Το παιδί μου «είναι απρόσεκτο... πρέπει να του πω κάτι πάνω από πέντε φορές για να το συγκρατήσει...». Τι κρύβεται πραγματικά πίσω από αυτό το παράπονο, που ακούμε συχνά από πολλούς γονείς; Αδυναμία συγκέντρωσης, αφηρημάδα, κάποια μαθησιακή δυσκολία ή «φτωχή εργαζόμενη μνήμη»; Η Σοφία Παπαφάνη και η Δώρα Χαρατσάρη, λογοθεραπεύτριες και δημιουργοί του Κέντρου Ειδικής Αγωγής Λογοcare, εξηγούν και βάζουν τα πράγματα στη θέση τους.
Εργαζόμενη μνήμη: Τη χρησιμοποιούμε όλοι (ακόμα κι αν δεν το ξέρουμε)
Μπορεί οι περισσότεροι από εμάς να μην είμαστε εξοικειωμένοι με τον όρο, παρ’ όλα αυτά, χρησιμοποιούμε την εργαζόμενη μνήμη αμέτρητες φορές μέσα στην ημέρα. Όταν μας ζητείται, για παράδειγμα, να υπολογίσουμε νοερά το αποτέλεσμα μιας μαθηματικής πράξης (π.χ. 23 x 2 = …) ή συγκρατούμε προφορικές πληροφορίες για μια διαδρομή που θα ακολουθήσουμε (π.χ. θα πας ευθεία, στο δεύτερο φανάρι θα στρίψεις δεξιά…). Πρόκειται για την ικανότητα να συγκρατούμε πληροφορίες για σύντομο χρονικό διάστημα και να τις επεξεργαζόμαστε με τον νου. Σκοπός είναι να ολοκληρώσουμε μια εργασία ή να ανταποκριθούμε σε μια δραστηριότητα εκείνη τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Keep in mind:
- Η συγκράτηση των πληροφοριών είναι προσωρινή, διαρκεί λίγα μόλις δευτερόλεπτα και επηρεάζεται από την ικανότητα προσοχής.
- Ένα παιδί 5 ετών μπορεί να συγκρατήσει ένα με δύο κομμάτια από μια πληροφορία, ενώ ένα παιδί 10 ετών μπορεί να συγκρατήσει τρία.
Το «χρυσό εργαλείο» στο τσεπάκι κάθε μαθητή! Η εργαζόμενη μνήμη είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διαδικασία της μάθησης, καθώς κάθε νέα δεξιότητα πρέπει να επαναληφθεί αρκετές φορές μέχρι να αυτοματοποιηθεί. Δεν υπάρχει μάθημα και σχολική δραστηριότητα που να μην τη χρησιμοποιούμε, και να η απόδειξη:
- Ανάγνωση και Γραφή: Συγκρατούμε νοερά τα γράμματα από τα οποία απαρτίζεται μια λέξη, με σκοπό να τη διαβάσουμε και να τη γράψουμε ολόκληρη.
- Ορθογραφία: Γράφουμε τη λέξη γράμμα προς γράμμα, ανακαλώντας τους κανόνες ορθογραφίας.
- Μαθηματικά: Κάνουμε μαθηματικές πράξεις εφαρμόζοντας βασικούς κανόνες πρόσθεσης, αφαίρεσης κ.ά.
- Ιστορία, Θρησκευτικά: Συγκρατούμε αναλυτικές πληροφορίες, δύσκολα ονόματα, ημερομηνίες, τοπωνύμια.
- Αγγλικά: Συσχετίζουμε μια νέα λέξη με την αντίστοιχή της στα ελληνικά.
- Γυμναστική: Συγκρατούμε στο μυαλό μας τους κανόνες ενός παιχνιδιού ή μιας άσκησης.
- Καλλιτεχνικά: Ακολουθούμε τα βήματα για τη δημιουργία μιας κατασκευής.
Κάποια παιδιά έχουν δυσκολία στην εργαζόμενη μνήμη χωρίς αυτό να εντάσσεται σε κάποια διάγνωση. Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου δυσκολεύεται;
- Δεν συγκρατεί τα γράμματα από τα οποία απαρτίζεται μια λέξη κατά τη γραφή.
- Ξεχνάει τις φωνούλες που αναγνώρισε για την ανάγνωση μιας λέξης.
- Δυσκολεύεται να ανακαλέσει πληροφορίες, όπως ονόματα ηρώων, ημερομηνίες κ.ά.
- Δεν του είναι εύκολο να επαναλάβει οδηγίες.
- Δεν κατανοεί το νόημα μιας ιστορίας που μόλις διάβασε.
- Δεν ολοκληρώνει τις σχολικές δραστηριότητες.
- Μοιάζει σαν να είναι αφηρημένο, να μη δίνει προσοχή.
- Αδυνατεί να θυμηθεί τα βήματα μιας δραστηριότητας που μόλις ειπώθηκαν από τον δάσκαλο.
- Θέλει να απαντήσει σε μια ερώτηση αλλά ξεχνάει τι ήθελε να πει (αφορά παιδιά 10 ετών και άνω).
Κι αν αναρωτιέστε πώς θα ξεπεραστούν τα εμπόδια και πώς θα βοηθήσουμε το παιδί μας να ενισχύσει την εργαζόμενη μνήμη, η Σοφία και η Δώρα μάς προτείνουν πέντε εύκολες ασκήσεις για να κάνουμε μαζί του:
- Μαγειρεύουμε (συγκρατούμε τις οδηγίες της συνταγής).
- Ψωνίζουμε στο σουπερμάρκετ (θυμόμαστε τα τρόφιμα που θέλουμε να αγοράσουμε).
- Τραγουδάμε (απομνημονεύουμε τους στίχους).
- Κάνουμε μια χορογραφία (μαθαίνουμε κινήσεις χεριών/ποδιών).
- Παίζουμε κούκου-τσα με το μωρό μας (θυμόμαστε πού είναι η μαμά ή ο μπαμπάς).
Στις πλήρως εξοπλισμένες αίθουσες του Κέντρου Ειδικής Αγωγής Λογοcare, μια μεγάλη, έμπειρη ομάδα, που απαρτίζεται από λογοθεραπευτές και άλλους ειδικούς, σχεδιάζει δραστηριότητες και μεθόδους παρέμβασης, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε παιδιού. Επίσης, στον χώρο πραγματοποιούνται ομάδες Δημιουργικής Απασχόλησης, Messy Play και Θεατρικού Παιχνιδιού που διασκεδάζουν τα παιδιά κάθε Σάββατο!
Site: logocare.gr
Facebook: logocarekifisia
Intagram: logocare_