Δραστηριότητες για να πιάσει σωστά το μολύβι του το πρωτάκι σας!

Μυρτώ Κάζη
Tue, 20/09/2022 - 16:30

Ένα από τα βασικά skills που πρέπει να αναπτύξει κάθε πρωτάκι είναι η ικανότητα της γραφής και το "σωστό πιάσιμο του μολυβιού" όπως λέμε, μια ικανότητα που είναι αρκετά πιο σύνθετη από όσο νομίζουμε καθώς απαιτεί τη χρήση μυών που ξεκινούν από τον ώμο και καταλήγουν στο χέρι και τα μικρά δαχτυλάκια. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως κάθε παιδάκι χρειάζεται τον δικό του χρόνο για να οδηγηθεί στο σωστό πιάσιμο του μολυβιού παρόλα αυτά με τη σωστή καθοδήγηση του εκπαιδευτικού πολύ σύντομα θα αισθάνεται αυτοπεποίθηση στη γραφή. Παρακάτω ακολουθούν τα χαρακτηριστικά της ιδανικής λαβής καθώς και δραστηριότητες για την ανάπτυξη της λειτουργικής λαβής. 

Χαρακτηριστικά της ιδανικής λειτουργικής λαβής:

·  Όλα τα δάχτυλα σε μικρή κάμψη.

·  Ο δείκτης τοποθετείται ίσα ή ελαφρά μακρύτερα από τον αντίχειρα.

·  Για δεξιόχειρες: τα δάχτυλα να είναι 2,5 εκ. πάνω από τη μύτη του μολυβιού και για αριστερόχειρες: 3,5 εκ.

·  Ο παράμεσος και το μικρό δάχτυλο να βρίσκονται σε θέση κάμψης προς την παλάμη.

·  Ο καρπός ελαφρώς σε θέση έκτασης και όχι κάμψης. Το χέρι δίπλα σε αυτό που γράφουμε, όχι από πάνω (δίπλα στη γραμμή).

·  Ελεγχόμενη πίεση στο μολύβι.

·  Το χέρι μετακινείται στην επιφάνεια του χαρτιού.

·  Ο αγκώνας δεν είναι τεντωμένος.

·  Συνεργάζονται όλες οι αρθρώσεις του χεριού.

Προτεινόμενες δραστηριότητες για την ανάπτυξη της λειτουργικής λαβής:

   Το παιδί μπορεί:

να κάνει εξάσκηση σε κάθετες επιφάνειες ή επιφάνειες με κλίση > 20 ̊.

Σκοπός είναι να βελτιώνεται η τοποθέτηση του καρπού ώστε να έχει έκταση και όχι κάμψη και να συνεργάζονται όλες οι αρθρώσεις.

  • να περνά αντίχειρα-δείκτη σε μία κάλτσα με δύο τρύπες και να πιάνει στυλό.
  • να χρησιμοποιεί κοντά όργανα γραφής και ζωγραφικής 2-3 εκ για σωστή τοποθέτηση των ακροδαχτύλων. να ανοίγει πλαστελίνη με πλάστη (χέρια ανοιχτά στο ύψος των ώμων).να ζωγραφίζει σε χαρτί κουζίνας χωρίς να το σκίσει.
  • να χρησιμοποιεί βοηθήματα λαβής που προσαρμόζονται στο μολύβι (υπάρχουν στο εμπόριο).
  • να γυρνάει σβούρες με τα 3 λειτουργικά δάχτυλα.
  • να καθαρίζει / πιάνει φακές με τα 3 λειτουργικά δάχτυλα. Στην κλασική πλαστελίνη (που είναι σκληρή), κρύβουμε μέσα μικρά όσπρια και καλούμε τα παιδιά να τα βρουν χρησιμοποιώντας τα 3 δάχτυλα της λειτουργικής λαβής.
  • να κρατά μικρό αντικείμενο (π.χ. γόμα) στην παλάμη με τα 2 τελευταία δάχτυλα.
  • να ρίχνει σταγόνες με σταγονόμετρο ελέγχοντας πόσες θέλει.
  • να φτιάχνει μικρά μπαλάκια πλαστελίνης με τριποδική λαβή και να τα περνά σε καλαμάκι για να φτιάχνει σουβλάκια ή να γεμίζει ένα καλαθάκι (όπως φαίνεται στις
  • εικόνες).
  • να χρησιμοποιεί ένα μπαλάκι του τένις και να το μετακινεί στο σώμα του πάνω κάτω χωρίς να του πέσει, χρησιμοποιώντας τα τρια δάχτυλα της τριποδικής λαβής.
  • να περιστρέφει το μολύβι με τα 3 δάχτυλα της τριποδικής λαβής.

Eυχαριστούμε τις κυρίες Χρυσαυγή Μπούρα, Ψυχολόγο Νηπιαγωγείου & Α’ Δημοτικούκαι Έρη Πιπεράκη,  Ψυχολόγο Δημοτικού και Υπεύθυνη Τμήματος Ψυχοπαιδαγωγών των Εκπαιδευτηρίων ΔΟΥΚΑ.