Πότε πρέπει να πάει το παιδί μου στο "Μεγάλο Σχολείο"; Στο προνήπιο ή στην Α' Δημοτικού;

Μυρτώ Κάζη
Sun, 26/03/2023 - 15:26

Για να βρίσκεσαι σε αυτό το άρθρο σημαίνει πως αναρωτιέσαι κι εσύ - όπως οι περισσότεροι γονείς- τι είναι πιο καλό, πιο σωστό ή τέλος πάντων ας το ονομάσουμε "ιδανικό" να κάνεις για το παιδάκι σου, που είναι έτοιμο να φοιτήσει στο Προνήπιο ή το Νήπιο.

Σε αυτό το άρθρο, δεν θα σας μιλήσω ούτε επιστημονικά ούτε παιδαγωγικά. Θα μοιραστώ μαζί σας την προσωπική μου εμπειρία, καθώς στα δύο μου παιδιά πήρα δύο εντελώς διαφορετικές αποφάσεις και έτσι τολμώ να πω ότι έχω εμπειρία και από τα δύο σενάρια.

Ποια είναι λοιπόν τα δύο σενάρια;

Σενάριο #1

Το παιδάκι σας να τελειώσει το Νηπιαγωγείο στο σχολείο που ήδη πηγαίνει και να πάει Α' Δημοτικού στο λεγόμενο "Μεγάλο Σχολείο"

Σενάριο #2

Το παιδάκι σας να κάνει τη μετάβαση στο "Μεγάλο Σχολείο" νωρίτερα, δηλαδή στην τάξη του Προνηπίου ή του Νηπίου.

Εμείς με τον Οδυσσέα ακολουθήσαμε το σενάριο 1 και με την Ιριάνα το σενάριο 2.

 

Σε αυτό το άρθρο δυστυχώς δεν θα σας πω τι είναι "καλύτερο" γιατί η απόφαση αυτή είναι πολυπαραγοντική. ΟΜΩΣ θα σας πω τη δική μου εμπειρία που πιστεύω ότι μπορεί να σας βοηθήσει καθώς καταλαβαίνω από τις άπειρες συζητήσεις που κάνουμε στο Instagram πως σας απασχολεί πάρα πολύ αυτό το θέμα. 

Λόγοι ώστε το παιδί σας να μείνει στο σχολείο που βρίσκεται ήδη:

Σας βολεύει γιατί είναι κοντά

Το περιβάλλον είναι γνώριμο

Το σχολείο είναι πιο μικρό και νιώθετε ασφάλεια

Η διαδικασία της αλλαγής και της απόφασης σάς στρεσάρει

 

Λόγοι ώστε το παιδί σας να κάνει τη μετάβαση στο "Μεγάλο Σχολείο" νωρίτερα, δηλαδή στην τάξη του Προνηπίου ή του Νηπίου:

Το παιδί θα προσαρμοστεί πολύ πιο εύκολα στην Α' Δημοτικού

Εμπιστεύεστε για αυτές τις τάξεις πιο πολύ ένα πιο μεγάλο εκπαιδευτικό ίδρυμα

Βρίσκεται ήδη εκεί το μεγάλο αδερφάκι

Βρήκατε ένα "Μεγάλο Σχολείο" που όμως είναι χαρούμενο, οικογενειακό και τρυφερό!

Ουφ! Η απόφαση είναι όντως δύσκολη, όμως, μιλώντας και πάλι από την εμπειρία μου, θα σας πω ότι βιώνοντας και τα δύο σενάρια με τα παιδιά μου, αν έκανα τρίτο παιδί θα επέλεγα να κάνω τη μετάβαση νωρίς. Θα έκανα δηλαδή τη μετάβαση ιδανικά στο Προνήπιο. Η κόρη μου, πηγαίνοντας στο "Μεγάλο Σχολείο", στα Εκπαιδευτήρια ΔΟΥΚΑ συγκεκριμένα, στα 4 της χρόνια, εγκλιματίστηκε με ένα μαγικό τρόπο, ανέπτυξε την προσωπικότητά της και δεν πέρασε το στρες που πέρασε ο Οδυσσέας όταν κλήθηκε στα 6 του χρόνια να φύγει από το πιο στενό περιβάλλον ενός πιο μικρού σχολείου για να πάει πλέον στην Α' Δημοτικού.

