Μπήκαμε στην τάξη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, όπου διδάσκεται το νέο πρόγραμμα για παιδιά προσχολικής ηλικίας και, αντί για κλασικά θρανία και πίνακες, ανακαλύψαμε ένα «φανταστικό τζάκι», μια πολυθρόνα, που όποιος κάθεται πάνω της βυθίζεται στον κόσμο των παραμυθιών και συναντήσαμε πειρατές και ατρόμητους θαλασσόλυκους, ζωγράφους με ποδιές και καβαλέτα, μικρούς εξερευνητές, επιβάτες τεράστιων αερόστατων και μελετητές δεινοσαύρων! Συναντήσαμε την Μπέσσυ Γκέκα, συντονίστρια του αγγλικού προγράμματος της ΕΑΕ, και μας μίλησε για το νέο πρόσωπο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.
Κυρία Γκέκα, ας δώσουμε μια απάντηση στον μεγάλο προβληματισμό όλων των γονέων. Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί την εκμάθηση δεύτερης γλώσσας;
Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει ένας μαγικός αριθμός, αλλά ούτε κι ένας αριθμός που «δουλεύει» με όλους. Πλέον τα παιδιά 4-5 ετών και φυσικά των πρώτων τάξεων του δημοτικού ξέρουν πια τόσα πολλά γύρω από τα αγγλικά, που οι δικοί μας μικροί εαυτοί σε αντίστοιχες ηλικίες ούτε καν θα φαντάζονταν! Γνωρίζουν πώς να προφέρουν τον αγαπημένο τους παιδικό ήρωα, έχουν σίγουρα δει κάποιο επεισόδιό του στα αγγλικά (στο tablet ή στο τηλέφωνο της μαμάς και του μπαμπά, που συχνά κρύβει για αυτούς και αρκετές αγγλικές λεξούλες) και φυσικά, πολλές φορές, είναι σε θέση να διακρίνουν τις αγγλικές λέξεις που έχουν ήδη «τρυπώσει» στο καθημερινό λεξιλόγιο των γονιών! Αν, τέλος, σκεφτούμε και πόσο «τεντωμένα» και «καλοκουρδισμένα» είναι τα αυτάκια των μικρών μας φίλων σε αυτή την ηλικία, που εντοπίζουν κάθε καινούρια λέξη και την επαναλαμβάνουν με την ένταση που κρύβει καθετί νέο, τότε εύκολα καταλαβαίνουμε πως δεν υπάρχει καλύτερη στιγμή από εκείνη που τα παιδιά είναι έτοιμα για πειραματισμό και ανακάλυψη, και που οι αισθήσεις τους λειτουργούν καλύτερα από ποτέ! Η συμβουλή των ειδικών λοιπόν είναι σαφής: Όσο πιο νωρίς, τόσο πιο καλά!
