Μπορεί οι περισσότεροι να είμαστε εξοικειωμένοι με τη δυσλεξία, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τη δυσαριθμησία... Όπως μας εξηγούν οι λογοθεραπεύτριες Σοφία Παπαφάνη και Δώρα Χαρατσάρη, πρόκειται στην ουσία για μία δυσκολία που αντιμετωπίζει κανείς στις πράξεις και την ολοκλήρωση των μαθηματικών. Μπορούμε να πούμε πως βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα των μαθησιακών δυσκολιών και μπορεί να συνυπάρχει με άλλες αντίστοιχες δυσκολίες, όπως είναι η δυσορθογραφία, δυσγραφία κ.ά.
Το άτομο που παρουσιάζει δυσαριθμησία μπορεί να χρησιμοποιήσει τη μεθοδολογία των μαθηματικών και ως εκ τούτου να δώσει σωστές απαντήσεις. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως έχει κατανοήσει τον τρόπο σκέψης αλλά ότι έχει μάθει αυτοματοποιημένες λύσεις. Για τον λόγο αυτό, συχνά δεν έχει και αυτοπεποίθηση για την απάντηση που έδωσε.
Τι μπορούμε να παρατηρήσουμε σε ένα παιδί με δυσαριθμησία
Κατά την περίοδο της προσχολικής ηλικίας το παιδί:
- δεν αντιλαμβάνεται τα μεγέθη και τις ποσότητες
- έχει δυσκολία με τον προσανατολισμό στον χώρο
- θέλει βοήθεια στην κατηγοριοποίηση αντικειμένων με βάση το σχήμα / χρώμα / μέγεθος
- θέλει βοήθεια για να βάλει στη σειρά μεγέθη και αριθμούς
- θέλει πολύ χρόνο για να μάθει να μετράει
- δεν αναγνωρίζει αριθμούς
- μπερδεύει τη συσχέτιση αριθμών με αντικείμενα πχ. αριθμός 5 = 5 μπάλες
Κατά την περίοδο της σχολικής ηλικίας το παιδί:
- δυσκολεύεται να κατανοήσει μαθηματικές πράξεις και σύμβολα
- δυσκολεύεται να κάνει αυτόματες πράξεις πχ. 1+1, 2+2, 3+3 κτλ.
- δεν τα καταφέρνει εύκολα με πράξεις αφαίρεσης, διαίρεσης και πολλαπλασιασμού
- θέλει πολύ χρόνο για να απαντήσει
- χρειάζεται καθοδήγηση για να βρει τη μαθηματική πράξη της λύσης (αν είναι πρόσθεση, αφαίρεση κλπ.)
- μπερδεύει τη σειρά των πράξεων
- κάνει εναλλαγή πράξεων κατά την ολοκλήρωση μιας άσκησης (ξεκινά με αφαίρεση αλλά στη συνέχεια ξεχνά ότι κάνει αφαίρεση και προσθέτει τους αριθμούς)
- μπορεί να παραλείπει ή να αντικαθιστά ψηφία και σύμβολα
- δυσκολεύεται να μάθει την ώρα και τα νομίσματα
- είναι ασυνεπής με την ώρα
- δεν του αρέσει η εκμάθηση των μουσικών νοτών
- αποφεύγει παιχνίδια με κανόνες, εναλλαγής σειράς και στρατηγικής
Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί:
- μαθαίνουμε απλές πράξεις σαν τραγούδι / ποιηματάκι 1+1, 2+2 για να τις απομνημονεύσει και να τις ανακαλεί όποτε χρειάζεται
- χρησιμοποιούμε μικρά αντικείμενα όταν μετράμε π.χ. καπάκια, πομ πομ
- βάζουμε χρώματα για κάθε διαφορετική πράξη που κάνουμε π.χ. κίτρινο για πρόσθεση, πράσινο για αφαίρεση
- μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε τα δάχτυλα για τις πράξεις
- δίνουμε χρόνο για να σκεφτεί την απάντηση
- επιβραβεύουμε κάθε προσπάθεια
Θυμόμαστε πάντα:
Ένας ειδικός μπορεί να δώσει παραπάνω καθοδήγηση και να κατευθύνει, αφού πρώτα δει και αξιολογήσει το παιδί και τις ανάγκες του. Μια κατάλληλη παρέμβαση και ενίσχυση του παιδιού μπορεί να το βοηθήσει τόσο στο σχολικό πλαίσιο, όσο και στην καθημερινότητα του παιδιού και της οικογένειας.
Λογοcare
Διεύθυνση: Χαριλάου Τρικούπη 85Α, Κηφισιά 145 63
Tηλέφωνο: 210 8010 858
Website: www.logocare.gr
Facebook: logocarekifisia
Instagram: @logocare_