Montessori @ home | Πώς θα απασχολήσουμε δημιουργικά τα παιδιά στο σπίτι

Ιφιγένεια Ηλιάδη
Sat, 07/03/2020 - 13:38

Μπορεί λόγω των συγκυριών πολλές εκδηλώσεις να ακυρώνονται και να αποφεύγουμε τις πολλές εξόδους -ειδικά σε χώρους με συνωστισμό- όμως πάντα υπάρχει τρόπος, και μάλιστα δημιουργικός, για να απασχολήσουμε τα παιδιά στο σπίτι. Οι παιδαγωγοί Τίνα Γαλάνη και Ραμόνα Μπρανέ του Montessori Community School, μας δίνουν ιδέες για εκπαιδευτικά και διασκεδαστικά παιχνίδια με μοντεσσοριανή προσέγγιση... Να πώς μπορούμε, λοιπόν, να δημιουργήσουμε έναν ολόκληρο μαγευτικό κόσμο με τα πιο απλά εφόδια που όλοι έχουμε στο σπίτι...!

boom montessori community school απασχόληση στο σπίτι

Παιχνίδι Νο1: «Βλέπω κάτι που αρχίζει με…»

Ηλικία: 2,5 ετών και άνω

Οδηγίες: Τοποθετήστε 2 - 3 μικρά αντικείμενα πάνω σε ένα χαλί ή σε ένα τραπέζι. Κάθε ένα από αυτά πρέπει να ξεκινά με έναν διαφορετικό ήχο, για παράδειγμα επιλέξτε ένα κουτάλι, ένα μήλο και ένα πιρούνι. Έπειτα, πείτε στο παιδί «Βλέπω κάτι με το μικρό μου μάτι που αρχίζει με τον ήχο μμμμ… Τί είναι;». Το παιδί ονοματίζει το αντικείμενο. Στη συνέχεια, επαναλάβετε την ίδια ερώτηση για κάποιο άλλο αντικείμενο. Σε περίπτωση που το παιδί δώσει λάθος απάντηση, μην το διορθώσετε άμεσα, αλλά επαναλάβετε τον αρχικό ήχο! Σταδιακά, μπορείτε να αυξήσετε τον αριθμό των αντικειμένων, μέχρις ότου τα αντικείμενα να μην είναι μόνο πάνω στο τραπέζι αλλά το παιδί να μπορεί να τα εντοπίσει και στο ευρύτερο περιβάλλον του.

«Όφελος»

Το παιδί αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι οι λέξεις είναι φτιαγμένες από ήχους. Έτσι, μέσα από το παιχνίδι προετοιμάζεται για την γραφή και την ανάγνωση.

boom montessori community school απασχόληση στο σπίτι

Παιχνίδι Νο2: «Το παιχνίδι με τα μηνύματα»

Ηλικία: Για παιδιά που διαβάζουν

Οδηγίες: Πείτε στο παιδί σας «Μπορείς να μου δώσεις το αντικείμενο που σκέφτομαι;». Το παιδί μεταφέρει μπροστά σας ένα οποιοδήποτε αντικείμενο. Τότε απαντήστε του «Αυτό δεν είναι το αντικείμενο που σκεφτόμουν! Θα σου δώσω όμως ένα βοήθημα!». Έπειτα, κόψτε ένα μικρό χαρτάκι και πείτε στο παιδί «Θα γράψω ένα μυστικό μήνυμα μόνο για εσένα!» Δώστε στο παιδί το χαρτάκι το οποίο γράφει πάνω το αντικείμενο και ενθαρρύνετέ το να το διαβάσει σιωπηλά. Στη συνέχεια, ζητήστε από το παιδί να βρει και να φέρει το συγκεκριμένο αντικείμενο και να τοποθετήσει το χαρτάκι πάνω σε αυτό. Στο τέλος, ενθαρρύνετε το παιδί να ξαναδιαβάσει όλα τα χαρτάκια. Για αρχή, επιλέξτε εύκολες, σύντομες λέξεις, χωρίς δίψηφα φωνήεντα ή σύμφωνα ενώ στη συνέχεια αυξήστε τον βαθμό δυσκολίας.