Με αυτό το άρθρο, μου δίνεται λοιπόν η ευκαιρία να σας ξεναγήσω έστω και εικονικά στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων ΔΟΥΚΑ. Ξέρετε ότι σε θέματα παιδιών ποτέ δεν προτείνω κάτι αν δεν είμαι 100% σίγουρη για αυτό που σας γράφω. Και έπειτα από 3 χρόνια πλέον σε αυτό το σχολείο μπορώ με βεβαιότητα να σας πω πως τα παιδιά πηγαίνουν και γυρίζουν ευτυχισμένα, γεμάτα γνώσεις και συναισθήματα, πλημμυρισμένα από ευτυχία, συγκινήσεις, παιχνίδι και αγκαλιές.

 

Πάμε λοιπόν, στο Δίγλωσσο (πλέον) Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων ΔΟΥΚΑ που έχει πλέον τη σφραγίδα του ΟΗΕ!  Ένα χαρούμενο βιώσιμο σχολείο στον πιο όμορφο κήπο της πόλης! Χάρη σε ένα καινοτόμο και πρωτοποριακό πρόγραμμα, τα παιδιά στο Προνήπιο και το Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα προετοιμάζονται να γίνουν παγκόσμιοι πολίτες σε έναν βιώσιμο κόσμο, με ικανότητες 21ου αιώνα, γνώσεις, δεξιότητες και αξίες.

Μέσα σε έναν καταπράσινο κήπο, με οδηγό το παιχνίδι, τη χαρά και την ασφάλεια, τα παιδιά μαθαίνουν αβίαστα χωρίς να συνειδητοποιούν την κοπιαστική διαδικασία της μάθησης. Αποκτούν γνωστικά, κοινωνικά και συναισθηματικά εφόδια με σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους, εξελίσσοντας τις κλίσεις τους και διαμορφώνοντας την προσωπικότητά τους.

ΔΙΓΛΩΣΣΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το Νηπιαγωγείο και το Προνήπιο στα Εκπαιδευτήρια Δούκα «μιλάει» πλέον δύο γλώσσες (Ελληνικά & Αγγλικά). Στοχεύει στην ανάπτυξη του γνωστικού δυναμικού του παιδιού σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον, όπου θα εξοικειωθεί με τις δύο γλώσσες και τους δύο πολιτισμούς, ενδυναμώνοντας την ερευνητική του διάθεση, τη μάθηση, την κριτική του σκέψη και στις δύο γλώσσες. Εκτός από τη διαρκή παρουσία δύο εκπαιδευτικών (ελληνόφωνου και αγγλόφωνου) γίνεται και κανονικό καθημερινό μάθημα Αγγλικών για την εμπέδωση και την περαιτέρω εκμάθηση της γλώσσας. 

Η ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Από την επόμενη σχολική χρονιά, τα Εκπαιδευτήρια Δούκα αποκτούν πιστοποίηση από το Global SchoolsProgram και θα προσεγγίζουν συστηματικά και βιωματικά στο Νηπιαγωγείο – και κατά συνέπεια σε όλο το σχολείο - τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, ετοιμάζοντας τους πολίτες ενός βιώσιμου κόσμου.

Το Global Schools Program είναι μια πρωτοβουλία του Sustainable Development Solutions Network των Ηνωμένων Εθνών που υποστηρίζει το Παγκόσμιο Πρόγραμμα Δράσης της UNESCO για την Εκπαίδευση στη Βιώσιμη Ανάπτυξη (ESD) και για τη διαμόρφωση ενός πιο ανθεκτικού και βιώσιμου κόσμου. Το όραμα του προγράμματος είναι να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου κάθε μαθητής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης εφοδιάζεται με τις γνώσεις, τις αξίες και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις μεγαλύτερες προκλήσεις αυτού του αιώνα και να διαμορφώσει έναν βιώσιμο και ευημερούν κόσμο για όλους.

