Γιατί η επιτροπή εισηγήθηκε την υποχρεωτική χρήση μάσκας από τα παιδιά

Boom Team
Mon, 24/08/2020 - 17:35

Μαζί με την υπουργό παιδείας κυρία Νίκη Κεραμέως, στην ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα για το άνοιγμα των σχολείων, παραβρέθηκε και η Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Λοιµωξιολογίας, κυρία Βάνα Παπαευαγγέλου, εκ μέρους της 8μελούς επιτροπής για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που απαρτίζεται από παιδιάτρους-λοιμωξιολόγους και επιδημιολόγους. Η κυρία Παπαευαγγέλου δήλωσε πως με βάση τη μέχρι τώρα εμπειρία από την περασμένη άνοιξη και τη βιβλιογραφία, η επιτροπή θεωρεί πως το άνοιγμα των σχολείων σε πλήρη σύνθεση και με όλα τα παιδιά στην τάξη κρίνεται εκπαιδευτικά απαραίτητο και είναι ασφαλές εφόσον εφαρμοστούν αυξημένα μέτρα προφύλαξης. 

Τόνισε τον σημαντικό ρόλο των ολοήμερων σχολείων και αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας από τα μικρά παιδιά. Τα παιδιά νοσούν λιγότερο συχνά από τον ιό, εμφανίζουν ηπιότερη νόσο όπως δήλωσε, όμως μπορούν να τον μεταδώσουν. Ο ιός, εξήγησε, μεταδίδεται κατά κύριο λόγο από σταγονίδια από το άτομο που νοσεί, από συμπτωματικούς ασθενείς αλλά και από προ-συμπτωματικούς. "Με αυτό το σκεπτικό εισηγηθήκαμε τη χρήση της μάσκας στο σχολείο. Η μάσκα αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τον έλεγχο της μετάδοσης της Covid-19 λοίμωξης, αφού όταν χρησιμοποιείται σωστά, και τονίζω το "σωστά" προστατεύει τόσο το άτομο που τη φορά όσο και τους γύρω του." Η μάσκα δημιουργεί φραγμό των σταγονιδίων που παράγουμε όταν μιλάμε, όταν βήχουμε ή όταν τραγουδάμε και μας προστατεύει από τα σταγονίδια του άλλου. Μας εμποδίζει ακόμα να πιάνουμε τη μύτη και το στόμα και μας προστατεύει και από άλλες λοιμώξεις του αναπνευστικού. Προστατεύει όχι μόνο τα παιδιά και τις οικογένειές τους, αλλά και τους εκπαιδευτικούς. Θα πρέπει να χρησιμοποιείται μέσα στις σχολικές αίθουσες και τους κλειστούς χώρους των σχολικών δομών. Σε ό,τι αφορά το θέμα της ασφάλειας που έχει προκαλέσει μεγάλη συζήτηση, επεσήμανε πως η ασφάλεια της χρήση της μάσκας για τα μικρά παιδιά μεγαλύτερα των δύο ετών είναι βιβλιογραφικά τεκμηριωμένη. Όπως εξήγησε, η μάσκα επιτρέπει την είσοδο του αέρα, δεν μειώνει το οξυγόνο στο αίμα μας, δεν προκαλεί αύξηση του διοξειδίου του άνθρακα, ούτε μειώνει την ικανότητα του παιδιού να παρακολουθήσει το μάθημα και να συγκεντρωθεί και δεν επηρεάζει αρνητικά το ανοσολογικό σύστημα. Βέβαια θα πρέπει να αποφεύγεται από παιδιά με νοσήματα, όπως αναπνευστική δυσχέρεια ή με γνωσιακές διαταραχές. Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να χρησιμοποιείται η διαφανής προμετωπίδα. 

Ανέφερε επίσης πως είναι ιδιαίτερα σημαντικές οι πρώτες εβδομάδες για την εκπαίδευση των παιδιών για τη σωστή χρήση της μάσκας, για την οποία θα δοθούν αναλυτικές οδηγίες, έντυπο και οπτικοακουστικό υλικό. Καλό είναι να υπενθυμίσουμε, βέβαια, όσα έμαθαν τα παιδιά την άνοιξη για την υγιεινή των χεριών και την τήρηση των αποστάσεων. 

Σε ό,τι αφορά τα παιδιά κάτω των 10 ετών, η κυρία Παπαευαγγέλου επεσήμανε, πως η έναρξη της σχολικής χρονιάς και με δεδομένη τη συνέχιση της πανδημίας στη χώρα μας  αποτελεί την πλέον κατάλληλη στιγμή εισαγωγής της σωστής χρήσης μάσκας στην καθημερινότητα των παιδιών. Ας μην ξεχνάμε πως τα μικρά παιδιά και τα νήπια μαθαίνουν πολύ πιο εύκολα. Θύμισε επίσης πως τα νήπια ήταν εκείνα που έμαθαν πρώτα πριν λίγα χρόνια τη σωστή χρήση του αγκώνα όταν βήχουμε ή όταν φτερνιζόμαστε. Μαθαίνοντας τα παιδιά από νωρίς τη σωστή χρήση μάσκας αποκτούν μια σημαντική δεξιότητα που θα τα βοηθήσει και εκτός σχολικού περιβάλλοντος. Τόνισε επίσης, πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος γονιών και εκπαιδευτικών στη διαδικασία αυτή, ενώ επεσήμανε, πως καθώς το φθινόπωρο και τον χειμώνα τα παιδιά νοσούν συχνά από άλλες λοιμώξεις του αναπνευστικού, η μάσκα θα τα προφυλάξει σε μεγάλο βαθμό και θα μειώσει σημαντικά τις νόσους αυτές, όπως έχει αποδειχθεί σε άλλες χώρες.