Είναι η εποχή που οι γονείς καλούνται να δώσουν απάντηση σε ένα από τα πιο δύσκολα ερωτήματα: Πώς θα επιλέξουν το κατάλληλο σχολείο για το παιδί τους. Και μαζί με αυτό να σκεφτούν πώς θα γίνει όσο το δυνατόν πιο ομαλά η προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον, ποια είναι η ιδανική ηλικία και τι πρέπει να προσέξουν. Για όλα αυτά συζητήσαμε με τις έμπειρες παιδαγωγούς Τίνα Γαλάνη και Ραμόνα Μπρανέ από το Montessori Community School.
Από τη μέχρι τώρα εμπειρία σας, ποια θεωρείτε πως είναι η κατάλληλη ηλικία να ξεκινήσει ένα παιδί το σχολείο;
Από τη στιγμή που ένα παιδί έρχεται στον κόσμο, αναπτύσσεται μέσα από κάθε αλληλεπίδραση με το περιβάλλον. Η κίνησή του (η ισορροπία, η λεπτή και αδρή κίνηση), η γλώσσα του και η νόησή του εξελίσσονται μόνο μέσα από καθημερινές, αλλεπάλληλες εμπειρίες στον χώρο στον οποίο κινείται και σε επαφή με τους ενήλικες που το περιβάλλουν. Αν θέλουμε, λοιπόν, ένα παιδί να εξελιχθεί σωματικά, νοητικά και ψυχικά, μέσα από ποιοτικές εμπειρίες που θα διαμορφώσουν την προσωπικότητά του, χρειάζεται να του προσφέρουμε ένα περιβάλλον με ανάλογης ποιότητας ερεθίσματα από τα πρώτα του βήματα στη ζωή. Μέχρι τα 6 έτη άλλωστε, τα παιδιά απορροφούν το περιβάλλον στην ολότητά του. Στο Montessori Community School απαραίτητη προϋπόθεση για να υποδεχθούμε ένα παιδί στο περιβάλλον μας, και συγκεκριμένα στο 1ο περιβάλλον της Βρεφικής Κοινότητας (για παιδιά από τη στιγμή που έχουν περπατήσει μέχρι τα 2,5 έτη) είναι να έχει περπατήσει, περίπου στην ηλικία του 1 έτους. Επιπλέον, σημαντικό κριτήριο είναι και για πόσο χρόνο θέλει η οικογένεια να βρίσκεται το παιδί καθημερινά στο σχολείο, ανάλογα πάντα και με την ηλικία του.
Πώς θα καταλάβει ένας γονιός πως “αυτό” είναι το κατάλληλο σχολείο για το παιδί του; Ποιες είναι οι ερωτήσεις που πρέπει να κάνει στους εκπαιδευτικούς;
Οι οικογένειες σήμερα είναι αρκετά ενημερωμένες ως προς το τι μπορεί να χρειάζεται ένα παιδί για να αναπτυχθεί πολύπλευρα, οπότε και δεχόμαστε αρκετά εύστοχα και εύλογα ερωτήματα σε κάθε μας επαφή μαζί τους. Συνήθως οι γονείς καθοδηγούνται και επηρεάζονται στην έρευνά τους για σχολείο από τέσσερις βασικούς παράγοντες, που και εμείς θα αξιολογούσαμε ως βασικούς στην σχολική επιλογή μιας οικογένειας:
- Tο περιβάλλον, ως προς την φυσική του έννοια. Οι εσωτερικοί και εξωτερικοί χώροι, οι τάξεις και οι εγκαταστάσεις, αν είναι ένα ευάερο και ευήλιο το κτίριο, το υλικό και οι δραστηριότητες που προσφέρονται στο παιδί στις τάξεις κλπ.
