Ακούω ακόμα στα αυτιά μου τον εκκωφαντικό θόρυβο από το crash test που έχει μόλις ολοκληρωθεί. «Προσέξτε, μην ανοιγοκλείσετε τα μάτια σας, γιατί το crash test διαρκεί όσο το “blink of an eye”» μας προειδοποιεί ο Tobias Hillenbrand, Vice President Technologies της CYBEX, και προσπαθώ να κρατήσω τα μάτια μου ανοιχτά για να μην το χάσω.
Μπαμ!
Ακούω τον θόρυβο και παγώνω.
Η κούκλα –ομοίωμα μωρού– τινάζεται, τα χεράκια της σηκώνονται όρθια και τα ποδαράκια της τραντάζονται. Η καρδιά μου παγώνει. Η στιγμή είναι τόσο έντονη, που νομίζω πως στέκομαι βουβός θεατής μπροστά σε μια σκηνή σκληρού ατυχήματος. Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που παρακολουθώ crash test. Τα μάτια μου βουρκώνουν από την ένταση και είναι κολλημένα στο dummy, στην κούκλα μωρό. Κι όμως, είναι στη θέση της. Το αυτοκίνητο θεωρητικά είναι συντρίμμια, αλλά το «μωρό» είναι εκεί. Ακλόνητο. Ασφαλές. Στη θέση του.
Ανασαίνω για πρώτη φορά έπειτα από αρκετά δευτερόλεπτα.
Το πιο καινοτόμο κάθισμα στην ιστορία των καθισμάτων αυτοκινήτου, το Anoris T i-Size της CYBEX –το πρώτο κάθισμα αυτοκινήτου για παιδιά με ενσωματωμένο αερόσακο– έχει προστατεύσει το «μωρό». Ο αερόσακος άνοιξε, όπως ήταν προγραμματισμένος, στα 20 milliseconds (ακούω τη φωνή του Franz Peleska ‒Vice President Product Management στην κατηγορία Child Safety‒ να μας εξηγεί πως ένα ανοιγοκλείσιμο του ματιού διαρκεί 100 milliseconds) και νιώθω συγκίνηση. Νιώθω τιμή. Αισθάνομαι πως βρίσκομαι μπροστά σε κάτι πολύ μεγάλο. Σε ένα βήμα της επιστήμης προς τα εμπρός.
Βρίσκομαι στο Bayreuth της Γερμανίας, στα headquarters της CYBEX, της εταιρείας-ηγέτιδας στην καινοτομία και την παιδική ασφάλεια και μπορώ ιδίοις όμμασι να διαπιστώσω την εξέλιξη από κοντά. Να την αγγίξω, να την παρακολουθήσω, να τη νιώσω.
Η ξενάγηση είναι πολύωρη και οι πληροφορίες πυρπολούν το μυαλό μου. Σας παραθέτω στο τέλος του άρθρου ένα μικρό, κατατοπιστικό memo με όλα όσα θέλω κι εσείς να συγκρατήσετε, γιατί είναι πληροφορίες που κάθε γονιός οφείλει να γνωρίζει.
Τα κτίρια είναι εντυπωσιακά, οι τοίχοι με τα βραβεία ασφυκτιούν, η CYBEX έχει περάσει την καινοτομία σε ένα νέο επίπεδο και το showroom μοιάζει με μια βρεφική Disneyland.
Γραφεία, πάνω από 600 εργαζόμενοι από όλο τον κόσμο, καρότσια με την υπογραφή των μεγαλύτερων stars του πλανήτη, το καρότσι της Katy Perry που σχεδίασε ο Jeremy Scott (βγάζω λίγες παραπάνω φωτογραφίες εκεί) και ένα καρότσι σκεπασμένο με ένα σεντόνι.
Η φαντασία μου δεν μπορεί καν να διανοηθεί τι κρύβεται από κάτω και φυσικά κανείς δεν προτίθεται να μας το αποκαλύψει (ακόμη τουλάχιστον). Για να βγει ένα νέο προϊόν στην αγορά, χρειάζονται κατά μέσο όρο 3 χρόνια για δοκιμές και εκατοντάδες ελέγχους, όπως μας αναφέρουν, και αν το Anoris Τ i-Size είναι ό,τι πιο πρωτοποριακό έχω δει ποτέ στη ζωή μου, δεν μπορώ να σκεφτώ τι ετοιμάζει αυτή η ομάδα για το πολύ άμεσο –όπως φαίνεται– μέλλον.