Ποια είναι τα ηλικιακά γκρουπ των μαθημάτων και τι συμβαίνει στο καθένα ξεχωριστά;
Το πρόγραμμα αγγλικών υποδιαιρείται σε δυο κατηγορίες: α) στα παιδιά προσχολικής ηλικίας (παιδιά 4 και 5 ετών) και β) στα παιδιά σχολικής ηλικίας που παρακολουθούν τάξεις του Δημοτικού, του Γυμνασίου (εφήβους) και ενίοτε και τις αρχικές τάξεις του Λυκείου. Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η θεματολογία των μαθημάτων αλλά και ο τρόπος προσέγγισης είναι κάπως διαφορετικός από τα άλλα ηλικιακά γκρουπ, ενώ ταυτόχρονα διαφοροποίηση υπάρχει και μεταξύ prekindergarten (παιδιά 4 ετών) και Kindergarten (παιδιά 5 ετών). Αυτό συμβαίνει, γιατί σε αυτές τις ηλικίες κάθε χρόνος μεταφράζεται σε ένα μεγάλο «γνωστικό σκαλοπάτι», στο οποίο τα παιδιά καταφέρνουν να «σκαρφαλώσουν» και στη συνέχεια να «ισορροπήσουν» με ολοένα και μεγαλύτερη σταθερότητα. Στα πιο μικρά παιδιά για παράδειγμα, προσπαθούμε να δώσουμε έμφαση στην καθημερινότητά τους, στις ανάγκες και στο βασικό λεξιλόγιο του “here and now”. Στα παιδιά 5 ετών καλλιεργούμε μεγαλύτερο εύρος έκφρασης, δηλαδή ακόμα πιο πολλές λέξεις και γλωσσικές δομές, ενώ δεν ξεχνάμε ότι ξέρουν περισσότερα για τον γύρω κόσμο. Πιστέψτε με, αυτός ο ένας χρόνος σε αυτή την ηλικία κάνει όλη τη διαφορά με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο! Και η διαφορά βέβαια, γίνεται ακόμα πιο αισθητή, όταν έχουμε μπροστά μας παιδιά 6 ή 7 ετών που βρίσκονται στην αρχή του Δημοτικού. Εκεί πια, έχουμε σκαρφαλώσει όχι σκαλοπάτια, μα σχεδόν ουρανοξύστες! Ξέρουμε να καθόμαστε, να κρατάμε μολύβι με μεγαλύτερη ακρίβεια, να κόβουμε ακολουθώντας με «ευλαβικό σεβασμό» τα περιγράμματα των σχημάτων και να λειτουργούμε βάση κανόνων. Ταυτόχρονα, το εύρος της καθημερινότητάς μας και οι ανάγκες μας έχουν πια πληθύνει τόσο, που χρειαζόμαστε ακόμα πιο πολλές λέξεις στη «γλωσσική φαρέτρα» μας. Σε κάθε περίπτωση, το κοινό νήμα που ενώνει όλα τα ηλικιακά γκρουπ που συναντιούνται στις τάξεις μας, είναι αυτό της αγάπης για τη γλώσσα.
Πείτε μας περισσότερα για το πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας.
Το πρόγραμμα Pre-kindergarten και Kindergarten, που απευθύνεται σε παιδιά 4 και 5 ετών, έχει ως στόχο να τα εξοικειώσει προοδευτικά με τον κόσμο των αγγλικών και να τα κάνει να αφεθούν στην περιπέτεια που κρύβει η ανακάλυψη μιας καινούριας γλώσσας και κουλτούρας! Για να είναι όμως επιτυχημένο και όσο το δυνατόν λιγότερο αγχωτικό το ξεκίνημα των μικρών μας φίλων, η αρχή πρέπει να γίνεται σιγά σιγά. Για τον λόγο αυτό, το μάθημα πραγματοποιείται μια φορά την εβδομάδα (από Δευτέρα έως Σάββατο) και λειτουργεί ως το «καθιερωμένο ραντεβού» τους με τα αγγλικά (εντάξει, και με την αγαπημένη τους δασκάλα και τις εκπλήξεις που τους έχει ετοιμάσει, αλλά δεν μπορώ να σας πω περισσότερα για αυτές… είναι Μ Υ Σ Τ Ι Κ Ο!). Και φυσικά, το μάθημα περιλαμβάνει παιχνίδι, κίνηση, μουσική, πειράματα, παραμύθια, κατασκευές… Μάλλον, για να είμαι ακόμα πιο σαφής, θα ήθελα να φανταστείτε μια τάξη (που δε θυμίζει σε τίποτα μια κλασική τάξη σχολείου) γεμάτη από 4χρονους και 5χρονους πειρατές και ατρόμητους θαλασσόλυκους, που μετά γίνονται κηπουροί, ζωγράφοι με ποδιές και καβαλέτα, μικροί εξερευνητές, επιστήμονες, επιβάτες τεράστιων αερόστατων, μελετητές δεινοσαύρων, καταστροφείς πινιατών και φυσικά οι καλύτεροι σεφ του κόσμου (γιατί δεν υπάρχει τίποτα πιο ωραίο από τα κουλουράκια που έφτιαξαν ακολουθώντας τις οδηγίες των δασκάλων στα αγγλικά)! Τα παιδιά μαθαίνουν μόνο όταν χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους, όταν κινούνται κι όταν νιώθουν ότι αυτό που κάνουν τους είναι προσφιλές! Για αυτόν τον λόγο, η ολιστική και πολυαισθητηριακή προσέγγιση, που εμπεριέχει έντονα στοιχεία κίνησης όπως η μέθοδος Total Physical Response (TPR), αναδεικνύεται σε μια από τις πιο βασικές μεθόδους.