- Οι άνθρωποι που θα περιβάλλουν το παιδί, από τον άνθρωπο που ανοίγει την πόρτα και τα καλωσορίζει το πρωί, μέχρι τη διοίκηση και ιδιαίτερα τους παιδαγωγούς. Στη δική μας περίπτωση, είναι απαραίτητη προϋπόθεση οι παιδαγωγοί να είναι εκπαιδευμένοι με βάση τις πιστοποιήσεις του διεθνούς φορέα μοντεσσοριανής κατάρτισης (ΑΜΙ) αλλά και να είναι άνθρωποι με ψυχικές και πνευματικές ποιότητες που θα θέλαμε να συντροφεύουν κάθε παιδί.
- Το περιβάλλον να ανταποκρίνεται στις ψυχικές, σωματικές και νοητικές ανάγκες του παιδιού, σύμφωνα πάντα με την ηλικία του.
- Επιπλέον, συνήθως οι γονείς έχουν ερωτήματα σχετικά με την προσαρμογή των παιδιών στο σχολείο. Εμείς, σαν σχολείο, παρατηρούμε το παιδί που κάνει τη μετάβαση από το περιβάλλον του σπιτιού στο σχολείο και διαμορφώνουμε καθημερινά σε επικοινωνία με τους γονείς το πρόγραμμα προσαρμογής του κάθε παιδιού ξεχωριστά. Βασική μας αρχή είναι να προσφέρουμε στα παιδιά τον χρόνο που χρειάζονται για να νιώσουν ασφάλεια στο νέο τους περιβάλλον. Οι γονείς μπορούν αν θέλουν να συνοδεύουν, το παιδί στην τάξη τις πρώτες μέρες, λειτουργώντας υποστηρικτικά στη μετάβαση του παιδιού, με τη φυσική παρουσία τους.
Αξίζει να σημειώσουμε, πως η Μαρία Μοντεσσόρι έδωσε τόσο μεγάλη σημασία στις εξελισσόμενες και διαφοροποιούμενες ανάγκες του παιδιού με βάση την ηλικία του, ώστε προέβλεπε την διαμόρφωση 3 διαφορετικών προετοιμασμένων χώρων περιβαλλόντων, μόνο μέχρι την ηλικία των 6 ετών. Κατανοεί κανείς λοιπόν το βαθμό εξειδίκευσης τόσο του υλικού όσο και της προετοιμασίας των δασκάλων σε αυτά τα περιβάλλοντα, ώστε να συμβαδίζουν με την εξέλιξη του παιδιού.
Τι θα αποκομίσει ένα παιδί που θα έχει τελειώσει το νηπιαγωγείο στο Montessori Community School;
Τα παιδιά που τελειώνουν ένα μοντεσσοριανό νηπιαγωγείο μπορούν να ανταποκριθούν -και συχνά μάλιστα υπερκαλύπτουν- στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις του Δημοτικού. Αυτό οφείλεται καταρχάς στον πλούτο του μοντεσσοριανού υλικού, που καλύπτει ένα τεράστιο εύρος γνωστικών ενδιαφερόντων, αλλά και στο βάθος εξειδίκευσης που φτάνει. Στα ράφια μας συναντά κανείς υλικά γλώσσας και μαθηματικών, ζωολογίας, βοτανολογίας, μουσικής, τέχνης, πειράματα φυσικών επιστημών κ.ο.κ. Επιπλέον τα παιδιά - «απόφοιτοι» ενός μοντεσσοριανού σχολείου, φαίνεται πως κατακτούν υψηλά επίπεδα συγκέντρωσης, έναν οργανωμένο και αυτόνομο τρόπο σκέψης αλλά και τις δεξιότητες που απαιτούνται τόσο για ατομική όσο και για ομαδική δουλειά. Έχουν ασχοληθεί ατομικά αλλά και σε συνεργασία με άλλους με πολλές διαφορετικές δραστηριότητες και έχουν αφομοιώσει κάθε γνώση εμπειρικά, οπότε και με πλήρη συνείδηση και κατανόηση. Το σημαντικότερο, διαθέτουν ένα δυνατό εσωτερικό κίνητρο και αγάπη για τη μάθηση που θα τους συντροφεύει μια ζωή, γιατί στην πρώτη ηλικία γνώρισαν και κατέκτησαν τη γνώση για τον κόσμο γύρω τους ακολουθώντας το προσωπικό τους ενδιαφέρον και ρυθμό.
