Κορωνοϊός και επιλόχειος κατάθλιψη: Βγαίνουμε, μωρό μου, από το τούνελ

Boom Team
Fri, 22/05/2020 - 17:02
0 Comments

Αν και δεν είμαστε πια σε καραντίνα, ο φόβος του COVID-19 θα μας ακολουθεί για καιρό, ακόμα και αν δεν επαληθευτεί το χειρότερο σενάριο μιας νέας έξαρσης. Μάλιστα μια ανασκόπηση που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στην επιθεώρηση The Lancet έδειξε ότι ενδέχεται να κουβαλάμε αυτή την εμπειρία για μήνες, έως και για χρόνια μέσα μας, με συμπτώματα μετατραυματικού στρες. Περισσότερο ευάλωτες αναδεικνύονται οι νέες μαμάδες: Ακόμη και υπό φυσιολογικές συνθήκες, μία στις πέντε εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει επιλόχειο κατάθλιψη. Τώρα όμως η ψυχική τους αντοχή δοκιμάζεται πιο έντονα από ποτέ, και από την απομόνωση και από το στρες μήπως νοσήσουν, όχι μόνο οι ίδιες αλλά και το μωρό τους.

boom επιλόχειος κατάθλιψη

«Η πανδημία του COVID-19 και όλα τα πράγματα που πρέπει να κάνουμε για να κρατήσουμε τον κανόνα της κοινωνικής απόστασης αυξάνουν τον κίνδυνο επιπλοκών στην ψυχική υγεία της μητέρας», όπως επιβεβαιώνει η Dr. Samantha Meltzer-Brody, διευθύντρια του Κέντρου Γυναικείων Ψυχικών Διαταραχών στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνα, σε σχετικό άρθρο στο αμερικανικό TodayParents.

Ακόμη και τα πρακτικά προβλήματα από την πανδημία επιβαρύνουν ψυχικά μια νέα μαμά. Ίσως, για παράδειγμα, να αποφεύγει να έρθει σε επαφή με τους παππούδες για να μην «κολλήσουν», με αποτέλεσμα να στερείται την πολύτιμη βοήθεια και υποστήριξή τους στη φροντίδα του μωρού. Ή μπορεί να έχει αναγκαστεί να περιορίσει τις επισκέψεις στον παιδίατρο και τον γυναικολόγο.

Αν γίνατε πρόσφατα μητέρα, πώς θα καταλάβετε πως ό,τι αισθάνεστε δεν είναι, απλά, το φυσιολογικό στρες της νέας εμπειρίας της μητρότητας, αλλά διαταραχή άγχους ή κατάθλιψη; Ανάμεσα στα προειδοποιητικά σημάδια μπορεί να είναι διαταραχές στον ύπνο ή στο φαγητό, ευερεθιστότητα, τάση για κλάμα, διαρκής κόπωση, δυσκολία συγκέντρωσης, αδυναμία να απολαύσετε δραστηριότητες που στο παρελθόν σας έδιναν χαρά, έλλειψη επιθυμίας να φροντίσετε το μωρό σας, αυτοκαταστροφικές σκέψεις (ιδιαίτερα οι τελευταίες, πρέπει να σας οδηγήσουν άμεσα στον γιατρό).

boom επιλόχειος κατάθλιψη

Οδηγός ψυχικής επιβίωσης

«Αν ανησυχείτε μήπως πάσχετε από επιλόχειο κατάθλιψη, το σημαντικότερο που έχετε να κάνετε είναι να αναζητήσετε βοήθεια σε θεραπευτή» επισημαίνει η Δρ Ντον Κίνγκστον, ειδικός στην περιγεννητική ψυχική υγεία. Η ίδια δίνει συμβουλές για να αισθανθείτε καλύτερα, παράλληλα με τις συνεδρίες -που πλέον γίνονται και online.

Αναζητήστε μια γενναία δόση αγκαλιάς με το μωρό σας. Το άγγιγμα όχι μόνο σας βοηθάει να καλλιεργήσετε μια πιο στενή σχέση μαζί του αλλά επιπλέον συμβάλλει στην παραγωγή οξυτοκίνης, γνωστής και ως ορμόνης της αγάπης, με πολλά θεραπευτικά οφέλη.

Περιορίστε την έκθεσή σας στις ειδήσεις. Όταν θέλετε να ενημερωθείτε, κάντε το για ένα μικρό χρονικό διάστημα μέσα στη μέρα και προτιμήστε έγκυρες πηγές ειδήσεων, που δεν διασπείρουν τον τρόμο με fakenews.

Μη σας τρομάζει το στρες, είναι υγιές. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να ανησυχείτε και για το μωρό σας και για την εξέλιξη της πανδημίας, εκτός βέβαια αν παρατηρήσετε κάποιο ή κάποια από τα προαναφερόμενα συμπτώματα άγχους ή κατάθλιψης.

Εστιάστε στα θετικά, όσο γίνεται. Κάθε φορά που νιώθετε να σας κυριεύουν αρνητικές σκέψεις, προσπαθήστε να τις κατευθύνετε σε κάτι ευχάριστο, όπως σε μια τηλεοπτική σειρά που αγαπάτε, σε ένα βιβλίο, στη σχέση με τον σύντροφο ή την κολλητή σας.

Μην «ξεχνάτε» να κοιμάστε. Ο επαρκής ύπνος είναι απαραίτητος και για την ψυχική ισορροπία. Βάλτε τον σε προτεραιότητα, ακόμη κι αν χρειαστεί το πρώτο διάστημα να τον «σπάτε» σε σύντομες σιέστες μέσα στη μέρα. Όταν κοιμάται το μωρό, προσπαθήστε κι εσείς να κοιμάστε για λίγο, αντί π.χ. να σιδερώνετε ή να καθαρίζετε τους πάγκους της κουζίνας.

Βάλτε μικρούς, καθημερινούς στόχους. Δεν χρειάζεται να είστε «παραγωγικές» όπως πριν από τον τοκετό. Αλλάακόμα και μια απλή εργασία σαν την προετοιμασία ενός καλού σπιτικού γεύματος θα δώσει στη μέρα σας μια πολύτιμη αίσθηση σκοπού.

Απολαύστε τη φύση. «Μελέτες έχουν δείξει ότι οι υπαίθριες δραστηριότητες μπορεί να περιορίσουν τα συμπτώματα της κατάθλιψης και του άγχους» όπως επισημαίνει η ειδικός. Δεν χρειάζεται να πάτε μακριά: Ένας σύντομος περίπατος με το καρότσι σε δρόμο με ανθισμένα δέντρα μπορεί να αποδειχθεί σωτήριος.

Inspiration: Motherly 

Από τη Γεωργία Καρκάνη