Τους τέσσερις άξονες στους οποίους θα βασιστούν οι αλλαγές που έρχονται στην εκπαίδευση από Σεπτέμβριο, παρουσίασε χτες η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Στρογγυλό Σχολείο στον 'Αγιο Δημήτριο, παρουσία του πρωθυπουργού. Νέες παρεμβάσεις στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί σε δημόσια διαβούλευση αυτή την εβδομάδα αλλά και άλλες που έχουν δοκιμαστεί ήδη και θα ενταχθούν στο νέο πρόγραμμα, στόχο έχουν τη δημιουργία ενός «ευέλικτου σχολείου της ανοιχτής κοινωνίας, με προοπτικές ζωής για κάθε παιδί».
Συγκεκριμένα, οι τέσσερις άξονες των αλλαγών είναι οι εξής:
α) Από το Σεπτέμβριο εντάσσονται τα εργαστήρια δεξιοτήτων στο πρόγραμμα όλων των νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων, μετά την πιλοτική εφαρμογή τους σε 218 σχολεία. Έμφαση δίνεται στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, όπως κριτική σκέψη, ενσυναίσθηση, επίλυση προβλημάτων, συνεργασία μέσα από θεματικές, όπως σεβασμός του περιβάλλοντος, εκπαιδευτική ρομποτική, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα και άλλα. Η κ. Κεραμέως αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων στις δραστηριότητες στα Αγγλικά σε όλα τα νηπιαγωγεία, στα 123 νέα προγράμματα σπουδών, στο «πολλαπλό βιβλίο», στις ψηφιακές δεξιότητες, που «χτίζονται πάνω στο κεκτημένο της τηλεκπαίδευσης». Περιέγραψε, πως, μεταξύ άλλων, 150 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία.
β) Ίσες ευκαιρίες για όλους μέσα από την ενίσχυση της «ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους».
Σχεδόν διπλασιάζονται τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, είπε η κ. Κεραμέως, 112 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης θα διατεθούν για τεχνολογικό εξοπλισμό στις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ενώ αναπτύσσεται «οριζόντιο σχέδιο δράσης για τα άτομα με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».
γ) «Εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές με επαγγελματική προοπτική, μέσω της αναβάθμισης και ανάδειξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης». Από τον Σεπτέμβριο, προβλέπεται σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός στο ωρολόγιο πρόγραμμα, συνδέονται οι δομές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με «τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας», ξεκινούν να λειτουργούν τα πρώτα έξι Πρότυπα ΕΠΑΛ. «Σήμερα ένας στους τέσσερις που σπουδάζουν στα ΙΕΚ είναι απόφοιτος Πανεπιστημίου, το 25% δηλαδή, ενώ το 2012 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5%», εξήγησε η κ. Κεραμέως, γεγονός που υπογραμμίζει «την αναγκαιότητα για εναλλακτικές». Η υπουργός εξήγησε την εισαγωγή για πρώτη φορά του «παράλληλου μηχανογραφικού». Επιπλέον, σχεδόν 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης δρομολογούνται για την ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσε και κατάρτισης.
δ) «Ενδυνάμωση και ενίσχυση της θέσης των εκπαιδευτικών, περισσότερη αυτονομία στα σχολεία και αξιολόγηση με ρυθμίσεις που προβλέπονται στο νομοσχέδιο υπό κατάθεση», τόνισε η κ. Κεραμέως. Παρέχεται η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς «να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες πιο δημιουργικά, πιο ελεύθερα, πιο αυτόνομα, με παράλληλους μηχανισμούς αξιολόγησης και διαφάνειας», είπε η κ. Κεραμέως. Το νέο νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν σχολικά βιβλία, να δημιουργούν ομίλους, να αξιολογούν τους μαθητές τους με εναλλακτικούς τρόπους, πχ με εργασία ή να καλείται ο μαθητής να προετοιμάσει παράδοση μαθήματος, να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς, μεταξύ άλλων. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί «αναβαθμίζονται», με την ενίσχυση του ρόλου τους και καθιερώνεται σύστημα αξιολόγησής τους.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