Περιγράψτε μας ένα τυπικό μάθημα στην Ελληνο-αμερικανική Ένωση. Μπαίνετε στην τάξη και...;
...Let the fun begin! Λέμε τα νέα μας, γελάμε, σκεφτόμαστε τι όμορφο κάναμε μέσα στην ημέρα. Χαιρετάμε τους φίλους μας και γινόμαστε ομάδα. Αρχίζουμε να μιλάμε για το θέμα της ημέρας. Είμαστε πάντα έτοιμοι να αλλάξουμε δραστηριότητα κάθε 5-7 λεπτά, γιατί είμαστε μικροί και κουραζόμαστε εύκολα, βλέπετε. Τραγουδάμε, κάνουμε πειράματα, κατασκευές, διαβάζουμε παραμύθια, ανακαλύπτουμε, χρησιμοποιούμε την τεχνολογία και, για κάποια παιχνίδια, τον διαδραστικό μας πίνακα, που στα μάτια των παιδιών είναι μαγικός! Βέβαια, σχεδόν πάντα νιώθουμε την ανάγκη να αυτοσχεδιάσουμε και να προχωρήσουμε σε δραματοποίηση, γιατί μας αρέσει να γινόμαστε πεταλούδες, δεινόσαυροι ή ό,τι άλλο βάζει ο νους σας! Και μετά έρχεται η στιγμή για τον αποχαιρετισμό μας, όπου ανοίγουμε την πόρτα με το πιο ωραίο μας χαμόγελο και ανανεώνουμε το ραντεβού μας!
Γιατί ένας γονιός να επιλέξει την Ελληνοαμερικανική Ένωση για το παιδί του; Τι διαφορετικό και πρωτοποριακό συμβαίνει εδώ;
Αυτό που επιδιώκουμε είναι να φέρνουμε το μάθημα στα μέτρα και τις ανάγκες των παιδιών αυτών των μικρών ηλικιών. Γι’ αυτό, τίποτα δε μοιάζει με τον χώρο και το έργο ενός κλασικού φροντιστηρίου. Στο πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας δεν υπάρχουν τα κλασικά θρανία και ο πίνακας με τις κιμωλίες, αλλά χαμηλά τραπεζάκια για τις κατασκευές μας, χαλί, ένα «φανταστικό τζάκι», μια βολική πολυθρόνα που μας βοηθά να βυθιζόμαστε ακόμα πιο πολύ στον κόσμο των παραμυθιών, πάγκοι για τις ανακαλύψεις και τα πειράματά μας, ένας μαγικός, διαδραστικός πίνακας και άφθονος χώρος να κινηθούμε όσο θέλουμε! Αντίστοιχα, όταν λίγο μεγαλώσουμε και βρεθούμε στις πρώτες τάξεις του δημοτικού όπου τα πράγματα «σοβαρεύουν», δεν ξεχνάμε ότι πάλι έχουμε να κάνουμε με παιδιά. Μπορεί τα θρανία να «ψηλώνουν» λίγο και τα βιβλία και τα τετράδιά μας πλέον να κρύβουν και ασκήσεις για το σπίτι (ξέρετε, το περιβόητο «homework»), όμως το παιχνίδι είναι πάλι εκεί και τίποτα δε μοιάζει βαρετό! Διοχετεύουμε όλη μας την ενέργεια σε ένα μάθημα διαδραστικό, συναρπαστικό, παιχνιδιάρικο αλλά και απόλυτα οργανωμένο. Έχουμε δουλέψει πάντα όλες τις ενότητες πολύ καιρό πριν τις παρουσιάσουμε στα παιδιά. Το υλικό και τα βιβλία μας είναι πάντα επιλεγμένα μέσα από πολύ συγκεκριμένα κριτήρια ακαδημαϊκής αρτιότητας. