Ακόμα κι αν οι περισσότεροι είμαστε εξοικειωμένοι πλέον με τις έννοιες «βιώσιμη ανάπτυξη» και «ενεργός πολίτης», δεν είναι εύκολο να φανταστούμε με ποιον τρόπο οι έννοιες αυτές θα μπορούσαν να εφαρμοστούν βιωματικά ακόμα και στην προσχολική εκπαίδευση των παιδιών μας. Πρόσφατα, λοιπόν, το Κέντρο Προσχολικής Εκπαίδευσης Littles, ως μέλος του Δικτύου Συνδεδεμένων Σχολείων της UNESCO (ASPnet), προσάρμοσε τα εκπαιδευτικά του προγράμματα στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης που έχει θέσει ο Ο.Η.Ε. Τι σημαίνει όμως αυτό και πώς μεταφράζεται στην πράξη, σε μια αίθουσα νηπιαγωγείου; Η Αγγελική Σπυρακοπούλου, Διευθύντρια και Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του σχολείου, μας εξηγεί.
Τι σημαίνει η σύνδεση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης που έχει θέσει ο Ο.Η.Ε.;
Η ένταξη του σχολείου Littles στο Δίκτυο των Συνδεδεμένων Σχολείων της UNESCO (ASPnet) σηματοδοτεί την εναρμόνιση των εκπαιδευτικών του προγραμμάτων με τις διεθνείς κατευθύνσεις για την εκπαίδευση. Αυτό σημαίνει πως το σχολείο εντάσσεται στην παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα και πως συμμετέχει σε έναν παγκόσμιο διάλογο για την εκπαίδευση. Οι θέσεις του σχολείου συμπίπτουν απολύτως με τις αρχές της UNESCO, σύμφωνα με τις οποίες η εκπαίδευση των ανθρώπων αρχίζει από την πρώτη μέρα της ζωής τους και μπορεί να συμβάλλει στην πραγμάτωση των στόχων που έχει θέσει η παγκόσμια κοινότητα. Επίσης μία από τις στρατηγικές προτεραιότητες του Δικτύου, είναι η διαμόρφωση της ιδιότητας του Παγκόσμιου Ενεργού Πολίτη, γνωστή και ως «πολιτειότητα».
Μια κίνηση πιο επίκαιρη από ποτέ
«Τώρα, όσο ποτέ άλλοτε, συνειδητοποιούμε πως οι στόχοι, οι προκλήσεις, αλλά και οι δυσκολίες μπορούν να είναι κοινές για ολόκληρο τον πλανήτη», τονίζει η Αγγελική Σπυρακοπούλου και συνεχίζει: «Βασικός σκοπός της εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει -ήδη από αυτές τις τόσο μικρές ηλικίες- στη διαμόρφωση και στην καλλιέργεια ενός νέου τρόπου σκέψης, που θα προσανατολίζεται στην ευαισθητοποίηση για την ανάγκη επίλυσης προβλημάτων και τη διάθεση για ενεργό συμμετοχή σε δράσεις που αφορούν το «κοινό καλό». Τα παιδιά αντιλαμβάνονται πολύ γρήγορα πως η συνεργασία, η υπευθυνότητα και η ανάληψη πρωτοβουλιών μπορούν να φέρουν το καλύτερο αποτέλεσμα, όχι μόνο στη δική τους καθημερινότητα αλλά και στην καθημερινότητα όλων. Αυτή η τόσο διαφορετική και δύσκολη περίοδος που βιώνουμε όλοι παγκοσμίως αποτελεί την πιο τρανή απόδειξη πως όλοι μαζί μπορούμε και οφείλουμε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση μιας καλύτερης ζωής παντού στον κόσμο».
3 ενδιαφέροντα παραδείγματα προγραμμάτων του Littles, που συνδέονται με την Agenda 2030 του Ο.Η.Ε.:
«Littles και Ενεργός Πολίτης»: Μεγαλώνοντας, κάθε παιδί πρέπει να καλλιεργεί και να εξελίσσει τις αξίες και τα χαρακτηριστικά ενός «ενεργού πολίτη», που τον απασχολούν όσα συμβαίνουν γύρω του, γι’ αυτό συμμετέχει και προσφέρει στα κοινά, φροντίζει για το κοινό καλό, σέβεται τους συνανθρώπους και το περιβάλλον και λειτουργεί με ενσυναίσθηση. Το Littles οργανώνει και πραγματοποιεί δράσεις με στόχο την αλληλεπίδραση των μαθητών με το κοινωνικό τους περιβάλλον, μέσα από τις οποίες συνειδητοποιούν τον ρόλο τους στην κοινωνία.