Με ένα σπουδαίο όραμα για αέναη ανάπτυξη, ο ιδρυτής της εταιρείας Martin Pos μοιάζει με εκείνους τους πρωτοπόρους για τους οποίους διαβάζουμε συχνά στα βιβλία ιστορίας. Οι προκλήσεις, ασταμάτητες. «Impossible is not an option» είναι το μότο της ζωής του. Δεν είναι, ξέρετε, καθόλου εύκολο να είσαι πρώτος σε όλα τα testings. Το τρίπτυχο όμως για τους ανθρώπους της CYBEX είναι σαφές. Και είναι απαράβατο:
Σχεδιασμός, Ασφάλεια, Καινοτομία!
Η πόρτα της τεράστιας αίθουσας όπου έγινε το crash test ανοίγει. Πλέον δεν βλέπω το dummy πίσω από ένα τζάμι. Το πλησιάζω με αργά βήματα και το ακουμπάω για να σιγουρευτώ. Πράγματι, είναι άθικτο. Ανέγγιχτο. Ήταν τέτοια η σύγκρουση, που χρειάστηκε να περιεργαστώ για ώρα το ομοίωμα του μωρού για να πιστέψω πως δεν έπαθε τίποτα. Ακουμπάω τον αερόσακο. Και τότε έρχεται το δεύτερο –και μεγαλύτερο– κύμα συγκίνησης. Γιατί, εκτός από δημοσιογράφος, είμαι και μαμά. Νιώθω ευγνωμοσύνη που επιστήμονες, φυσικοί, τεχνικοί, μηχανικοί, αναλυτές εργάζονται αδιάκοπα, ασταμάτητα και ακούραστα όλα αυτά τα χρόνια για έναν και μοναδικό σκοπό. Τον πιο ιερό σκοπό του κόσμου. Να κρατήσουν τα παιδιά μας ασφαλή.
CYBEX team, εκ μέρους όλων των γονιών του πλανήτη,
σε ευχαριστούμε!
Must know: Το κάθισμα Αnoris Τ i-Size είναι κατάλληλο για παιδιά ύψους από 76-115 εκατοστά (για ηλικίες από 15 μηνών έως περίπου 6 ετών και μέγιστο βάρος τα 21 κιλά). Στο κάθισμα αυτό ο αερόσακος, που είναι ενσωματωμένος στην ασπίδα πρόσκρουσης του καθίσματος, ενεργοποιείται σε χιλιοστά του δευτερολέπτου και ανοίγει σε σχήμα C μπροστά στο παιδί, ώστε να προστατεύσει τόσο το ευαίσθητο κεφάλι όσο και τον αυχένα του σε περίπτωση σύγκρουσης.
BOOM Important Notes:
- H επιτάχυνση σε G, για να έχετε μια εικόνα του crash test, είναι η εξής: βόλτα με ποδήλατο: 0,1g, δρομέας μικρών αποστάσεων: 0,4g, βαρύτητα της Γης: 1g, roller coaster: 4g, CYBEX crash test στο Bayreuth της Γερμανίας: 80g.
- Το κριτήριο για να επιλέξετε το κατάλληλο κάθισμα αυτοκινήτου είναι το ύψος του παιδιού σας και μόνο αυτό. Η ηλικία και το βάρος του είναι ενδεικτικά νούμερα που δεν θα πρέπει να επηρεάσουν την απόφασή σας.
- Είδη τραυματισμού παιδιών σε ποσοστά: 62% στο κεφάλι και τον λαιμό, 17% στα άκρα, 11% στο στήθος, 8% στην κοιλιακή χώρα, 2% στη λεκάνη.
- Ο Κ.Ο.Κ. προβλέπει τη χρήση του καθίσματος από 0 (ύψος 45 εκ.) μέχρι και τα 12 έτη ή μέχρι τα 150 εκ. σε ύψος.
- Ακόμα και βλάβες που δεν είναι πάντα ορατές, όπως μια χαλαρωμένη βίδα, αρκούν για να παρέχει ένα κάθισμα αυτοκινήτου μειωμένη ασφάλεια. Επομένως, ποτέ δεν χρησιμοποιούμε στο παιδί μας κάθισμα από άλλο παιδάκι. Το κάθισμα αυτοκινήτου πρέπει να είναι καινούριο για κάθε μωρό ή παιδί.
CYBEX
Website: www.cybex-online.com
Facebook: @cybexGR
Instagram: @cybex_global