Γεωργία Καρκάνη
Sat, 27/01/2024 - 16:35
Είναι θέμα χρόνου να έρθουμε αντιμέτωποι με μια σημαντική ερώτηση την οποία όμως, λόγω των περίπλοκων λεπτομερειών και, κυρίως, των ταμπού που περιβάλλουν μέχρι σήμερα τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, ίσως δυσκολευτούμε να διαχειριστούμε. Τι απαντάμε, λοιπόν, όταν μας ρωτάει ένα παιδί «Μαμά, πώς γεννιούνται τα μωρά;»; Οι συμβουλές διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία του.
- Για παιδιά προσχολικής ηλικίας: Η παιδοψυχολόγος Amanda Gummer λέει ότι σε αυτή την περίπτωση, είναι οι γονείς που μπορεί να αισθάνονται αμήχανα και όχι το παιδί. Μπορούμε λοιπόν να απαντήσουμε το εξής, όπως προτείνει η ειδικός: «Όταν δύο άνθρωποι αγαπιούνται, δημιουργούν ένα ξεχωριστό κύτταρο που αναπτύσσεται και γίνεται μωρό». Μπορούμε να εστιάσουμε περισσότερο στην εγκυμοσύνη παρά στη γενετήσια πράξη. Αλλά αν το παιδί μάς ρωτήσει περισσότερες λεπτομέρειες, δεν διστάζουμε να αναφερθούμε στα γυναικεία και τα αντρικά γεννητικά όργανα με το όνομά τους: με αυτό τον τρόπο, το βοηθάμε να προσεγγίσει αυτά τα θέματα χωρίς ντροπή και να αρχίσει να αντιλαμβάνεται τα όρια στο σώμα του.
- Για παιδιά δημοτικού: Πλέον ένα παιδί είναι αναπτυξιακά έτοιμο να ακούσει περισσότερες λεπτομέρειες, σύμφωνα με τον καθηγητή Ψυχολογίας Christopher Kearney - αν και συνεχίζουμε να εστιάζουμε στη διαδικασία της εγκυμοσύνης παρά στο ίδιο το σεξ. Σε αυτές τις ηλικίες μπορούμε επίσης να αρχίσουμε να του μιλάμε για διαφορετικά μοντέλα οικογένειας, όπως για μονογονείς και ομόφυλα ζευγάρια. «Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, μπορεί να είναι έτοιμα να ακούσουν περισσότερες πληροφορίες για την ανθρώπινη αναπαραγωγή, όπως για το ρόλο του σπέρματος και του ωαρίου στη γονιμοποίηση» προσθέτει η Dr. Gummer.
- Για εφήβους: Σε αυτή την ηλικία η συζήτηση αφορά περισσότερο το σεξ. «Τα μεγαλύτερα παιδιά αρχίζουν να κάνουν ερωτήσεις για το σεξ, τη σεξουαλικότητα και την ερωτική πράξη, για τα οποία πρέπει να μιλάμε ανοιχτά και με ειλικρίνεια» όπως προτρέπει η Jillian Amodio, κοινωνική λειτουργός και δημιουργός της ομάδας Moms For Mental Health. Όπως επιβεβαιώνουν οι έρευνες, όταν μιλάμε σε έναν έφηβο για το σεξ δημιουργούμε τις προϋποθέσεις ώστε και οι προσωπικές του επιλογές να είναι πιο ενημερωμένες.
Τι ΔΕΝ πρέπει να κάνουμε
- «Χρησιμοποιούμε γεγονότα και δεν καταφεύγουμε ποτέ σε ψέματα. Δεν παραποιούμε ποτέ την αλήθεια. Η γνώση είναι αυτή που προστατεύει από το φόβο και την αβεβαιότητα. Απαντάμε λοιπόν ακριβώς στην ερώτηση που μας κάνει το παιδί» συμβουλεύει η Amodio.
- Αποφεύγουμε να αφηγηθούμε την ιστορία με τον πελαργό, γιατί μπορεί να μπερδέψει το παιδί. «Δεν μπορεί αυτό το παραμύθι να γίνει η βάση πάνω στην οποία θα μιλήσουμε στα παιδιά για την αναπαραγωγή» λέει η Dr. Gummer.
- Δεν κατευθύνουμε εμείς τη συζήτηση. Αφήνουμε τα παιδιά να κάνουν τις ερωτήσεις, ώστε «να ενημερωθούν με έναν τρόπο φιλικό για εκείνα» όπως καταλήγει η Amodio.
Με στοιχεία από parents.com