Πόσο εύκολα μπορεί να προσαρμοστεί σε ένα “παραδοσιακό” σχολικό περιβάλλον ένα παιδί που έχει ολοκληρώσει το νηπιαγωγείο στο Montessori Community School;
Έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά που προέρχονται από ένα μοντεσσοριανό περιβάλλον έχουν προετοιμαστεί ακαδημαϊκά, συναισθηματικά και κοινωνικά για τη ζωή και όχι μόνο για το ακόλουθο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Έχουν αναπτύξει μια ισχυρή ατομικότητα και αυτονομία, αλλά και μια βαθιά κοινωνική συνείδηση, ζώντας σε ένα μεικτό ηλικιακά σχολικό περιβάλλον με κυρίαρχη την αξία του σεβασμού. Το αποτέλεσμα είναι μια ασύγκριτη προσαρμοστικότητα, που ουσιαστικά θεμελιώνεται στον υγιή και ισορροπημένο συνδυασμό ατομικότητας και συλλογικότητας, σε μια ειλικρινή και ανεμπόδιστη αγάπη για τη μάθηση, και στον σεβασμό, την εμπιστοσύνη και την αγάπη προς τα άλλα παιδιά αλλά και τους ενήλικες.
BOOM info
- Το Montessori Community School προσφέρει 2 δίγλωσσα (ελληνόφωνη και αγγλόφωνη παιδαγωγοί ταυτόχρονα στον ίδιο χώρο) προγράμματα: Το περιβάλλον της Βρεφικής Κοινότητας, για παιδιά περίπου 1 έτους, από τη στιγμή που περπατήσουν έως 2,5 ετών και το Σπίτι των Παιδιών, για παιδιά 2,5 έως 6 ετών.
- Υπάρχουν 2 επιλογές ωραρίου και για τα δύο προγράμματα ανάλογα με τις ανάγκες και δυνατότητες της κάθε οικογένειας.
- Δεν υπάρχει ορισμένη περίοδος εγγραφών. Η εγγραφή του παιδιού εξαρτάται από τη διαθεσιμότητα θέσεων στα δύο περιβάλλοντα. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει θέση, το όνομα του παιδιού μπαίνει σε λίστα αναμονής.
- Στο Montessori Community School η τάξη ξεπερνά τα όρια της αίθουσας, γι' αυτό και ενθαρρύνονται τα παιδιά καθημερινά να κάνουν πολλές εξωτερικές δραστηριότητες, αλλά και να μεταφέρουν το υλικό της τάξης με το οποίο καταπιάνονται, έξω, σε κάποιο από τα εξωτερικά τραπέζια ή σε χαλιά στο γκαζόν. H κάθε τάξη διαθέτει τον δικό της κήπο, έκτασης μισού στρέμματος, με παιχνίδια και όργανα αναρρίχησης και ισορροπίας αλλά και μποστάνι. Οι τάξεις περιβάλλονται εξωτερικά από σκεπαστό χώρο για τις δύσκολες καιρικά ημέρες, αν και τα παιδιά διαθέτουν τον κατάλληλο ρουχισμό εξωτερικού χώρου για όλες τις εποχές του χρόνου.
Montessori Community School
Λεωφόρος Σοφοκλή Βενιζέλου 59, Λυκόβρυση
Τηλέφωνο: 210 2801600
Website: www.montessoricommunityschool.gr
Instagram:@montessori_community_school_gr
Facebook: Montessori Community School Greece