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι αγαπάμε πολύ αυτό που κάνουμε. Πίσω από αυτή τη συνταγή επιτυχίας κρύβεται μία και μόνο λέξη, που περιέργως δε μεταφράζεται και στα αγγλικά, η λέξη ΜΕΡΑΚΙ! Αγαπάμε αυτό που κάνουμε, είμαστε ομάδα και δουλεύουμε όλοι μαζί -παιδιά και δάσκαλοι- με ΠΑΘΟΣ! Αυτό μας κάνει ξεχωριστούς!
Αν έπρεπε να περιγράψετε την Ελληνοαμερικανική Ένωση με τρεις λέξεις, ποιες θα ήταν αυτές;
Οκ… challenge accepted! Πιστεύω ότι το τρίπτυχο λέξεων που μπορεί να μας χαρακτηρίσει είναι: Εμπιστοσύνη, Παιδεία και Καινοτομία.
Ζούμε σε έναν κόσμο που μιλάει, κινείται και σκέφτεται στα αγγλικά. Πιστεύετε ότι το ίδιο θα ισχύει και το 2030, όταν τα παιδιά μας θα αποτελούν τους πολίτες αυτού του κόσμου; Πόσο σημαντικό είναι να έχουμε προετοιμάσει bilingual citizens;
Νομίζω ότι το θέσατε εξαιρετικά. Ο κόσμος μας μιλάει, σκέφτεται και κινείται στα αγγλικά. Από τη θέση που βρίσκομαι και όσο μπορώ να βαθύνω τη σκέψη μου στο μέλλον, θεωρώ ότι το ίδιο θα συμβαίνει και τα επόμενα χρόνια. Στόχος μας όμως θα είναι όχι απλά να έχουμε bilingual citizens, αλλά citizens of the world, με ευαισθησία και σεβασμό προς όλες τις κουλτούρες και τον πλουραλισμό γλωσσών και απόψεων. Για να είμαι απόλυτα σαφής, το όραμά μας είναι να καλλιεργούμε πολίτες του κόσμου που χρησιμοποιούν τα αγγλικά ως το «διαβατήριό» τους για το συναρπαστικό ταξίδι ανακάλυψης κουλτούρας, εκεί που τα γλωσσικά τους εφόδια μόνο από τη μητρική τους γλώσσα θα τους εγκατέλειπαν. Γνωρίζω αγγλικά σημαίνει δε γνωρίζω εμπόδια και όρια στην επικοινωνία!
Όσοι γονείς θέλουν να μάθουν περισσότερα για το Pre-kindergarten και Kindergarten πρόγραμμα της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, μπορούν να παρακολουθήσουν το Orientation Day που θα πραγματοποιηθεί στις 30/9 και στις 2/10 (18:30-20:30)
Hellenic American Union
site: www.hau.gr
Facebook: hellenicamericanunion
Instagram: @hellenic_american_union
Aθήνα: Mασσαλίας 22, 10680 | τηλ. 2103680900
Θεσσαλονίκη: Φράγκων 14, 54626 | τηλ. 2310557600
Ξεφυλλίστε ολόκληρο το πρώτο τεύχος του BOOM εδώ!