Η επιλογή του πρώτου σχολείου του παιδιού μας θα καθορίσει όλη τη μαθητική του πορεία και όλη τη μετέπειτα εξέλιξή του. Πρόκειται λοιπόν για ζήτημα μείζονος σημασίας και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. Γι’ αυτό συναντήσαμε την Αγγελική και τη Φανή Σπυρακοπούλου, παιδαγωγό και υπεύθυνη διοίκησης αντίστοιχα του κέντρου προσχολικής εκπαίδευσης «Littles» και μας έδωσαν σημαντικά tips που θα μας βοηθήσουν στην αναζήτηση του «σωστού» σχολείου.
Αγγελική και Φανή, ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει ένα παιδί το σχολείο;
Στην ηλικία των 2,5 ετών τα περισσότερα παιδιά ήδη έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για συναναστροφή με συνομήλικους. Για αυτό και η ηλικία αυτή αποτελεί το ορόσημο της ένταξής τους στο πρώτο κοινωνικό πλαίσιο. Ένα παιδί 3 ετών από την άλλη είναι ακόμη πιο «έτοιμο» να διαχειριστεί αυτή τη μετάβαση από το οικογενειακό, οικείο περιβάλλον σε ένα καινούριο. Παρ’ όλα αυτά μην ξεχνάμε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό! Ανάλογα με τα ερεθίσματα που έχει δεχτεί μέχρι εκείνη την ηλικία, αν αποτελεί το πρώτο ή το δεύτερο παιδί μιας οικογένειας, κατά πόσο οι ίδιοι οι γονείς είναι έτοιμοι να το «αποχωριστούν» και να το στηρίξουν με σταθερότητα σε αυτή τη νέα του αρχή, αλλά και ο τρέχων οικογενειακός προγραμματισμός, αποτελούν παράγοντες εξαιρετικά σημαντικούς που επηρεάζουν το πότε ένα παιδί θα είναι έτοιμο να ενταχθεί στο σχολικό περιβάλλον.
Ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να πληροί ένα κέντρο προσχολικής εκπαίδευσης;
Τα βασικά κριτήρια επιλογής ενός παιδικού σταθμού θα λέγαμε ότι χωρίζονται σε κοινής αποδοχής και άλλα πιο εξατομικευμένα. Στην πρώτη κατηγορία θα αναφέραμε:
- Ασφάλεια: Τόσο ο εσωτερικός όσο και ο εξωτερικός χώρος ενός σχολείου πρέπει να είναι διαμορφωμένος με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι ασφαλής και παράλληλα να ελκύει το ενδιαφέρον των παιδιών.
- Υγιεινή και καθαριότητα: Ένας καθαρός χώρος που αερίζεται και απολυμαίνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση.
- Εγγύτητα: Καλό είναι το σχολείο να βρίσκεται σε μια απόσταση από το σπίτι που να μην κουράζει τους μικρούς μαθητές.
- Αναλογία παιδιών/εκπαιδευτικών: Η προσχολική εκπαίδευση προϋποθέτει τη δημιουργία ομάδων, προκείμενου τα παιδιά να έχουν ερεθίσματα κοινωνικοποίησης και να μάθουν να είναι ενεργά και λειτουργικά μέλη μέσα σε αυτές. Η δημιουργία μιας μικρής ομάδας καλύπτει τόσο τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών όσο και το λειτουργικό πλαίσιο της σχολικής καθημερινότητας.
Ως πιο υποκειμενικά κριτήρια θα αναφέραμε τη φιλοσοφία και τη μεθοδολογία: Ένα παιδί που ξεκινάει το σχολείο, στην ουσία προσαρμόζεται στη μαθησιακή εμπειρία –πώς μέσα από το παιχνίδι μαθαίνω να συνεργάζομαι, να θέτω ερωτήματα και να προσπαθώ να βρω απαντήσεις– πάντα μέσα σε ένα πλαίσιο που έχει νόημα για το ίδιο. Συνεπώς, η επιλογή ενός κέντρου προσχολικής εκπαίδευσης περικλείει και την επιλογή του «προφίλ μαθητή» που επιλέγω για το παιδί μου, κάτι που θα τον συνοδεύει σε όλη τη σχολική του πορεία.
