τους γονείς και όλους όσους εμπλέκονται στην ανατροφή τους.

Φωτογραφία από Thomas Park (Unsplash)

Οι συστάσεις των ειδικών

Σύμφωνα με την Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία και την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής και Εφηβικής Ψυχιατρικής συνιστάται οι γονείς να ορίσουν ένα συγκεκριμένο οικογενειακό πλάνο για την ενασχόληση με τις ηλεκτρονικές συσκευές που θα τηρείται από όλη την οικογένεια και θα περιλαμβάνει χρονικά όρια χρήσης, χρόνο για δραστηριότητες μακριά από τις οθόνες, περιοχές όπου δεν θα χρησιμοποιούνται οι οθόνες (π.χ. υπνοδωμάτια) καθώς και ώρες αποφυγής χρήσης τους, όπως οι βραδινές ώρες πριν από τον ύπνο. Το σχέδιο αυτό θα πρέπει να εξατομικεύεται και να προσαρμόζεται ανάλογα με την ηλικία, την προσωπικότητα, την κατάσταση υγείας και το αναπτυξιακό στάδιο του κάθε παιδιού. Επίσης, θα πρέπει να τηρείται από όλους όσους φροντίζουν τα παιδιά, εκτός από τους γονείς, όπως γιαγιάδες, παππούδες, ώστε να υπάρχει συνεπής τήρηση του πλάνου. Τέλος, οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν ότι λειτουργούν ως πρότυπο για τα παιδιά τους και θα χρειαστεί να επαναπροσδιορίσουν και τις δικές τους πρακτικές εφόσον αυτές δεν είναι οι επιθυμητές.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