Μία μαθήτρια Γυμνασίου, από το Miller Middle School της Καλιφόρνια, εφηύρε ένα νέο σύστημα πυρανίχνευσης που είναι πιο γρήγορο, πιο φθηνό και πιο αξιόπιστο από τους ανιχνευτές καπνού. Μάλιστα, για την καινοτομία αυτή κέρδισε 25.000 δολάρια, ενώ βραβεύθηκε και ως κορυφαία νέα επιστήμονας!
THE innovation
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή! Το καλοκαίρι του 2022, μια πυρκαγιά κατέστρεψε ολοσχερώς ένα εστιατόριο που βρισκόταν πίσω ακριβώς από το σπίτι της μικρής Shanya Gill. Όπως εξήγησε η ίδια, «ναι μεν υπήρχε στον χώρο σύστημα πυρανίχνευσης, όμως για να τεθεί σε λειτουργία άμεσα απαιτούσε την ύπαρξη σημαντικής ποσότητας καπνού, με αποτέλεσμα η φωτιά να βγει εκτός ελέγχου».
Αυτό το περιστατικό λοιπόν ενέπνευσε τη 12χρονη να δημιουργήσει ένα σύστημα πυρανίχνευσης, που περιλαμβάνει τη σύνδεση μιας οικονομικά προσιτής θερμικής κάμερας σε έναν υπολογιστή.
Η μαθήτρια προγραμμάτισε το σύστημά της με τέτοιον τρόπο ώστε να διακρίνει τους ανθρώπους (οι οποίοι αναγνωρίζονται ως θερμά αντικείμενα που κινούνται οριζόντια) από τις πηγές θερμότητας (στάσιμα θερμά αντικείμενα). Όταν η συσκευή αναγνώριζε μια πηγή θερμότητας, όπως έναν ενεργό καυστήρα αερίου, αλλά χωρίς ανθρώπινη παρουσία για μια συνεχή περίοδο 10 λεπτών, έστελνε μια ειδοποίηση με μήνυμα.
Στις δοκιμές, το σύστημα ήταν σε θέση να ανιχνεύει πηγές θερμότητας στο 97% του χρόνου και τον άνθρωπο στο 98% του χρόνου, συγκριτικά με άλλα συστήματα πυρανίχνευσης. Επίσης, έστελνε με επιτυχία προειδοποιητικά μηνύματα κειμένου στο 97% των περιπτώσεων.
Με ορισμένες βελτιώσεις, η Gill ανέφερε ότι η συσκευή της θα μπορούσε να αποδειχθεί πιο ακριβής από τους παραδοσιακούς ανιχνευτές καπνού, καθώς και να έχει και ταχύτερο χρόνο απόκρισης, παραμένοντας μια οικονομικά προσιτή επιλογή.
STEM it is!
Tο Thermo Fischer Junior Innovator’s Challenge, στο οποίο συμμετείχε και βραβεύτηκε η Shanya Gill, είναι ο κορυφαίος διαγωνισμός STEM της Καλιφόρνια και απευθύνεται σε 65.000 μαθητές Γυμνασίου, με σκοπό να τους εμπνεύσει για να ακολουθήσουν τα προσωπικά τους όνειρα που αφορούν το STEM, είτε στο πλαίσιο του σχολείου, είτε ακόμα και σε επαγγελματικό επίπεδο.