Το παιδί μου τραυλίζει, τι να κάνω;

Μάρω Ζουγανέλη
Thu, 11/11/2021 - 18:17

Στην αριστουργηματική ταινία "Ο Λόγος του Βασιλιά", ο Colin Firth υποδύεται τον βασιλιά της Αγγλίας Γεώργιο ΣΤ', που υποφέρει από μια δυσκολία στην ομιλία. Με τη χώρα του να βρίσκεται στα πρόθυρα πολέμου, η σύζυγός του, Ελισάβετ, κανονίζει για τον άντρα της ένα ραντεβού με έναν λογοθεραπευτή, ώσπου μαζί αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά το πρόβλημα. Μπορεί να ήταν η πρώτη φορά που η μεγάλη οθόνη επικεντρώθηκε τόσο πολύ στον τραυλισμό, όμως είναι εντυπωσιακό πόσοι διάσημοι ηθοποιοί, τραγουδιστές, αθλητές, ακόμα και πολιτικοί είχαν στην αρχή της πορείας τους τη συγκεκριμένη δυσκολία: η Emily Blunt, o Samuel Jackson, η Nicole Kidman, o Marc Anthony, o Joe Biden, η Julia Roberts, o Elvis Prisley… Ο κατάλογος είναι μακρύς.

Φωτογραφία από @Jeremiah Lawrence / Unsplash

Τι ακριβώς είναι, όμως, ο τραυλισμός;

Ο τραυλισμός είναι μια διαταραχή επικοινωνίας που μπορεί να επηρεάσει πολλά κομμάτια της καθημερινότητας του ατόμου. Επηρεάζεται η αυτοπεποίθηση, η αυτοεκτίμηση ενός παιδιού, οι επικοινωνιακές και κοινωνικές σχέσεις κατά την συναναστροφή με τους γύρω του. Πολλές φορές παρατηρείται αποφυγή ομιλίας και συζήτησης για να μην υπάρξουν κοινωνικές επαφές που μπορεί να το κάνουν να αισθανθεί άβολα.

Φωτογραφία από @Ben White / Unsplash

Με ποιον τρόπο μπορούμε να σταθούμε δίπλα στα παιδιά και να τα βοηθήσουμε;

  • Δεν χρειάζεται να κατηγορούμε τον εαυτό μας επειδή τραυλίζει το παιδί μας!
  • Δίνουμε στο παιδί χρόνο για να μας μιλήσει και να περιγράψει αυτό που επιθυμεί.
  • Οι συχνές και πολλές ερωτήσεις απουσιάζουν στην επικοινωνία μας με το παιδί.
  • Μιλάμε αργά και καθαρά, γιατί είμαστε το πρότυπο μίμησης για το ίδιο.
  • Εξηγούμε στο παιδί ότι είμαστε δίπλα του για να το ακούσουμε, μπορεί να πάρει όσο χρόνο χρειάζεται για να μας μιλήσει.
  • Το αφήνουμε να ολοκληρώσει μόνο του την πρόταση του, ακόμα και αν έχουμε καταλάβει τι θέλει να μας πει.
  • Προσπαθούμε να έχουμε ατομικό χρόνο μαζί με το παιδί, για να μην έχει το άγχος ανταγωνιστικότητας των άλλων μελών της οικογένειας.
  • Τις φορές που δυσκολεύεται, είμαστε στο ύψος των ματιών του και του θυμίζουμε ότι είμαστε εκεί διαθέσιμοι πχ. «είμαι εδώ για να ακούσω αυτό που θες να μου πεις».
  • Ακούμε τι έχει να μας πει και μπορούμε να επαναλάβουμε αυτό που μας είπε για να δείξουμε ότι το καταλάβαμε και συμφωνούμε πχ «το παιχνίδι χαχαχάλασε» - «ναι το παιχνίδι χάλασε».
  • Ακούμε το παιδί με προσοχή χωρίς να το διακόψουμε και το ενθαρρύνουμε τονώνοντας την αυτοπεποίθηση του «μου άρεσε που συζητήσαμε για τη μέρα σου στο σχολείο».
  • Τα τραγούδια αρέσουν πολύ στα παιδιά και η παρουσία του ρυθμού βοηθάει στην απουσία επανάληψης λέξεων στην ομιλία.
  • Βρίσκουμε χρόνο για δραστηριότητες και σπορ που δεν χρειάζονται πολλή ομιλία. Έτσι το παιδί θα νιώθει όμορφα και μπορεί να παρατηρήσουμε ότι θα έχει αυτόματα ρέοντα λόγο.

ΒΟΟΜ info: Η 22η Οκτωβρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα για τον Τραυλισμό. Καθιερώθηκε το 1998 για να ευαισθητοποιήσει τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και όλους τους αρμόδιους φορείς σχετικά με αυτήν τη διαταραχή από την οποία πάσχουν 70 εκατομμύρια άνθρωποι, παγκοσμίως.

Ευχαριστούμε τις Σοφία Παπαφάνη και η Δώρα Χαρατσάρη, λογοθεραπεύτριες και δημιουργούς του Κέντρου Ειδικής Αγωγής Λογοcare.