Το πρόγραμμα αυτό εφαρμόζεται στα Εκπαιδευτήρια Δούκα με τη συνεργατική προσέγγιση  ανάμεσα στους Νηπιαγωγούς και τους άλλους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων ώστε να καλύπτονται διαθεματικά και διεπιστημονικά όλοι οι εκπαιδευτικοί στόχοι και οι δράσεις ανά στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης.

ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Βασικός άξονας στον οποίο λειτουργούν και εξελίσσονται οι εκπαιδευτικές μεθοδολογίες του Νηπιαγωγείου, είναι η πρωτοπόρα Ολιστική Παιδαγωγική Προσέγγιση, που αποτελεί καινοτομία στον χώρο των επιστημών της εκπαίδευσης. Αντιμετωπίζει τον μαθητή ως σύνολο ετερογενών χαρακτηριστικών και τον κατευθύνει να επιτύχει τους στόχους που ο ίδιος θέτει, βελτιώνοντας τις αδυναμίες του. Στοχεύει στην πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας καθώς θεωρεί ότι η μάθηση  πηγάζει από την εμπειρία, τα συναισθήματα, την ηθική και κοινωνική εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την Ολιστική Παιδαγωγική Προσέγγιση το Νηπιαγωγείο οργανώνεται σε 4 θεματικά πεδία :

Παιδί και επικοινωνία (Γλώσσα, ΤΠΕ)

Παιδί, εαυτός και κοινωνία (SEL, Κοινωνικές Επιστήμες)

Παιδί και θετικές επιστήμες (STEM)

Παιδί, σώμα, δημιουργία και έκφραση (Arts, Ευεξία και Υγεία, Φυσική Αγωγή, Digital Skills-Coding & Robotics, Θεατρική Αγωγή, Μουσική)

ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ – ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ: ΤΟ ΚΛΕΙΔΙ ΤΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ

Η Ψυχολόγος του Νηπιαγωγείου υλοποιεί ένα πρόγραμμα εστιασμένης ψυχοσυναισθηματικής ενδυνάμωσης, προκειμένου οι μικροί μαθητές να αναγνωρίζουν, να εκφράζονται και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Το πρόγραμμα αυτό ενισχύεται και με άλλες δράσεις όπως «Το ΜοναDικό μου Επίτευγμα» με έμφαση στα μικρά αλλά σημαντικά κατορθώματα του κάθε παιδιού στο Σχολείο και το “Proud to Be Me” που αναδεικνύει ως «πρωταγωνιστή» της τάξης ένα παιδί κάθε φορά επί τρεις ολόκληρες ημέρες. Παράλληλα, ο «Βοηθός της Τάξης» αναλαμβάνει αρμοδιότητες αναπτύσσοντας έτσι την υπευθυνότητά του.

Το πρόγραμμα  «Στάση Ζωής», που ξεκινά στο Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο και το ΙΒ, έρχεται ως επιστέγασμα όλων των παραπάνω, καθώς ευαισθητοποιεί τα παιδιά σε κοινωνικά θέματα, με ιδιαίτερη έμφαση στην αξία της συμπερίληψης. 

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

Ευχάριστες δράσεις με βάση εκκίνησης το παιχνίδι και απώτερο στόχο τη μάθηση, δημιουργούν τις σταθερές βάσεις για την ομαλή μετάβαση στην Α’ Δημοτικού. Τα παιδιά αποκτούν κατάλληλα ερεθίσματα, αναπτύσσουν κριτική σκέψη, ωριμάζουν γνωστικά και βελτιώνουν τις δεξιότητές τους στη λογική και μαθηματική σκέψη, προετοιμάζονται αβίαστα για τη γραφή και την ανάγνωση, αποκτούν αυτοπεποίθηση ως προς τις μαθησιακές τους ικανότητες.

