Πώς θα βοηθήσουμε το παιδί μας να μάθει να πιάνει «σωστά» το μολύβι;

Boom Team
Fri, 20/09/2024 - 13:28

Όλοι θυμόμαστε τις viral φωτογραφίες της Taylor Swift, που εστίαζαν στον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο κρατάει το στιλό - και δεν είναι η μόνη. Άλλωστε «κάθε παιδί μπορεί να έχει διαφορετική λαβή, δηλαδή τρόπο που κρατάει το μολύβι», όπως μας εξήγησαν ειδικοί από το Κέντρο Ειδικής Αγωγής Λογοcare. Ποιος είναι όμως ο «σωστός» τρόπος να κρατάει ένα παιδί το μολύβι και πώς μπορούμε να ενισχύσουμε αυτή τη λαβή; 

Τα παιδιά, μέχρι να καταλήξουν στον τρόπο που τα βοηθάει να κρατούν το μολύβι τους, περνούν από διάφορα στάδια. Όταν είναι πιο μικρά, το κρατούν με την παλάμη τους, μετά με όλα τα δάχτυλα και σιγά σιγά αρχίζουν να σχηματίζουν την τριποδική λαβή. Ακόμα μία γνωστή λαβή είναι η τετραποδική, η οποία είναι αποτελεσματική για την ηλικία των 4,5-5 ετών.

Η λαβή που θεωρείται πιο λειτουργική για τη στιγμή που το παιδί θα πάει σχολείο είναι η τριποδική, δηλαδή εκείνη των τριών δαχτύλων. Επιτρέπει μεγαλύτερη ακρίβεια και λεπτομέρεια σε εργασίες, δεν χρειάζεται μεγάλη πίεση στο χαρτί και το χέρι δεν κουράζεται γρήγορα κατά τη γραφή. Το μολύβι πιάνεται με τον αντίχειρα και τον δείκτη και ξεκουράζεται/ακουμπάει στον μέσο, ενώ ο αντίχειρας και ο δείκτης σχηματίζουν έναν κύκλο. Με τον τρόπο αυτό τα δύο πρώτα δάχτυλα οδηγούν και κινούν το μολύβι, ενώ ο μέσος το υποστηρίζει από την κάτω πλευρά.

boom_pencil
Photo by Andrea Piacquadio on Pexels

Το διάστημα που τα παιδάκια είναι μικρά μπορούμε να ενισχύσουμε τη λαβή τους με διάφορες δραστηριότητες και απλά παιχνίδια.

  • Φτιάχνουμε κατασκευές με πλαστελίνη, άμμο, πηλό, αφρό και χώμα.
  • Ζωγραφίζουμε με δαχτυλομπογιές και κιμωλίες μικρού μεγέθους.
  • Κόβουμε πλαστελίνη, χαρτόνια, καλαμάκια κ.ά. με ψαλίδι.
  • Πιάνουμε με λαβίδες/τσιμπίδες μικρά αντικείμενα.
  • Παίζουμε με σταγονόμετρα διαφόρων μεγεθών για να μεταφέρουμε υγρά σε διάφορα δοχεία.
  • Χρησιμοποιούμε μανταλάκια για να πιάσουμε μικρά αντικείμενα ή για να τα τοποθετήσουμε στα ρούχα.
  • Βιδώνουμε/ξεβιδώνουμε μικρές βίδες και παξιμάδια.
  • Γεμίζουμε κουμπαράδες με κέρματα διαφόρων μεγεθών.
  • Περνάμε χάντρες διαφόρων μεγεθών σε κλωστή/σκοινί.
boom_pencil
Photo by cottonbro on Pexels

Ένας γονέας μπορεί να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό για να ενημερωθεί όταν παρατηρεί στο παιδί του:

  • Ότι τα γράμματα ξεφεύγουν από τις γραμμές ή το περιθώριο του τετραδίου.
  • Ότι υπάρχουν αντιστροφές γραμμάτων.
  • Ότι δεν συντονίζει καλά τις κινήσεις του.
  • Κακή στάση σώματος κατά τη γραφή.
  • Μειωμένη συγκέντρωση.
  • Άρνηση για γραφή/ζωγραφική.
  • Γρήγορη κόπωση ενώ γράφει.
  • Κακή ποιότητα γραμμάτων.
  • Μειωμένη ταχύτητα γραφής.
  • Ότι δεν τηρείται ίσο διάστημα μεταξύ των γραμμάτων αλλά και των λέξεων.

Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει τους δικούς του ρυθμούς ανάπτυξης και εξέλιξης δεξιοτήτων. Είμαστε δίπλα του για να το παρατηρούμε και να το βοηθήσουμε σε ό,τι χρειάζεται. Θυμόμαστε ότι είμαστε πρότυπο μίμησης για το παιδί μας και για τα νέα πράγματα που μαθαίνει.

 

 

Ευχαριστούμε τη Σοφία Παπαφάνη και τη Δώρα Χαρατσάρη, Λογοθεραπεύτριες και Δημιουργούς του Κέντρου Ειδικής Αγωγής Λογοcare.