Όλοι οι γονείς που έχουν μικρά παιδιά, περιμένουν με ανυπομονησία την απόφαση της κυβέρνησης που θα δώσει το πράσινο φως για το άνοιγμα δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων. Η επίσημη ανακοίνωση αναμένεται τη Δευτέρα, ωστόσο το διάστημα των δύο μηνών που έμειναν τα σχολεία κλειστά, πολλοί από αυτούς, από φόβο μήπως η κατάσταση επηρεάσει αρνητικά την πρόοδο των παιδιών τους, προσπάθησαν να "μετατρέψουν" το σπίτι σε σχολείο. Κάτι, που σύμφωνα με τον πρώτο καθηγητή παιχνιδιού lego στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, Paul Ramchandani, κρύβει πολλές παγίδες...
Αν η πρώτη ερώτηση που σας έρχεται στο μυαλό είναι αν η δουλειά του καθηγητή lego είναι να παίζει όλη μέρα με πολύχρωμα τουβλάκια, η απάντηση είναι φυσικά όχι. Έχοντας εργαστεί ως παιδοψυχίατρος και καθηγητής ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων στο Imperial College του Λονδίνου, πλέον η αποστολή του στο πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ είναι να αναζητήσει τον ρόλο του παιχνιδιού στην ανάπτυξη των παιδιών.
Όπως δηλώνει χαρακτηριστικά ο καθηγητής, η ικανότητα των γονιών να παρατηρούν, να ερμηνεύουν και να ανταποκρίνονται σωστά στις προσπάθειες των παιδιών τους να επικοινωνήσουν, μπορεί να επηρεάσει θετικά την ανάπτυξή τους. Έρευνες έχουν δείξει για παράδειγμα, πως στις περιπτώσεις που ο πατέρας ασχολείται και αφοσιώνεται πλήρως στο παιχνίδι με το παιδί, εκείνο τείνει να έχει καλύτερη συμπεριφορά σε σχέση με άλλα παιδιά των οποίων οι γονείς δεν παίζουν μαζί τους.
Σε ό,τι αφορά τη σημασία του παιχνιδιού, ο καθηγητής Ramchandani συνεχίζει λέγοντας πως οι γονείς δεν χρειάζεται να ανησυχούν για το είδος του παιχνιδιού. Το "καλό παιχνίδι" είναι αυτό που οι γονείς παίζουν με τα παιδιά τους. Για παράδειγμα, παιχνίδια που μας φαίνονται απλά, όπως τα αγαλματάκια ακούνητα, πέρα από το ότι είναι διασκεδαστικά, καλλιεργούν στο παιδί πολλές δεξιότητες, όπως τον συντονισμό των κινήσεών του και την αυτοσυγκέντρωση. Επομένως, αυτό που οφείλουν να κάνουν οι γονείς, είναι να ακολουθήσουν το παράδειγμά των παιδιών και να κάνουν αυτό που τα ενδιαφέρει και τα ευχαριστεί. Το σημαντικό είναι να βρίσκονται εκεί μαζί τους, συγκεντρωμένοι στην όλη διαδικασία, πράγμα που έχει μεγάλο αντίκτυπο όχι μόνο στον τρόπο εκμάθησης αλλά και στην κοινωνική και συναισθηματική τους ανάπτυξη. "Ρίξτε τους ρυθμούς και αφήστε το παιδί σας να ολοκληρώσει το οποιοδήποτε task μόνο του, όση ώρα κι αν πάρει, καθώς αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να μάθει".
Μέσα από την έρευνά του, ο Ramchandani επισημαίνει, πως ο τρόπος τυποποιημένης εκμάθησης που εφαρμόζεται στα περισσότερα σχολεία δεν συμβαδίζει με την ηλικία των παιδιών και δεν προσφέρει τόσα πολλά οφέλη σε μικρά παιδιά. Αρκεί να αναλογιστούμε, πόσο δύσκολο είναι για ένα παιδί της ηλικίας των 5-6 ετών να καθίσει ήσυχο σε μία τάξη. Μήπως λοιπόν ήρθε η στιγμή, τα εκπαιδευτικά συστήματα να υιοθετήσουν νέες προσεγγίσεις, που θα περνούν μέσα από το κανάλι του παιχνιδιού και θα είναι πιο σύγχρονες και αποτελεσματικές;
Το να μπορούν να παιδιά να παίζουν ελεύθερα χωρίς κάποιο δομημένο πλαίσιο τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύσσονται και να μεγαλώνουν χωρίς άγχος .Όπως αναφέρει ο καθηγητής, "το παιχνίδι είναι ένας τρόπος για το παιδί να εξερευνήσει τον κόσμο, να μάθει τις συνέπειες, πώς συσχετίζονται τα πράγματα και πώς λειτουργούν οι σχέσεις. " Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, μην ανησυχείτε για τον χρόνο που πέρασε, γιατί, σίγουρα, δεν πήγε χαμένος. Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά σας κέρδισαν πολλά σημαντικά εφόδια που θα τα συνειδητοποιήσετε στην πορεία, και κυρίως κέρδισαν από τη μεταξύ σας καθημερινή επαφή.
Play is our brain's favorite way of learning.
Με πληροφορίες από: The Guardian