Τα τελευταία χρόνια γίνεται όλο και περισσότερο γνωστή στην Ελλάδα η εκπαιδευτική μέθοδος της «φωτοανάγνωσης», η οποία φαίνεται να έχει ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα στη μαθησιακή διαδικασία. Το βιβλίο δεν μένει πλέον στην κλασσική του θέση στο γραφείο αλλά τοποθετείται σε αναλόγιο. Το μάτι του αναγνώστη μπορεί ευκολότερα να «σκανάρει» τη σελίδα, εντοπίζοντας πιο γρήγορα λέξεις κλειδιά, και ο ίδιος είναι σε θέση να συλλάβει ταχύτατα το βασικό νόημα.
Αρκεί ένα απλό χαρτί και ένα μολύβι, ώστε ο μαθητής να θέσει σε εφαρμογή το σύστημα της φωτοανάγνωσης, σχηματίζοντας έναν ιστό λέξεων και φράσεων, που αποδίδουν συνοπτικά το νόημα του κειμένου. Πρόκειται δηλαδή για τη δημιουργία σχεδιαγραμμάτων, που δεν οργανώνουν απλώς τον όγκο των πληροφοριών, αλλά ενισχύουν σημαντικά την αποτύπωση των στοιχείων στη μνήμη και βοηθούν στην ανάκλησή τους. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η διαδικασία αυτή είναι αρκετή για κάποιον, ώστε να μάθει το 50% του νοήματος ενός κειμένου!
Τα οφέλη της φωτοανάγνωσης είναι πολλαπλά: ο μαθητής δεν είναι απλώς σε θέση να μάθει ταχύτερα το νόημα ενός κειμένου, αλλά επιτυγχάνει μεγαλύτερο βαθμό συγκέντρωσης, καλύτερη κατανόηση και βελτίωση της μνήμης. Η συγκεκριμένη μέθοδος μελέτης φάνηκε να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και σε παιδιά με διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και μαθησιακές δυσκολίες, δυσαναγνωσία ή δυσορθογραφία.
Η φωτοανάγνωση δεν αποτελεί «βέλος» μόνο στη μαθητική «φαρέτρα», αλλά μπορεί να φανεί εξίσου χρήσιμη σε φοιτητές ή επαγγελματίες που χρειάζεται να απομνημονεύσουν μεγάλο όγκο πληροφοριών, ακόμα και σε άτομα που καλούνται να αποστηθίσουν ολόκληρα κείμενα απ’ έξω.
Με πληροφορίες από το www.amna.gr
Από την Έλενα Χάλαρη