Ποιες ερωτήσεις πρέπει να κάνω στους εκπαιδευτικούς που θα συναντήσω;
Συνήθως, οι ερωτήσεις αφορούν προσωπικές απορίες και προβληματισμούς των γονέων κι έχουν να κάνουν με τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευτικού χώρου και τις εγκαταστάσεις, τους τρόπους με τους οποίους οι εκπαιδευτικοί χειρίζονται συμπεριφορές παιδιών, αλλά και πιο πρακτικές, καθημερινές ερωτήσεις σε σχέση με τη διατροφή των παιδιών, θέματα αυτοεξυπηρέτησης στην τουαλέτα κ.λπ. Μη διστάσετε να ρωτήσετε εξατομικευμένα πράγματα που αφορούν το παιδί σας (π.χ. σχετικά με την πάνα, διατροφικές αλλεργίες ή συνήθειες, ακόμη και συμπεριφορές που παρατηρείτε) και πώς τα διαχειρίζεται το σχολείο. Η επίσκεψή σας στον χώρο του σχολείου –είτε σε ώρα λειτουργίας είτε όχι– σίγουρα θα σας δώσει μια πρώτη εικόνα για την ταυτότητα και τη φιλοσοφία του.
Πότε είναι η κατάλληλη στιγμή να γίνει η μετάβαση στο «μεγάλο σχολείο»; Στο προνήπιο ή στην Α΄ Δημοτικού;
Η προσχολική εκπαίδευση αρχίζει στην ηλικία των 2,5 ετών. Η εμπειρία έχει δείξει ότι ένας μαθητής παρακολουθώντας για 2 χρόνια το πρόγραμμα ενός κέντρου προσχολικής εκπαίδευσης και μεταβαίνοντας έπειτα σε ένα μεγαλύτερο εκπαιδευτήριο για παιδιά ηλικίας 4-6 ετών, κάνει μια πιο ομαλή μετάβαση στο «μεγάλο» σχολείο. Θα πρέπει πάντα να λαμβάνουμε υπόψη τις συναισθηματικές ανάγκες του εκάστοτε παιδιού και τις δεξιότητές του. Συνεπώς, όπως και για οτιδήποτε αφορά τα παιδιά, καλό είναι να λαμβάνουμε υπόψιν τόσο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους όσο και τον οικογενειακό προγραμματισμό, που παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο. Μην ξεχνάμε ότι οποιαδήποτε αλλαγή φορτίζεται με θετικό ή αρνητικό πρόσημο κυρίως από εμάς τους ενήλικες!
Πώς θα ξέρω ως γονιός ότι «αυτό» είναι το πρώτο σχολείο του παιδιού μου;
Η εμπιστοσύνη που θα νιώσει ένας γονιός μπαίνοντας σε ένα κέντρο προσχολικής εκπαίδευσης αφενός, και αφετέρου οι άνθρωποι που τον πλαισιώνουν, είναι κάτι που όλοι οι γονείς βάζουν σε υψηλή προτεραιότητα. Καλούνται να φανταστούν το παιδάκι τους μέσα σε αυτό τον χώρο και να νιώσουν τη σιγουριά ότι θα έχει τη μέγιστη προσοχή και την αγάπη, όπως ακριβώς στο σπίτι. Αυτό το «κλικ» που θα μας κάνει σαν γονείς να πούμε: «Αυτό θα είναι το πρώτο σχολείο του παιδιού μου!».
BOOM plus 4 πράγματα που δεν γνωρίζατε για το «Littles»
- Στεγάζεται στην εξοχική κατοικία του εθνικού ευεργέτη Παναγή Βαλλιάνου, που είχε δωρίσει στο ελληνικό κράτος το κτίριο όπου στεγαζόταν μέχρι πρότινος η Εθνική Βιβλιοθήκη.
- Αγαπάει τις υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Το ψωμί είναι ζυμωτό, τηρείται πρόγραμμα μεσογειακής διατροφής που ακολουθεί την εποχικότητα των φρούτων και των λαχανικών, και τα κεράσματα είναι sugar-free!
- Βραβεύτηκε στην κατηγορία «Δεσμός με την Κοινωνία» των Εducation Leaders Αwards για το φιλανθρωπικό του έργο.
- Εδώ ανταλλάσσονται κάθε χρόνο πάνω από 20.000 παιδικές ζωγραφιές, 1.000 βιβλία και 50.000 καλημέρες, βγαίνουν πάνω από 5.000 φωτογραφίες, και ακούγονται δυνατά 5.000 τραγούδια!
Photos: Δανάη Ίσαρη
Location: Littles preschool education
Διαβάστε ολόκληρο το νέο τεύχος του BOOM εδώ