Τα παιδιά γίνονται πιο έξυπνα όταν γράφουν με το χέρι

Boom Team
Mon, 19/10/2020 - 10:50

Αν και ζούμε σ' έναν ψηφιακό κόσμο και τα εκπαιδευτικά συστήματα προσπαθούν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερα ψηφιακά εργαλεία, σύμφωνα με μια νέα νορβηγική έρευνα τα παιδιά που γράφουν συχνότερα με τον παραδοσιακό τρόπο και όχι σε πληκτρολόγιο έχουν την ικανότητα όχι μόνο να μαθαίνουν περισσότερα πράγματα αλλά και να τα θυμούνται καλύτερα. 

boom γράψιμο στο χέρι έρευνα
School photo created by 8photo - www.freepik.com

Στο πλαίσιο της μικρής έρευνας που διεξήχθη στη Νορβηγία και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό ψυχολογίας  "Frontiers in Psychology", εξετάστηκε η εγκεφαλική δραστηριότητα 12 παιδιών και 12 νέων ενηλίκων. Πιο αναλυτικά, οι συμμετέχοντες έπρεπε να γράψουν στο χαρτί ή στο πληκτρολόγιο για περίπου 45 λεπτά ενώ συγχρόνως φορούσαν μια ειδική κάσκα με 250 ηλεκτρόδια με ευαίσθητους αισθητήρες που κατέγραφαν την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου. «Η χρήση στυλό ή μολυβιού και χαρτιού δίνει στον εγκέφαλο περισσότερα ερεθίσματα για να διατηρήσει τις μνήμες. Πολλές αισθήσεις ενεργοποιούνται, όταν πιέζει κάποιος την πένα στο χαρτί, βλέποντας τα γράμματα που γράφει και ακούγοντας τον ήχο του γραψίματος. Αυτές οι αισθητηριακές εμπειρίες δημιουργούν επαφές ανάμεσα σε διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου και ανοίγουν τον εγκέφαλο στη μάθηση. Έτσι, μαθαίνουμε και θυμόμαστε καλύτερα», ανέφερε η επικεφαλής της έρευνας, καθηγήτρια Όντρεϊ βαν ντερ Μέερ του Νορβηγικού Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας στο Τροντχάιμ, η οποία μελετά το ζήτημα από το 2017. Όπως είπε, είναι σημαντικό τα παιδιά να ενθαρρύνονται να σχεδιάζουν και να γράφουν με το χέρι από μικρή ηλικία, ιδίως στο σχολείο. Αν και θεωρεί ότι η ψηφιακή μάθηση όντως έχει πολλές θετικές πλευρές, παράλληλα θα πρέπει να προωθείται και το γράψιμο με το χέρι.

boom γράψιμο στο χέρι ερευνα
School photo created by evening_tao - www.freepik.com

«Λαμβάνοντας υπόψη τις εξελίξεις των τελευταίων αρκετών ετών, διακινδυνεύουμε μία ή περισσότερες γενιές να χάσουν την ικανότητα να γράφουν με το χέρι. Η έρευνά μας και άλλες δείχνουν πως κάτι τέτοιο θα ήταν μια πολύ άτυχη συνέπεια της αυξημένης ψηφιακής δραστηριότητας», δήλωσε η ερευνήτρια, και σημείωσε πως «μερικά σχολεία στη Νορβηγία έχουν γίνει πια τελείως ψηφιακά και παραλείπουν πλήρως το γράψιμο με το χέρι, ενώ τα φινλανδικά σχολεία είναι ακόμη πιο ψηφιοποιημένα από ό,τι στη Νορβηγία». Από την άλλη, πολλές άλλες έρευνες έχουν δείξει πως τα πληκτρολόγια δημιουργούν λιγότερες δυσκολίες στα παιδιά, και τα διευκολύνουν ώστε να γράφουν ευκολότερα μεγάλα κείμενα, ενώ δείχνουν να το ευχαριστιούνται περισσότερο.

boom γράψιμο στο χέρι έρευνα
School photo created by pch.vector - www.freepik.com

Παρ'όλα αυτά η Βαν ντερ Μέερ επιμένει, τονίζοντας τα οφέλη του γραψίματος με το χέρι: «Η εκμάθηση της γραφής με το χέρι είναι λίγο πιο αργή διαδικασία, είναι όμως σημαντικό για τα παιδιά να περάσουν αυτή την κοπιώδη φάση. Η χρήση πληκτρολογίου συνεπάγεται τη χρήση των ίδιων κινήσεων για κάθε γράμμα, ενώ το γράψιμο με το χέρι προϋποθέτει πιο πολύπλοκες κινήσεις, κάτι σημαντικό για τον εγκέφαλο. Αν δεν δημιουργήσουμε προκλήσεις για τον εγκέφαλο, τότε δεν θα φθάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Και αυτό μπορεί να έχει επιπτώσεις για τις σχολικές επιδόσεις».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