Από την πρώτη στιγμή που εκδηλώθηκε η πανδημία, ο ρόλος των παιδιών στη μετάδοση του κορωνοϊού απασχολεί την επιστημονική κοινότητα σε όλο τον κόσμο. Και ακόμα και αν υπάρχουν αμφιβολίες για το κατά πόσο είναι δυνατόν να τηρούνται όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας στις σχολικές αίθουσες, όλοι συμφωνούν στο ότι τα ανοιχτά σχολεία αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την επιστροφή σε μια νέα κανονικότητα και την εύρυθμη λειτουργία της κοινωνίας. Είναι όμως στην πραγματικότητα τα σχολεία εστίες υπερμετάδοσης του κορωνοϊού;
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία από τις ΗΠΑ η απάντηση είναι αρνητική. Συγκεκριμένα, από τον Αύγουστο που οι πρώτοι μαθητές επέστρεψαν στις τάξεις σε αρκετές πολιτείες, σε πολλές από τις οποίες καταγράφονται πολλά κρούσματα, όπως Τζόρτζια, Ιντιάνα και Φλόριντα οι φόβοι και οι ανησυχίες γονιών, εκπαιδευτικών και επιστημόνων δεν επιβεβαιώθηκαν. Την ίδια στιγμή, μεγάλες πόλεις όπως το Σικάγο και το Λος Άντζελες προτίμησαν να αναβάλλουν την επαναλειτουργία των σχολείων και να βασιστούν αποκλειστικά στην εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση ακόμη και όταν είχαν σχετικά λίγα κρούσματα. Όμως, όπως αναφέρει δημοσίευμα του περιοδικού "Atlantic", με βάση τα έως τώρα πραγματικά στοιχεία, φαίνεται πως τα σχολεία δεν συμβάλλουν σημαντικά στην εξάπλωση της Covid-19.
Μετά από δειγματοληπτικά τεστ σε σχεδόν 200.000 παιδιά και εκπαιδευτικούς σε 47 πολιτείες, τα μέσα ποσοστά λοιμώξεων Covid-19 είναι μόνο 0,13% στους μαθητές και 0,24% στους εκπαιδευτικούς. Μάλιστα, ακόμα και σε περιοχές με υψηλό επιδημιολογικό φορτίο οι λοιμώξεις των μαθητών είναι κάτω από 0,5%, ενώ στη δεύτερη μεγαλύτερη πολιτεία των ΗΠΑ, το Τέξας, στο τέλος Σεπτεμβρίου το ποσοστό λοιμώξεων ήταν 0,14% στους μαθητές και μόλις 0,1% στους εκπαιδευτικούς.
Όπως δήλωσε η ερευνήτρια Έμιλι Όστερ από το Πανεπιστήμιο Μπράουν «ακόμη κι αν δεν υπήρχε καθόλου εξάπλωση μέσα στα σχολεία, πάλι θα βλέπαμε μερικά κρούσματα, επειδή οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να κολλήσουν τη νόσο εκτός σχολείου. Όμως οι αριθμοί είναι μικροί, μικρότεροι από ό,τι πολλοί είχαν προβλέψει». Ακόμα κι αν κάποιοι θεωρούν πως τα σχολεία πρέπει να παραμείνουν κλειστά εφόσον εκ των πραγμάτων δεν γίνεται να είναι 100% ασφαλή, η Όστερ απαντά πως «αυτή η προσέγγιση αγνοεί τα τεράστια κόστη για τα παιδιά από τα κλειστά σχολεία». Ας μην ξεχνάμε, πως τα παιδιά που πλήττονται περισσότερο από τα κλειστά σχολεία είναι οι μαθητές που προέρχονται από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, μειονοτικές κ.α. «Τα σχολεία είναι ήδη άνισα. Το κλείσιμο τα κάνει ακόμη πιο άνισα», δήλωσε χαρακτηριστικά η Όστερ. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά την τηλεκπαίδευση, αφενός τα ποσοστά συμμετοχής μαθητών δεν είναι τα αναμενόμενα, αφετέρου, παιδίατροι έχουν συνδέσει την εξ αποστάσεως μάθηση με περισσότερο στρες. Και βέβαια, τα κλειστά σχολεία επιβαρύνουν τους περισσότερους γονείς που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της δουλειάς τους. Μένει να δούμε ποια θα είναι η εξέλιξη τους επόμενους τρεις κρίσιμους μήνες και ως τότε, ελπίζουμε οι συνθήκες να είναι τέτοιες που θα επιτρέψουν την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων και της κοινωνίας.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ - ΜΠΕ