Θα ανοίξουν τελικά τα δημοτικά σχολεία;

Boom Team
Wed, 20/05/2020 - 11:21

Στο "σύνθετο" δίλημμα του ανοίγματος των δημοτικών σχολείων αναφέρθηκε εκτενώς στην ενημέρωση της Τρίτης ο Σωτήρης Τσιόδρας. Σύμφωνα με τον καθηγητή, τα περισσότερα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν πως φαίνεται να υπήρξε κάποιο επιδημιολογικό όφελος από τη διακοπή της λειτουργίας τους, με την ελαχιστοποίηση της μετάδοσης μεταξύ παιδιών, των οικογενειών τους και των εκπαιδευτικών τους. Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες όμως, τα παιδιά σιγά σιγά επιστρέφουν ενώ σε άλλες τα σχολεία δεν έκλεισαν ποτέ. Πολλοί γονείς φοβούνται να στείλουν τα παιδιά στο σχολείο, από την άλλη δεν μπορούν να υποστηρίξουν διδασκαλία στο σπίτι ή να επιστρέψουν κανονικά στην εργασία τους...

Η αλήθεια είναι πως προς το παρόν δεν υπάρχουν 100% επιστημονικά δεδομένα που να εγγυώνται πως η επιστροφή στο σχολείο είναι απόλυτα ασφαλής. Τα παιδιά βέβαια, είναι λιγότερο πιθανό να μολυνθούν, και νοσούν ηπιότερα, ενώ ο ρόλος τους στη μετάδοση της νόσου φαίνεται να υπάρχει, αλλά ίσως σε περιορισμένο βαθμό. Παρ' όλα αυτά, πρέπει να λάβουμε υπόψη τα εξής σε σχέση με το κλείσιμο των σχολείων:

  • Υπάρχει μια “κρυφή” ανισότητα στη μάθηση και στην εκπαίδευση για τα παιδιά που ανήκουν στις πιο φτωχές οικογένειες, η οποία ενισχύεται σε περιόδους παύσης λειτουργίας των σχολείων. Ειδικά αν το οικογενειακό περιβάλλον δεν ευνοεί.
  • Υπάρχει ένα κόστος σε χαμένη εκπαιδευτική διαδικασία, σε χαμένη γνώση. Σε μελέτες του εξωτερικού φάνηκε ότι αρκετά παιδιά είτε δεν είχαν καλή πρόσβαση στα διαδικτυακά μαθήματα είτε δεν τα παρακολουθούσαν.
  • Επίσης αναγνωρίζονται όλο και περισσότερες επιπτώσεις στην πνευματική και ψυχική υγεία των παιδιών με εμφάνιση άγχους και απομόνωσης από τους φίλους τους και εθισμού στο διαδίκτυο. Ας μην υποτιμάμε την συμβολή του σχολείου στην κοινωνικοποίηση των παιδιών.
  • Επίσης υπάρχουν οικονομικοί λόγοι που αφορούν τους γονείς και την κοινωνία.

Σημαντική παράμετρος, είναι να γνωρίζει κάποιος τι θα κάνει το παιδί που δεν θα πάει σχολείο. Αν είναι στο σπίτι σε απομόνωση, σαφώς και είναι πιο ασφαλές από ότι αν συναντά τους φίλους του και μη τηρώντας τα μέτρα, παίζει στη γειτονιά και στις πλατείες, καθώς έτσι εκτίθεται σε ένα περιβάλλον μη ελεγχόμενο και λιγότερο ασφαλές. Κανείς δεν μπορεί να αποδείξει ότι οι κίνδυνοι είναι περισσότεροι από το όφελος των παιδιών που επανέρχονται στη σχολική διαδικασία. Για τα νηπιαγωγεία και τους παιδικούς σταθμούς είναι ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα, καθώς είναι σαφές πως δεν είναι πρακτικά εφικτή η διατήρηση της απόστασης.

Το άνοιγμα των σχολείων για τα παιδιά παραμένει ένα "σύνθετο δίλημμα", δήλωσε χαρακτηριστικά ο κύριος Τσιόδρας. Υπάρχουν αρκετά υπέρ και ενδοιασμοί, από την άλλη "η δεδομένη στιγμή μοιάζει η καταλληλότερη για να επιστρέψουν τα περισσότερα παιδιά υπό προϋποθέσεις στην κανονικότητα που τους στερήσαμε". Κατά τη γνώμη του, τα οφέλη της επιστροφής των παιδιών στο σχολείο φαίνεται να είναι περισσότερα από τους κινδύνους και όσο μένουν τα σχολεία κλειστά το κοινωνικό κόστος θα μεγεθύνεται. Μπορούν να επιστρέψουν με κανόνες, αλλά το σημαντικό είναι να έχουμε έναν έλεγχο και συνεχή εκτίμηση των δεδομένων. Σε κάθε περίπτωση, την καλύτερη απόφαση θα την πάρουν οι οικείοι τους που γνωρίζουν ποιο είναι το καλύτερο για τα παιδιά τους.
 

Από την άλλη, η πρόεδρος των νοσοκομειακών ιατρών, Ματίνα Παγώνη δήλωσε νωρίτερα το πρωί στον ΣΚΑΪ, πως κατά τη γνώμη της δεν θα πρέπει να ανοίξουν τα δημοτικά και τα νηπιαγωγεία, «γιατί τα παιδιά δεν είναι δυνατόν να τηρήσουν τα μέτρα».

Η τελική επίσημη ανακοίνωση σχετικά με το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων αναμένεται τη Δευτέρα 25 Μαΐου, όπου θα μπει ένα τέλος στην αγωνία παιδιών και γονέων.