«Littles και Φύση»: Όταν τα παιδιά βρίσκονται στη φύση παρατηρούν τον κόσμο, εξοικειώνονται με τα φυσικά φαινόμενα, απαλλάσσονται από περιορισμούς του αστικού περιβάλλοντος και ελευθερώνουν, με τον τρόπο αυτό, εσωτερικές δυνάμεις, τις οποίες δεν θα μπορούσαν να αντιληφθούν αλλιώς. Αποκτούν νέες εμπειρίες, εικόνες και ερεθίσματα, επικοινωνούν καλύτερα με τα άλλα παιδιά και αυτοσχεδιάζουν. Στο πλαίσιο αυτό, το σχολείο προχωρά στον σχεδιασμό συγκεκριμένων θεματικών επισκέψεων, τηρώντας πάντα τα πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας, ώστε τα παιδιά, αποφοιτώντας από το Littles, να έχουν βιώσει όλα αυτά τα ερεθίσματα που χαρίζει η επαφή με τη φύση και που θα αποτελούν έναν από τους βασικότερους πυλώνες διαμόρφωσης της προσωπικότητάς τους.
«Littles και Εθελοντισμός»: Στο Littles συνεργάζονται διαρκώς σε εθελοντική βάση η μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα με τους γονείς, τους κοινωνικούς φορείς καθώς και την Πολιτεία με στόχο την κοινωνική προσφορά. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές και μαθήτριες όλων των βαθμίδων παίρνουν μέρος σε μια σειρά από εθελοντικές δράσεις, μέσα από τις οποίες συνειδητοποιούν και έρχονται αντιμέτωποι με τα κοινωνικά προβλήματα.
Όλα τα προγράμματα που προαναφέρθηκαν συνδέονται άμεσα με τον Στόχο 4.7, σύμφωνα με τον οποίο «Έως το 2030, διασφαλίζουμε ότι όλοι οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν τη γνώση και θα καλλιεργήσουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για να προάγουν τη βιώσιμη ανάπτυξη, μέσω, μεταξύ άλλων, της εκπαίδευσης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τον βιώσιμο τρόπο ζωής, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ισότητα των φύλων, της προαγωγής της κουλτούρας της ειρήνης και της μη-βίας, της ταυτότητας του παγκόσμιου πολίτη, καθώς και μέσω της αναγνώρισης της πολιτιστικής ποικιλομορφίας και της συμβολής του πολιτισμού στη βιώσιμη ανάπτυξη» αλλά και με τον Στόχο 13 (Δράση για το Κλίμα) και τον Στόχο 17 (Συνεργασία για τους Στόχους).
Η πρωτοβουλία αυτή είναι κομβικής σημασίας για το Littles, καθώς, όπως επισημαίνει η Αγγελική Σπυρακοπούλου, «αναπτύσσεται, μεγαλώνει, ωριμάζει και αναδεικνύεται σε έναν πρωτοποριακό εκπαιδευτικό οργανισμό. Η σύνδεσή του με την παγκόσμια κοινότητα της εκπαίδευσης και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών του σε διεθνή εκπαιδευτικά σεμινάρια και fora στοχεύουν στο να οδηγήσουν τα παιδιά από νωρίς, από την τρυφερή τους ηλικία, στο μονοπάτι της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσουν να γευτούν τη χαρά της προσφοράς, την αξία της συνεργασίας, την απόλαυση που προσφέρει η ζωή σε ένα υγιές, ασφαλές, ανθρώπινο και φυσικό περιβάλλον, μέσα από το οποίο θα εξελιχθούν σε ενεργά μέλη της παγκόσμιας κοινότητας. Η ζωή και το μέλλον είναι δικά τους. Εμείς χρειάζεται απλώς να τα βοηθήσουμε να καταλάβουν πως όλοι πρέπει να συμβάλλουμε για να εξασφαλίσουμε ένα καλύτερο αύριο. Και αυτός είναι ο δικός μας στόχος!»
BOOM info: Τα προγράμματα του Κέντρου Προσχολικής Εκπαίδευσης Littles έχουν γνωστοποιηθεί τόσο στην Εθνική Συντονίστρια του Δικτύου ASPnet UNESCO όσο και στο Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (United Nations Regional Information Center).
Littles
Website: www.littles.gr
Facebook: Littles Προσχολική Εκπαίδευση
Instagram: @littles_preschool_education
Διαβάστε αυτό και πολλά ακόμα άρθρα στο νέο τεύχος του BOOM που μπορείτε να διαβάσετε online πατώντας επάνω στο εξώφυλλο!