Μέσα από τα  projects  και τις βιωματικές διαθεματικές προσεγγίσεις, αναδυόμενα και ανακαλυπτικά, αποκτούν εμπειρίες γύρω από πολλά διαφορετικά αντικείμενα, που απέχουν πολύ από το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενός συμβατικού Νηπιαγωγείου.

GREEN DAYS ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ

Το Περιβάλλον και η Οικολογία έχουν κι αυτά την θέση τους στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Έτσι λοιπόν, λειτουργούν τα “Green Days”, βιωματικά εργαστήρια σχετικά με τα ελληνικά φυτά, γευσιγνωσία τσαγιού, περιποίηση παρτεριών, κομποστοποίηση και πολλά άλλα. Παράλληλα, αναπτύσσονται και ορισμένες κοινωνικές δεξιότητες, όπως η συνεργασία, η ομαδικότητα, η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός στη φύση και κατ’επέκταση στον συνάνθρωπο, η βιωσιμότητα, η συνείδηση υπεύθυνου πολίτη κλπ.

Εκτός από τις παραπάνω οικολογικές δράσεις, τα παιδιά του Νηπιαγωγείου ασχολούνται με τον Duke, την καφέ αρκούδα που έχει υιοθετήσει ως μασκότ του, ο Αθλητικός Σύλλογος Εκπαιδευτηρίων Δούκα και ζει στο Περιβαλλοντικό Κέντρο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, στο Νυμφαίο.

DIGITAL SKILLS ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Στο μάθημα Computational Thinking για την προσχολική ηλικία, που έχει σχεδιαστεί από τους Εκπαιδευτικούς Πληροφορικής του Σχολείου, τα παιδιά δημιουργούν τα δικά τους προγράμματα χωρίς να χρησιμοποιούν οθόνες ή άλλες συσκευές. Με παιχνίδια στον ανοιχτό χώρο, εφαρμόζονται καινοτόμες διδακτικές πρακτικές επίλυσης προβλημάτων.  Η ρομποτική, οι έννοιες της υπολογιστικής σκέψης και λογικής “Computational Thinking”, και βέβαια η βιωματική μάθηση μέσα από το παιχνίδι “Learning Through Play” ενισχύουν δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως η δημιουργικότητα, η ομαδοσυνεργατικότητα, η αναλυτική, συνθετική και κριτική σκέψη, η καινοτομία, οι δεξιότητες επικοινωνίας κλπ.

Η Φυσική Αγωγή, η Μουσική και Μουσικοκινητική Αγωγή, η Κολύμβηση και τα καθημερινά μαθήματα Αγγλικών είναι πλήρως ενταγμένα στο βασικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Μάλιστα, στο μάθημα των Αγγλικών πραγματοποιείται μια πρώτη προσέγγιση αναγνώρισης του αγγλικού αλφαβήτου, μέσα από παιχνίδια και υλικό που έχουν αναπτύξει οι καθηγητές Αγγλικών του Σχολείου.

Επίσης, οι όμιλοι, η δανειστική βιβλιοθήκη, το  Messy Play, χαρίζουν  στα παιδιά μοναδικές ευχάριστες στιγμές συνδυάζοντας Γνώσεις, Δεξιότητες και Αξίες. Το Θεατρικό Παιχνίδι μάλιστα, κινητοποιεί τη φαντασία και τη δράση, τη σωματική έκφραση, την αναπαράσταση ρόλων, τον αυτοσχεδιασμό και την έκφραση χωρίς περιορισμούς και οδηγίες.

 

Αν τα Εκπαιδευτήρια ΔΟΥΚΑ ήταν στις επιλογές σας, σας προτείνω να κάνετε ένα ραντεβού μαζί τους ώστε να σας ξεναγήσουν και εκείνοι στο υπέροχο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχουν σχεδιάσει.

Με αγάπη,

Μυρτώ

 

Website: www.doukas.gr

Διεύθυνση: Μεσογείων 151, 15126, Μαρούσι

Τηλέφωνο: 210 6186000

Email: info@doukas.gr

Facebook: DoukaSchool

Instagram: @doukas_school