Μπορεί τελικά ένα παιδί να μάθει μια δεύτερη γλώσσα ενώ ακόμη δεν έχει κατακτήσει πλήρως τη μητρική του; Φυσικά και μπορεί και μάλιστα όσο νωρίτερα τόσο το καλύτερο. Η Αγγελική Σπυρακοπούλου, παιδαγωγός και διευθύντρια του σχολείου Littles, μάς εξηγεί ότι η κατάκτηση μιας δεύτερης ξένης γλώσσας «κρύβεται» στη μέθοδο της εκμάθησης. «Η δεύτερη γλώσσα δεν “διδάσκεται” με την παραδοσιακή έννοια της διδασκαλίας στις ηλικίες αυτές», υπογραμμίζει και συγκεντρώνει 7 αποτελεσματικούς βιωματικούς τρόπους διδασκαλίας.
• Μαθαίνουμε παίζοντας: Ένα παιδί για να μάθει πρέπει να περνάει καλά, και περνάει καλά όταν παίζει! Για παράδειγμα, στο Littles όταν μαγειρεύουμε φωνάζουμε αυθόρμητα το σύνθημα «mix mix mix»!
• Μέσα από τραγούδια και παραμύθια: Τα παιδιά λατρεύουν και τα δύο! Η μουσική διεγείρει κάθε νευρώνα του εγκεφάλου, ενώ οι εικόνες που δημιουργούνται μέσα από τα παραμύθια ενισχύουν τη φαντασία τους. Η «μικρή αράχνη» ζωντανεύει με τις χορευτικές κινήσεις, ενώ οι ήρωες της αγαπημένης τους ιστορίας αποκτούν ζωή μέσα από τις εικόνες. Και κάπως έτσι, ξεκινούν τα παιδιά να αναπαράγουν λέξεις, φράσεις και ιστορίες.
• Μέσα από τη μίμηση. Οι δασκάλες που διδάσκουν μια ξένη γλώσσα χρησιμοποιούν πολύ τα χέρια τους και τη γλώσσα του σώματος, κάνοντας έντονες θεατρικές κινήσεις. Έτσι, τα μικρά παιδιά καταλαβαίνουν και αντιστοιχούν τη χειρονομία με το νόημα μιας λέξης. Για παράδειγμα, η φράση «Let’s wash our hands» συνδυάζεται με το τρίψιμο των χεριών.
• «A different language is a different vision of life», που σημαίνει πως μια δεύτερη γλώσσα είναι και μια διαφορετική οπτική ζωής. Μια δασκάλα που η αγγλική γλώσσα είναι η μητρική της και έχει άψογη προφορά μπορεί να μυήσει τα μικρά παιδιά στη βαθύτερη κουλτούρα της γλώσσας. Πάντα βέβαια, στην αρχή, πολλά παιδιά δυσκολεύονται να συνηθίσουν την προφορά. Σταδιακά, όμως, και μέσα από τη μαγική σχέση δασκάλου-παιδιού που καλλιεργείται, η επικοινωνία μεταξύ τους απογειώνεται. Έτσι, ο άγνωστος μέχρι τότε μεταξύ τους κώδικας ξαφνικά αρχίζει να αποκρυπτογραφείται με ενθουσιασμό και περιέργεια.
• Όλα θέλουν τον χρόνο τους! Πάντοτε ενισχύουμε τις προσπάθειες των παιδιών, χωρίς να τα διορθώνουμε. Τι και αν δεν ακούγονται ξεκάθαρα οι στίχοι καθώς τραγουδούν; Σημασία έχει ότι τολμούν! Διορθώσατε ποτέ ένα παιδί λίγων μηνών στην προσπάθειά του να πει τις πρώτες του λέξεις;
• Πρέπει πρώτα να κατανοήσουν τη γλώσσα για να αρχίσουν να τη μιλούν. Όπως με τη μητρική γλώσσα έτσι κι εδώ, χρειάζεται πρώτα να καλλιεργήσει ένα πλούσιο λεξιλόγιο το παιδί, για να μπορέσει να μιλήσει. Σταδιακά, τα παιδιά κατακτούν ένα σταθερό λεξιλόγιο ρουτίνας: «Let’s bring the markers.» «Would you like some water?» «Let’s tidy up!» Έπειτα κάθε παιδί με τον δικό του ρυθμό αρχίζει να κάνει τις πρώτες του προσπάθειες και τους "αυτοσχεδιασμούς".
• Κίνητρο. Όπως οι ενήλικες χρειάζονται κίνητρο για να μάθουν κάτι καινούργιο έτσι και τα παιδιά! Η εκμάθηση της γλώσσας συνδέεται με κάποια ανάγκη τους, είτε αυτή είναι να επικοινωνήσουν με κάποιο κοντινό πρόσωπο, είτε να μάθουν να τραγουδούν το τραγούδι της αγαπημένης τους παιδικής ταινίας.
BOOM Info: Τα παραδείγματα που δόθηκαν είναι στα Αγγλικά, γιατί προέκυψαν από την καθημερινότητα του Littles! Η παραπάνω προσέγγιση ισχύει και για οποιαδήποτε άλλη γλώσσα.