«Όφελος»

Το παιδί μέσω του παιχνιδιού με τα μυστικά μηνύματα εξασκείται στην ανάγνωση ενώ παράλληλα συνηθίζει τη γραφική μορφή των λέξεων που ήδη γνωρίζει.

 

Παιχνίδι Νο3 : «Τουβλάκια»

Ηλικία: από 1,5 έως 6 ετών

Οδηγίες: Δημιουργήστε με τα τουβλάκια μια ποικιλία σχημάτων μαζί με το παιδί, αυξάνοντας ολοένα και περισσότερο τον βαθμό δυσκολίας. Ενθαρρύνετε το παιδί να μετρήσετε μαζί τα όλα τα τουβλάκια, ενώ παράλληλα εισάγετε έννοιες όπως μέσα – έξω, πάνω – κάτω, μεγάλο – μικρό. Είναι σημαντικό, να δουλεύετε μία-μία έννοια και όχι όλες μαζί!

«Όφελος»

Μέσω της απασχόλησης με τα τουβλάκια το παιδί αναπτύσσει την ικανότητα του ελέγχου, ενώ παράλληλα μαθαίνει να συντονίζει τις κινήσεις του. Γίνεται πιο προσεκτικό στη λεπτομέρεια και οι κινήσεις του αποκτούν μεγαλύτερη ακρίβεια. Επιπλέον, ενισχύεται η δημιουργική σκέψη.

boom montessori community school απασχόληση στο σπίτι

Παιχνίδι Νο4: «Γραμμή ισορροπίας»

Ηλικία: από 2 έως 6 ετών

Οδηγίες: Δημιουργήστε μια γραμμή πάνω στην οποία περπατάτε εσείς και το παιδί σας και από την οποία δεν πρέπει να «πέσετε»! Αυτή τη γραμμή μπορείτε να τη φτιάξετε με ένα σχοινί στο έδαφος ή με μια χρωματιστή, μονωτική ταινία στο πάτωμα για ένα μικρό παιδί. Αντίστοιχα, για ένα μεγαλύτερο παιδί μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια λεπτή σανίδα ακουμπισμένη στο έδαφος. Αρχικά δείξτε στο παιδί πώς να περπατάει κανονικά πάνω στη γραμμή, έπειτα πώς να βάζει το ένα πόδι ακριβώς πίσω από το άλλο και στη συνέχεια πώς να κάνει πλάγια βήματα. Επίσης, τα παιδιά τρελαίνονται να περπατούν πάνω στη γραμμή κρατώντας αντικείμενα. Παραδείγματος χάρη, μπορείτε να δείξετε πώς περπατάτε με ένα βιβλίο στο κεφάλι ή κρατώντας ένα μπολ με νερό, ακόμη και ένα αναμμένο κερί, για τα μεγαλύτερα παιδιά! Με αυτόν τον τρόπο, προσφέρετε μια επιπλέον πρόκληση, αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας και κρατώντας ζωντανό το ενδιαφέρον του παιδιού, καθώς απαιτείται μεγαλύτερος έλεγχος των κινήσεών του.

«Όφελος»

Το παιδί αποκτά μεγαλύτερο έλεγχο στις κινήσεις του, οι οποίες με τον καιρό γίνονται πιο εκλεπτυσμένες. Μαθαίνει να ισορροπεί με μεγάλη ευκολία ενώ τελειοποιεί το περπάτημά του και ενδυναμώνεται η συγκέντρωσή του.

boom montessori community school απασχόληση στο σπίτι

Παιχνίδι Νο5: «Διαδρομή με χούλα χουπ»

