Είναι σίγουρο πως λίγοι γονείς έχουν ακούσει για την «πρώιμη παρέμβαση» και ακόμη λιγότεροι γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται. Συνομιλήσαμε με την Μαρία Γεωργούτσου, ειδική παιδαγωγό MSc, η οποία μας εξήγησε με απλά λόγια τι είναι η «πρώιμη παρέμβαση» που κάθε γονιός οφείλει να γνωρίζει προκειμένου να δράσει εγκαίρως.
Με τον όρο «πρώιμη παρέμβαση», εννοούμε την παρέμβαση η οποία θα πραγματοποιηθεί με την ανακάλυψη τυχόν αναπτυξιακών διαταραχών των παιδιών σε πολύ πρώιμο στάδιο, δηλαδή πριν οι διαταραχές γιγαντωθούν και πριν το παιδί προχωρήσει σε μεγάλες τάξεις του σχολείου. Οι διαταραχές αυτές μπορούν να εντοπισθούν από την βρεφική και νηπιακή ηλικία και να αφορούν προβλήματα συγκέντρωσης, λόγου, κίνησης, γραφής, ανάγνωσης, κοινωνικότητας (φάσμα αυτισμού) κ.ά.
Αφού εντοπισθούν οι όποιες δυσκολίες, στη συνέχεια είναι απαραίτητο να σχεδιαστεί από ειδικούς ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης για το παιδί σύμφωνα με τις ανάγκες του και την συγκεκριμένη δυσκολία που ανιχνεύτηκε. Οι ειδικοί συγκλίνουν πως όσο πιο νωρίς εντοπισθούν οι δυσκολίες του παιδιού τόσο το καλύτερο, διότι υπάρχει ο χρόνος να επεξεργαστούν και να βελτιωθούν αν όχι πλήρως σε πολύ καλό βαθμό!
Στην εύρεση διαταραχών ή δυσκολιών, είναι υπεύθυνοι πολλοί ειδικοί όπως παιδονευρολόγος, παιδίατρος, νηπιαγωγός, λογοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός κτλ. Η συνεργασία πολλών ειδικοτήτων είναι αναγκαία συνήθως προκειμένου να αντιμετωπιστεί με ολιστικό τρόπο το όποιο πρόβλημα και προκειμένου να έχετε σωστή καθοδήγηση ανάλογα με τη δική σας δυσκολία.
Μιλήστε με τον δάσκαλο του παιδιού σας και αφουγκραστείτε τις όποιες ανάγκες έχει το παιδί σας! Στη συνέχεια, αν το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί μόνο με τη δική σας βοήθεια την ευθύνη έχουν ειδικοί οι οποίοι δομούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο το παιδί σας χρειάζεται να λειτουργήσει προκειμένου να βελτιωθεί το πρόβλημα ή να ξεπεραστεί εντελώς, σε συνεργασία με εσάς και τον δάσκαλό σας.
Σε όλη τη διαδικασία κεντρικό ρόλο κατέχει η οικογένεια -ΕΣΕΙΣ-, η οποία καλείται να είναι δεκτική και να ακολουθεί τις οδηγίες των ειδικών, χωρίς να προσθέτει επιπλέον εμπόδια αρνούμενη την πραγματικότητα. Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα βοηθάτε το ίδιο σας το παιδί να το ξεπεράσει ή να το βελτιώσει με τον σωστό τρόπο. Γι΄αυτό γονείς ακούτε τους δασκάλους των παιδιών και το ένστικτό σας! Αν νομίζετε πως κάτι συμβαίνει στο παιδί σας παρακολουθήστε το και ελέγξτε το!
Είναι επίσης χρήσιμο να γνωρίζουμε πως ένα ολοκληρωμένο θεραπευτικό πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης πρέπει να στοχεύει στην αδρή και λεπτή κίνηση, σε δεξιότητες αισθητηριακής ολοκλήρωσης, στην επικοινωνία, στον αντιληπτικό τομέα και στην προσαρμογή. Η πρώιμη παρέμβαση ξεκινά από την προσχολική ηλικία όπου είναι ακόμη νωρίς και μπορούμε να παρέμβουμε πιο αποτελεσματικά, προτού η ύλη του σχολείου μας αγχώσει!
Ευχαριστούμε θερμά τη Μαρία Γεωργούτσου, ειδική παιδαγωγό MSc για τις πολύ χρήσιμες πληροφορίες