Ηλικία: από 1,5 έως 6 ετών

Οδηγίες: Τοποθετήστε τα χούλα χουπ σε σειρά, αρχικά σε μια ευθεία και έπειτα σε καμπύλες. Για ένα πολύ μικρό παιδί, καλό είναι το ένα να εφάπτεται στο επόμενο, ενώ για τα μεγαλύτερα παιδιά μπορείτε να απομακρύνετε το ένα από το άλλο, ώστε να υπάρχει κενό ανάμεσά τους. Αρχικά, δείξτε στο παιδί πώς περπατάμε από το ένα στο άλλο και στη συνέχεια πώς πηδάμε από το ένα στο άλλο με δύο πόδια. Αργότερα, μπορείτε να αυξήσετε την απόσταση μεταξύ τους και να πηδήξετε με το ένα πόδι, μέσα - έξω, έξω - μέσα από τα χούλα χουπ. Ανάλογα με το ενδιαφέρον και τις ικανότητες του κάθε παιδιού δημιουργήστε και τους αντίστοιχους κανόνες για την κάθε διαδρομή. Αν πάλι βρεθείτε σε μια παραλία ή σε ένα δάσος και το παιδί σας θέλει να παίξει το αγαπημένο του παιχνίδι, μπορείτε με βότσαλα ή ξυλάκια, αντίστοιχα, να φτιάξετε τους κύκλους.

«Όφελος»

Το παιδί μαθαίνει να συντονίζει καλύτερα τις κινήσεις του και να ισορροπεί, ειδικά όταν ο βαθμός δυσκολίας μεγαλώνει.

boom montessori community school απασχόληση στο σπίτι

Παιχνίδι Νο6: «Αγαλματάκια ακούνητα, αμίλητα, αγέλαστα»

Ηλικία: από 3 ετών

Οδηγίες: Όλοι κάποια στιγμή έχουμε παίξει αυτό το ‘all time classic’ παιχνίδι και υπάρχει λόγος. Επιλέξτε ή δημιουργήστε μαζί με το παιδί μια συνθηματική λέξη. Κάθε φορά που λέτε τη λέξη αυτή θα χρειαστεί όλοι να σταματούν ακαριαία σε οποιαδήποτε στάση κι αν βρίσκονται. Στην αρχή, για τα πολύ μικρά παιδιά αρκεί μόνο να περπατούν, ενώ αργότερα μπορείτε να αναφέρετε τη λέξη τη στιγμή που το παιδί μπορεί να τρέχει ή ακόμα και να χορεύει. Εναλλακτικά, μπορείτε αντί για λέξη να έχετε ένα μουσικό όργανο, παραδείγματος χάρη μαράκες, ντέφι κ.ο.κ., όπου κάθε φορά που θα παίζετε θα μένουμε όλοι ακίνητοι.

«Όφελος»

Το παιδί αποκτά έλεγχο και συντονισμό των κινήσεών του ενώ ενισχύεται η αυτοπειθαρχία. Μαθαίνει να ισορροπεί με μεγαλύτερη ευκολία δεδομένου ότι η λέξη μπορεί να ακουστεί ανά πάσα στιγμή.

Παιχνίδι Νο7: «Μπες στον ρυθμό»

Ηλικία: από 3 ετών

Οδηγίες: Χρησιμοποιώντας ένα ντέφι, ένα τρίγωνο ή απλά χτυπώντας τις παλάμες σας με σταθερό, αργό ρυθμό, δώστε οδηγία στο παιδί σας ώστε κάθε χτύπημα να αντιστοιχεί με ένα βήμα. Αρχικά, μπορεί ο ρυθμός να έχει τη μορφή του «γρήγορο - αργό – γρήγορο», αλλά αργότερα μπορείτε να αυξήσετε τον βαθμό δυσκολίας, εναλλάσσοντας απότομα διαβαθμισμένες ταχύτητες σε ακατάστατη σειρά. Επιπλέον, μπορείτε να συνοδεύσετε κάθε βήμα με μια συλλαβή μιας πρότασης ή ενός τραγουδιού, έτσι ώστε το παιδί να μπορέσει να διακρίνει ότι μια φράση αποτελείται από λέξεις και ότι οι λέξεις αυτές αποτελούνται από συλλαβές.

«Όφελος»

Το παιδί αποκτά έλεγχο και συντονισμό των κινήσεών του ενώ ενισχύεται η αυτοπειθαρχία.

Free the child’s potential and you will transform him into the world. 

Maria Montessori

Montessori Community School

Λεωφόρος Σοφοκλή Βενιζέλου 59, Λυκόβρυση 

Τηλέφωνο: 210 2801600

Website: www.montessoricommunityschool.gr

Facebook: Montessori Community School Greece

Instagram: @montessori_community_school_gr